InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > Pannenkoeken: ideale voeding om aan te sterken na ziekte

Pannenkoeken: ideale voeding om aan te sterken na ziekte

Pannenkoeken: ideale voeding om aan te sterken na ziekte Pannenkoeken zijn door iedereen gekend als een zoete lekkernij, maar ook als voedsel om aan te sterken na een ziekte hebben pannenkoeken hun functie. Dankzij ingrediënten als eieren, melk, bloem en suiker bevatten pannenkoeken tal van stoffen die geschikt zijn om aan te sterken. Zowel calorieën, eiwitten, en calcium kunnen op die manier opgenomen worden. Mensen die last hebben van ondergewicht door een chronische ziekte kunnen tijdens hun revalidatie gewicht bijkomen dankzij deze lekkernij. Bovendien kunnen ook vitaminen toegevoegd worden door middel van confituur of verse vruchten. Aangeraden is om je pannenkoeken te bakken in een handige pannenkoekenpan van goede kwaliteit. Hoe maak je goede pannenkoeken? Een eenvoudig recept met tips.

Aansterken

Wie al eens lange tijd ziek is geweest, weet dat een revalidatie heel wat tijd in beslag kan nemen. Tijdens de ziekte heb je veel energie verloren die je weer moet "bijtanken" als het beter gaat. Als je lichaam eens weer op de goede weg is, kan een aangepaste voeding om aan te sterken erg geschikt zijn. Een lekkernij als pannenkoeken kan daar deel van uitmaken.

Pannenkoeken: boordevol energie

Pannenkoeken bevatten ingrediënten die je snel meer energie kunnen bezorgen. De voordelen van pannenkoeken voor wie aan het aansterken is zijn te vinden in de calorieën die deze bevatten. Bovendien bevat een pannenkoek eiwitten (dankzij de eieren die je ervoor gebruikt) en calcium (door middel van melk), en zorgen de toegevoegde bloem en suiker voor bijkomende energie. Waar pannenkoeken voor mensen met overgewicht neerkomen op een te mijden "calorieënbom", is deze lekkernij voor vermagerde mensen daarentegen een gedroomde manier om gewicht bij te komen.

Gewicht bijkomen

Voor wie veel gewicht verloren heeft na bijvoorbeeld een chronische ziekte, kan het eten van pannenkoeken erg nuttig zijn. Zeker als je last hebt van ondergewicht is pannenkoeken eten een goede manier om te verdikken. Pannenkoeken bevatten namelijk vrij veel vetstoffen waardoor je gewicht kan bijkomen, denk bijvoorbeeld aan de bloem, de suiker, de eieren en de boter die je gebruikt voor het bakken. Door regelmatig enkele pannenkoeken te eten kan je vrij snel aan meer gewicht geraken.

Vitaminen

Pannenkoeken worden vaak gegeten aangevuld met bijkomende producten zoals jam, confituur, bosbessen, aardbeien of ijs. Voordeel is dat je hier ook op het vlak van vitaminen je voordeel mee kan doen. Denk aan de vitaminen van de vruchten die gebruikt zijn in jam, of in de verse vruchten zelf, zoals aardbeien of bosbessen. Op die manier kunnen pannenkoeken zowel zorgen voor extra calorieën, eiwitten, vetstoffen én vitaminen: een geschikte combinatie om aan te sterken als je moet herstellen van een ziekte.

Pannenkoekenrecept

Pannenkoeken zijn niet zo moeilijk klaar te maken als je denkt. Alles samen zal het je hoogstens een 10 à 15 minuten kosten om overheerlijke pannenkoeken klaar te maken. Hier volgt een eenvoudig recept voor minuutpannenkoeken of flensjes met confituur:

Benodigdheden
  • 200 gr zelfrijzende bloem
  • ½ liter melk
  • 30 gr (kristal) fijne suiker
  • 1 pakje vanillesuiker
  • 3 of 4 eieren
  • een beetje confituur
  • 50 gr boter

Bereidingswijze
  • zeef de bloem en meng ze met de suiker
  • maak een kuiltje en klop hierin de eieren en de melk door elkaar tot alles goed gemengd is
  • bak hiervan in een hete beboterde pan dunne pannenkoeken (een pollepel deeg per pannenkoek ongeveer is voldoende)
  • bestrooi met suiker of met confituur

Tip: pannenkoekenpan

Als je pannenkoeken bakt dan wil je natuurlijk het liefst dat ze aan beide kanten even mooi gebakken zijn, niet te bruin maar ook niet te geel. Een mooi lichtbruin kleurtje zou perfect zijn. Om hierin te slagen proberen sommige mensen de klassieke duw-en-trek-polsbeweging met de pan, waarbij de pannenkoek de lucht wordt in gekatapulteerd en weer op de andere zijde in de pan terecht komt. Maar deze actie lukt niet altijd waardoor er al heel wat pannenkoeken de mist ingaan. Om dit op te lossen zijn er speciale pannenkoekenpannen op de markt die aan twee zijden sluiten waardoor je de pan maar hoeft om te draaien om de andere zijde van de pannenkoek te laten bakken. Daarnaast kan je ook kiezen voor een moderne flensjespan met anti-aanbaklaag waarbij de pannenkoeken heel makkelijk loskomen zodat je ze aan de andere zijde kan laten bakken.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
PannenkoekendessertsPannenkoekendessertsHeerlijke recepten voor afwisselende desserts met pannenkoeken. Voor jong en oud. U leest hier de recepten voor pannenko…
Recepten voor verschillende soorten pannenkoekenRecepten voor verschillende soorten pannenkoekenPannenkoeken zijn heerlijk als avondmaal of ontbijt. De gewone pannenkoek is al lekker, maar er zijn nog allerlei andere…
Pannenkoeken bakken zonder pannenkoekenmixPannenkoeken bakken zonder pannenkoekenmixHeb je spontaan zin om pannenkoeken te bakken, maar heb je geen pak pannenkoekmix meer in de kast staan? Ook zonder zon…
Mikado pannenkoekenMikado pannenkoekenPannenkoeken maken kost haast niks. Geen tijd, geen geld, geen moeite. Ze zijn leuk en makkelijk om te bakken, en meesta…
Doe meer met oliebollenmixDoe meer met oliebollenmixBak je eind december zelf oliebollen en houd je altijd een paar pakken kant-en-klare oliebollenmix over? Gelukkig zijn e…

Reageer op het artikel "Pannenkoeken: ideale voeding om aan te sterken na ziekte"

Infoteur: Verdanov
Subrubriek: Gezonde voeding
Special: Aansterken tips
Medische informatie…
Schrijf mee!