InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > Wanneer heeft je lichaam extra voedingsstoffen nodig?

Wanneer heeft je lichaam extra voedingsstoffen nodig?

Wanneer heeft je lichaam extra voedingsstoffen nodig? Een gezond eetpatroon is van groot belang om lekker in je vel te zitten. Toch zijn er perioden in het leven, dat je wellicht extra voedingsstoffen nodig hebt.

Gezond eetpatroon

Een gezond eetpatroon is een groot deel van een gezonde levensstijl. De nodige vitaminen, vetten, koolhydraten en andere brandstoffen voor het lichaam komen voor het grootste gedeelte via voeding binnen.

Extra voedingsstoffen

Er zijn perioden in het leven, dat je wellicht extra voedingsstoffen nodig hebt. Dit ondanks een gezond eetpatroon en voldoende beweging.
  • Bepaalde geneesmiddelen zorgen ervoor dat het lichaam minder vitaminen en mineralen opneemt. Lees uiteraard altijd de bijsluiter bij het medicijn en/of vraag wanneer je arts je medicatie voorschrijft of het nodig is om supplementen in te nemen.
  • Rokende mensen verbruiken meer vitamine C dan niet rokende mensen. Met wat extra fruit is dit simpel aan te vullen, als stoppen dan toch echt niet lukt (stoppen met roken is natuurlijk slimmer omdat roken uiteraard meerdere lichamelijke problemen veroorzaakt).
  • Zwanger vrouwen wordt geadviseerd om zoveel mogelijk verse biologische groenten, fruit en eiwitten te eten. Soms wordt extra vitamine B (Foliumzuur) aan het dieet toegevoegd. Tijdens de borstvoeding geldt hetzelfde dieet.
  • Oudere mensen wordt aangeraden extra calcium in te nemen. Meer onverzadigde vetzuren, meer zonlicht en beweging zijn uiteraard ook van de partij om soepel te blijven.
  • Voor mensen die geen vlees, melk en eieren op het menu hebben staan is het noodzakelijk extra vitamine B12, extra calcium en ijzer en essentiële aminozuren aan hun dagelijks voedsel toe te voegen.

Tijdens en na ziekte

Ook tijdens het herstel van ziekte of na een operatie wordt het door meerdere instanties aangeraden om een afwijkend dagelijks eetpatroon te volgen. Veel energie (calorie) en eiwitrijke voeding tot je te nemen. Eiwit zorgt voor de opbouw van spierweefsel en de calorieën zorgen voor extra energie, wat in tijden van ziekte en herstel de extra voedingsstoffen zijn die het lichaam goed kan gebruiken. Ondanks het feit dat teveel vet en suiker bij dagelijks gebruik slecht is voor het lichaam, wordt gezegd dat het tijdelijk opschroeven van de inname van deze stoffen bij ziekte en herstel het lichaam goed doet.

Twintig essentiële vitaminen en mineralen:

Bij het denken aan gezond voedsel moet er rekening gehouden worden met een goede balans van inname van bepaalde stoffen. Natuurlijk de juiste hoeveelheid verzadigd en onverzadigd vet, zout en suiker en niet teveel toegevoegde stoffen zoals bepaalde E-nummers. Additieven, toevoegingen of hulpstoffen zijn andere namen voor E-nummers. Deze hulpstoffen hebben raar genoeg het kenmerk dat ze geen voedingswaarde hebben en van nature niet voorkomen in voedsel. Bij een goede balans van het voedsel wat je tot je neemt krijg je in de meeste gevallen de belangrijkste vitaminen en mineralen wel binnen. Twijfel je of voel je je niet zoals je wilt kan je altijd via de huisarts laten checken of je een tekort aan bepaalde vitaminen of mineralen hebt.

  • vitamine A
  • vitamine D
  • vitamine B12
  • vitamine E
  • vitamine K
  • vitamine C
  • Folaat
  • Choline
  • Calcium
  • Fosfor
  • Magnesium
  • Thiamine (vit. B1)
  • Ijzer
  • Riboflavine (vit. B2)
  • Zink

Lees verder

© 2013 - 2014 Tomb, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Senioren: welke vitamines en voedingssupplementen slikken?Senioren: welke vitamines en voedingssupplementen slikken?Iedereen weet dat vitamines en mineralen noodzakelijk zijn om gezond te kunnen leven. Vitamines en mineralen krijg je bi…
Wat eet ik tijdens de zwangerschap?Wat eet ik tijdens de zwangerschap?Als je zwanger bent moet je extra goed op je voeding letten. Alles wat jij eet komt ook bij je ongeboren kind. Koop de j…
VoedingssupplementenVitamines en mineralen zijn van levensbelang. Vitaminen en mineralen zitten in onze voeding, maar de meningen verschille…
Adviezen bij aankoop vitamine- en mineraalpreparatenWie vitamine- en mineraalpreparaten koopt ontdekt al snel prijsverschillen, hoewel het soms om gelijkwaardige producten…
Vrouw en voeding: algemene voedingsadviezenVrouw en voeding: algemene voedingsadviezenAlgemene voedingsadviezen voor de vrouw om het lichaam in goede conditie te houden. Wat is een evenwichtig voedingspakke…

Reageer op het artikel "Wanneer heeft je lichaam extra voedingsstoffen nodig?"

Infoteur: Tomb
Subrubriek: Gezonde voeding
Special: Voedsel
Medische informatie…
Schrijf mee!