InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > De geneeskracht van tamarinde

De geneeskracht van tamarinde

De geneeskracht van tamarinde Tamarinde is een Indiase boomvrucht die veel in gerechten wordt gebruikt. Van oorsprong komt de boom uit India maar tegenwoordig wordt hij in alle tropische gebieden gekweekt. Tamarinde is een heerlijke toevoeging in het eten en er worden lekkere siroopdranken van gemaakt. Daarnaast heeft het diverse geneeskrachtige eigenschappen. Tamarinde is in Nederland te koop bij Aziatische toko´s in de vorm van geperste tamarindepulp. In sommige toko´s wordt gedroogde, versuikerde tamarinde als snoep verkocht.
Botanische tekening tamarindeboom en vrucht / Bron: Franz Eugen Köhler, Köhler's Medizinal-Pflanzen / Wikimedia CommonsBotanische tekening tamarindeboom en vrucht / Bron: Franz Eugen Köhler, Köhler's Medizinal-Pflanzen / Wikimedia Commons

Inhoud:

Herkomst naam

In het Latijn heet de plant tamarindus indica. De naam tamarindus komt van het Arabische Tamar-Hindi wat ´Dadel van India´ betekent. Vruchtvlees van tamarinde doet enigszins denken aan het vruchtvlees van dadels, daarom is hij zo genoemd. Indicus betekent ´afkomstig uit India´. In het Nederlands heet de vrucht tamarinde, Indische dadel, tamarijn of asem, dat laatste komt uit het Indonesisch waar de plant asam jawa heet.

Tamarinde culinair

Tamarinde wordt op diverse wijzen gebruikt in de keuken. Er wordt een drank van gemaakt. Van het vruchtvlees wordt jam gemaakt. Het wordt in sauzen zoals chutneys verwerkt, en sommige koks in Indonesië gebruiken tamarinde voor het maken van een verse pindasaus bij gado-gado, een Indonesisch groentegerecht met pindasaus. Tamarinde is zurig en wordt in plaats van azijn of citroensap gebruikt. Tamarinde wordt gebruikt in Indiase
Bloeisel tamarindeboom / Bron: TauÊ olunga / Wikimedia CommonsBloeisel tamarindeboom / Bron: TauÊ olunga / Wikimedia Commons
linzengerechten.

Erg lekker zijn de zoetzure tamarinde dranken. Er wordt een lekkere, verfrissende drank van tamarinde gemaakt door tamarinde, dadels, suiker, honing, kardemom, kruidnagel en korianderzaad met elkaar te mengen. De basis is tamarinde pulp; de rest zijn toevoegingen.

Voedingsstoffen tamarinde

Er zitten vele fytonutriënten in de tamarindevrucht. De Indische dadel bevat vooral organische vruchtenzuren welke een geneeskrachtige werking hebben. Het bevat wijnsteenzuur, appelzuur, citroenzuur, barnsteenzuur, oxaalzuur en een beetje ascorbinezuur, beter bekend onder de naam vitamine C. Daarnaast bevat het pectine, gommen, melkzuur, nicotinezuur en verscheidene etherische oliën zoals: de monoterpenen, geraniol, limoneen en geranial. Overige
Tamarinde / Bron: Onbekend / Wikimedia CommonsTamarinde / Bron: Onbekend / Wikimedia Commons
etherische oliën zijn: saffrol, menthol, kaneelaldehyde, methylsalicylaat en pyrazine.

Vitaminen en mineralen tamarinde

In tamarinde zitten veel vitaminen en mineralen. Thiamine of B1 is de vitamine die er het meest in zit. In 100 gram tamarinde zit 26% van de Aanbevolen Dagelijkse Hoeveelheid(ADH) aan B1. Vitamine B3 of niacine zit met 12% van de ADH in de vrucht die door Indonesiérs asam wordt genoemd. Vitamine C zit er met 6% van de ADH in en pyridoxine of B6 met 5%. De overige vitaminen hebben lagere percentages dan 5%. Op het gebied van mineralen bevat tamarijn vooral ijzer. 100 Gram tamarijn is goed voor 35% van de ADH. Andere mineralen in deze tropische vrucht zijn: magnesium(23%), fosfor (16% ADH), kalium (13% ADH), koper (10% ADH) en calcium (7% ADH). De overige mineralen hebben erg lage percentages. Verder bevat een ons tamarinde 5% van de ADH aan proteïnen en 13% van de ADH aan vezels.

Traditionele aanwendingen tamarinde

Traditionele aanwendingen worden dikwijls bevestigd door de wetenschap maar ze zijn niet allemaal bevestigd. Wie tamarinde als medicijn wilt gebruiken en zeker wilt zijn van de geneeskrachtige werking kan het beste een fytotherapeut raadplegen.
Tamarinde in de boom / Bron: Tauʻolunga / Wikimedia CommonsTamarinde in de boom / Bron: Tauʻolunga / Wikimedia Commons

Tamarinde voor de stoelgang

In de volksgeneeskunde werd in India tamarinde reeds eeuwenlang aangewend als middel om diarree en constipatie te bestrijden. De wetenschap heeft de genezende werking op deze twee aandoeningen bevestigd. Vruchtenzuren, pectine en gommen in de Indische dadel verhogen de vloeistof inhoud in de darmen. Daardoor ontstaat een mild laxerend effect. Door het milde effect is het ideaal voor kinderen. Het wordt gebruikt bij volwassenen voor constipatie bij gal- en leveraandoeningen. Tamarinde zorgt voor een zachtere stoelgang en dat is een uitkomst voor mensen met aambeien.

