InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > Pannenkoeken: ideale voeding om aan te sterken na ziekte

Pannenkoeken: ideale voeding om aan te sterken na ziekte

Pannenkoeken: ideale voeding om aan te sterken na ziekte Pannenkoeken zijn door iedereen gekend als een zoete lekkernij, maar ook als voedsel om aan te sterken na een ziekte hebben pannenkoeken hun functie. Dankzij ingedriënten als eieren, melk, bloem en suiker bevatten pannenkoeken tal van stoffen die geschikt zijn om aan te sterken. Zowel calorieën, eiwitten, en calcium kunnen op die manier opgenomen worden. Bovendien kunnen ook vitaminen toegevoegd worden door middel van confituur of verse vruchten. Hoe maak je pannenkoeken? Een eenvoudig recept.

Pannenkoeken: een lekkernij om aan te sterken

Wie al eens lange tijd ziek is geweest, weet dat een revalidatie heelwat tijd in beslag kan nemen. Tijdens de ziekte heb je veel energie verloren die je weer moet "bijtanken" als het beter gaat. Als je lichaam eens weer op de goede weg is, kan een aangepaste voeding om aan te sterken erg geschikt zijn. Een lekkernij als pannenkoeken kan daar deel van uitmaken.

Pannenkoeken: boordevol ernergie

Pannenkoeken bevatten ingrediënten die je snel meer energie kunnen bezorgen. De voordelen van pannenkoeken voor wie aansterkt zijn te vinden in de calorieën die erin zitten. Bovendien bevat een pannenkoek eiwitten (dankzij de eieren die je ervoor gebruikt) en calcium (door middel van melk), en zorgen de toegevoegde bloem en suiker voor bijkomende energie.

Opnieuw gewicht bijkomen na ziekte

Ook voor wie veel gewicht verloren heeft na bijvoorbeeld een chronische ziekte, kan het eten van pannenkoeken erg nuttig zijn. Zeker als je last hebt van ondergewicht, is dit het geval. Pannenkoeken bevatten namelijk vrij veel vetstoffen waardoor je gewicht kan bijkomen, denk bijvoorbeeld aan de bloem, de suiker, de eieren en de boter die je gebruikt voor het bakken. Door regelmatig enkele pannnenkoeken te eten kan je vrij snel aan meer gewicht geraken.

Bijkomende voordelen: vitaminen

Pannenkoeken worden vaak gegeten aangevuld met bijkomende producten zoals jam, confituur, bosbessen, aardbeien of ijs. Voordeel is dat je hier ook op het vlak van vitaminen je voordeel mee kan doen. Denk aan de vitaminen van de vruchten die gebruikt zijn in jam, of in de verse vruchten zelf, zoals aardbeien of bosbessen. Op die manier kunnen pannenkoeken zowel zorgen voor extra calorieën, eiwitten, vetstoffen én vitaminen: een geschikte combinatie om aan te sterken als je moet herstellen van een ziekte.

Hoe pannenkoeken maken? Een eenvoudig recept

Pannenkoeken zijn niet zo moeilijk klaar te maken als je denkt. Alles samen zal het je hoogstens een 10 à 15 minuten kosten om overheerlijke pannenkoeken klaar te maken. Hier volgt een eenvoudig recept voor minuutpannenkoeken of flensjes met confituur:

Benodigdheden:
  • 200 gr zelfrijzende bloem
  • ½ liter melk
  • 30 gr (kistal) fijne suiker
  • 1 pakje vanillesuiker
  • 3 of 4 eieren
  • een beetje confituur
  • 50 gr boter

Bereidwijze van pannenkoeken
  • zeef de bloem en meng ze met de suiker
  • maak een kuiltje en klop hierin de eieren en de melk door elkaar tot alles goed gemengd is
  • bak hiervan in een hete beboterde pan dunne pannenkoeken (een pollepel deeg per pannenkoek ongeveer is voldoende)
  • bestrooi met suiker of met confituur

Lees verder

Gerelateerde artikelen
PannenkoekendessertsPannenkoekendessertsHeerlijke recepten voor afwisselende desserts met pannenkoeken. Voor jong en oud. U leest hier de recepten voor pannenko…
Een recept voor ‘snelle’ erwtensoep/snertEen recept voor ‘snelle’ erwtensoep/snertWat is er heerlijker in de koude wintermaanden dan erwtensoep, ook wel snert genoemd. Het is belangrijk om te weten dat…
Recepten voor verschillende soorten pannenkoekenRecepten voor verschillende soorten pannenkoekenPannenkoeken zijn heerlijk als avondmaal of ontbijt. De gewone pannenkoek is al lekker, maar er zijn nog allerlei andere…
Pannenkoeken bakken zonder pannenkoekenmixPannenkoeken bakken zonder pannenkoekenmixHeb je spontaan zin om pannenkoeken te bakken, maar heb je geen pak pannenkoekmix meer in de kast staan? Ook zonder zo’n…
3 Heerlijke recepten met Stevia3 Heerlijke recepten met SteviaStevia is een relatief nieuw product. Veel mensen weten daarom nog niet precies hoe ze Stevia moeten verwerken en wat ze…

Reageer op het artikel "Pannenkoeken: ideale voeding om aan te sterken na ziekte"

Infoteur: Verdanov
Subrubriek: Gezonde voeding
Special: Aansterken tips
Medische informatie…
Schrijf mee!