Overige medicinale werkingen

  • Doordat het koortswerend, verkoelend en dorstlessend is wordt tamarinde gegeven aan mensen met koorts.
  • Daar het spijsverteringsbevorderend is en galverdrijvend wordt de Indische dadel gebruikt tegen misselijkheid bij zwangere
    Tamarindeboom / Bron: B. Navez / Wikimedia CommonsTamarindeboom / Bron: B. Navez / Wikimedia Commons
    vrouwen, en als adjuvans bij galwegenaandoeningen en geelzucht.
  • Tamarinde is ontsmettend; het gaat de bacteriën bactillus subtillus en E. coli tegen en wordt derhalve ingezet tegen diarree en dysenterie.
  • Omdat tamarinde de bloedsuikerspiegel verlaagt wordt het gegeven aan mensen met hyperglykemie en ouderdomsdiabetes.

Consulteer de fytotherapeut

Wie tamarinde als geneesmiddel wilt gebruiken kan het best een consult nemen bij een fytotherapeut. Tamarinde-extracten en medicijnen in de vorm van moedertincturen, poeders en capsules dienen enkel op voorschrift van bevoegden ingenomen te worden. Een huisarts of fytotherapeut kan je daarover adviseren. Alle in dit artikel genoemde medicinale werkingen van tamarinde zijn gebaseerd op wetenschappelijk onderzoek en komen uit het Groot Handboek Geneeskrachtige Planten van Geert Verhelst, een standaardwerk op het gebied van genezende planten. Het boek wordt veel gebruikt in de fytotherapie.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Thaise verse loempia’s Po Pia SodVerse Thaise loempia’s lijken niet op de gefrituurde exemplaren die we wel eens bij een kraam kopen. Ze zijn namelijk ni…
Huismiddeltjes tegen constipatie (verstopping)Huismiddeltjes tegen constipatie (verstopping)Constipatie, ook wel verstopping genoemd, is een vervelende aandoening waarbij men wel aandrang heeft maar de ontlasting…
Pijnstiller codeïne: dosis, gebruik en bijwerkingenPijnstiller codeïne: dosis, gebruik en bijwerkingenCodeïne is een pijnstillend geneesmiddel dat onder meer wordt gebruikt bij zware keelpijn. Codeïne verzacht de pijn bij…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "De geneeskracht van tamarinde"

Reacties

Alfred, 19-07-2015 14:01 #2
Reactie op Ssao, 24-06-2013 14:55

Beide toepassingen raad ik af.
De asem lost door zijn zuren tandsteen op, maar tast daarmee ook het tandglazuur aan.

Als koper- en zilverpoets tast het de metalen aan, doordat het iedere keer een deel van het metaal in de zuren oplost die daarna dus weggespoeld worden. Ik gebruik Aluminiumfolie in een plastic bak met een hete sodaoplossing (Natriumbicarbonaat; Na2CO3). Plaats het zilver of koper erin. De aluminiumfolie (onedeler metaal) wordt zwart en het zilver of koper weer schoon. Reactie infoteur, 20-07-2015
Het tandglazuur is vrij sterk en wordt dagelijks weer aangevuld. Ook gewone tandpasta tast het tandglazuur aan. Elektrische tandenborstels zijn zijn erg goed in tandglazuur aantasten, helemaal in combinatie met witmakende tandpasta; daar lost je tandglazuur geheel van op. Ik ken persoonlijk voorbeelden van mensen die dit dagelijks deden en wegens grote tandproblemen elke maand bij een tandarts op bezoek kwamen. Dus het argument dat tamarinde niet tegen tandsteen kan worden gebruikt wegen tandglazuuraantasting, lijkt me enigszins overdreven. De reguliere middelen lijken immers een stuk gevaarlijker. Wel is het verstandig om dit niet dagelijks te doen.

Wat je andere advies betreft over zilverwerk schoonmaken zonder te poetsen, dat is inderdaad geheel waar.

Ssao, 24-06-2013 14:55 #1
Wordt ook gebruikt om koper-en zilverwerk schoon te maken, de asem is heel goed tegen tandsteen, thaise tamarinde is veel minder zuur dan asem en daardoor heerlijk als snoepgoed. Reactie infoteur, 24-06-2013
Bedankt voor deze extra informatie. Ik wist niet dat je er mee kon schoonmaken, ik ga het binnenkort proberen. De thaise tamarindebolletjes met rode peper zijn inderdaad heerlijk snoepgoed. Je vindt ze in vele toko´s in Nederland.
Tom008

Infoteur: Tom008
Laatste update: 17-04-2013
Subrubriek: Gezonde voeding
Special: Geneeskrachtig fruit
Reacties: 2
Medische informatie…
Schrijf mee!