InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > Inca bessen; gezond en voedzaam superfood

Inca bessen; gezond en voedzaam superfood

Inca bessen; gezond en voedzaam superfood Inca bessen worden soms wel de Zuid-Amerikaanse goji bessen genoemd. Deze zeer voedzame bessen passen goed binnen dit tijdperk, waarin steeds meer mensen zich bewust worden van gezonde voeding. Superfoods, oftewel extreem gezonde natuurlijke voedingsmiddelen die ook een gezondheidsbevorderend effect hebben passen bij deze trend. Inca bessen zijn, doordat ze naast heel gezond ook heel lekker zijn, een steeds populairder lid van deze groep voedingsmiddelen.

Herkomst Inca bessen

Inca bessen, ook wel Incaberries of goudbes genaamd, zijn de bessen van de Physalis pruviana een tot 2 m hoge, eenjarige plant uit de nachtschadefamilie. De Inca bessen zijn van oorsprong afkomst uit de hoogvlaktes van het Andes gebergte waar ze voorkomen in Ecuador, Colombia en Peru. In dit gebied werd en wordt de plant nooit op grote schaal commercieel verbouwd.
Aan het eind van de 18e eeuw werden de inca bessen door kolonisten geïntroduceerd in Kaap de Goede Hoop. Daar werden de bessen al snel een (commercieel) succes doordat ze makkelijk te verbouwen zijn. Al snel maakten de bessen daarom hun opwachting in andere Britse koloniën. Ze werden aangeplant in Australië, Nieuw Zeeland en op verschillende andere Pacifische eilanden. Zuid-Afrika is heden ten dage wereldwijd de grootste producent van inca bessen, alwaar de bessen worden gebruikt voor jam, of worden ingemaakt en gedroogd. om vervolgens geëxporteerd te worden.

De Inca bes

De inca bes is familie van enkele andere uit Zuid-Amerika afkomstige planten, zoals de tomaat, aardappel en aubergine. Deze veelomvattende familie wordt ook wel de nachtschadefamilie genoemd. De bessen zijn geel of oranje gekleurd en ongeveer 1,5 tot 2 cm in doorsnede. De vrucht zelf wordt omringd door bruinig gekleurde schutbladeren die de verse bessen een decoratief uiterlijk geven.

Voedingswaarde

De voedingswaarde van Inca bessen is enorm hoog. De bessen zitten vol met dagelijks benodigde vitamines zoals vitamine A, vitamine B1, B2, B6 en B12 en vitamine C. Verder bevatten ze thiamine, belangrijk bij de koolhydraatstofwisseling, fosfor en calcium voor sterke botten. Ook vitamine P oftewel bioflavonoiden zijn in een hoge mate aanwezig. Bioflavonoiden hebben een sterke anti-inflammatoire en antivirale werking. De Inca bessen zijn daarnaast ook nog rijk aan eiwitten, de belangrijkste bouwstoffen van het lichaam.

Voedingswaarde gedroogde inca bessen per 100 g:
  • Voedingsvezels 22,2 g
  • Energiewaarde Kcal 397
  • Vetten 8,4 g
  • Koolhydraten 62,5 g
  • Eiwitten 6,8 g

Inca bessen effecten op de gezondheid

Inca bessen werden traditioneel als gezond natuurlijk medicijn gebruikt. De bessen zitten vooral vol met antioxidanten. Antioxidanten zijn stoffen die in staat zijn om vrije radicalen die in de cellen gevormd worden, weg te vangen. Op die manier kunnen antioxidanten DNA schade voorkomen en indirect werken ze dus preventief tegen veroudering van de lichaamscellen en het ontstaan van tumoren. Inca bessen werden oorspronkelijk tegen een breed scala aan ziekten en aandoeningen ingezet, zoals hepatitis, astma, malaria, dermatitis en reuma. Moderne wetenschappelijke studies hebben aangetoond dat er naast antioxidanten er nog veel meer gezondheidsbevorderende stoffen in Inca bessen zitten, zoals polyphenolen en carotenoïden. Deze stoffen hebben een anti-inflammatoire werkingen en hebben dus een positief effect op astma en allergieën en ze zijn belangrijk bij het voorkomen van hart en vaatziekten. Een andere stof die in een hoge dosis voorkomt in inca bessen is pectine. Pectine is een polysacharide oftewel een meervoudig suikermolecuul dat een sterke ondersteunende en stimulerende invloed heeft op het immuunsysteem. Ook kunnen polysachariden mutaties in het cellulair DNA voorkomen, wat weer zou beschermen tegen kanker. De natuurlijke ondersteuning van het immuunsysteem door pectine geeft het lichaam een opgewekt en energiek gevoel. Als laatste, maar niet als minste effect hebben Inca bessen ook nog eens een gezond effect op de darmwerking. De bessen hebben een zeer licht laxerende werking (dus pas op wanneer u grote hoeveelheden gedroogde bessen eet). Dit kan positief zijn bij traag werkende darmen.

Bijwerkingen inca bessen

Voor zover bekend zijn er aan het gebruik van inca bessen geen schadelijke bijwerkingen verbonden. Consumptie van grote hoeveelheden kan leiden tot een lichte diarree.

Inca bessen kopen

Inca bessen worden steeds populairder. De meeste bessen die u in Nederlandse winkels tegenkomt zijn afkomstig uit Turkije, waar ze zeer populair zijn. Wanneer u er zeker van wilt zijn dat de bessen op een verantwoorde manier gekweekt zijn, dan hebben inca bessen uit Zuid-Afrika de voorkeur boven die uit Turkije. U kunt ze het beste kopen in een natuurvoedingswinkel die u kan garanderen dat ze biologisch verbouwd zijn. Een betrouwbare online winkel is bijvoorbeeld Terrasana.

Lees verder

© 2013 - 2014 Pernambuco, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Acai bessen goed voor je gezondheid en voor je lijnAcai bessen goed voor je gezondheid en voor je lijnJe hoort de laatste tijd veel over acai bessen. Zo bestaat er het acai bessen dieet voor gewichtsverlies. Wat zijn nu pr…
Goji bessen; voor gezondheid, betere weerstand en afvallenGoji bessen; voor gezondheid, betere weerstand en afvallenGoji bessen behoren tot de groep super vruchten en worden in China ook wel happy berries genoemd. Omdat een handje vol p…
De gezondheidsvoordelen van SuperfruitDe gezondheidsvoordelen van SuperfruitDat fruit gezond is weten we allemaal. Maar een aantal vruchten, tegenwoordig steeds vaker met 'powerfruit' of 'superfru…
Wat zijn goji bessen en hoe gebruik je ze?Wat zijn goji bessen en hoe gebruik je ze?Goji bessen bestaan al eeuwen en worden in China verwerkt in medicijnen vanwege hun goede eigenschappen. De bessen worde…
De Inca's: wetenschap en religieMeestal kennen we de Inca's als zonaanbidders maar hun geloofsriten en religieuze praktijken omhelsden veel meer dan dat…
Bronnen en referenties
  • http://en.wikipedia.org/wiki/Physalis_peruviana

Reageer op het artikel "Inca bessen; gezond en voedzaam superfood"

Infoteur: Pernambuco
Subrubriek: Gezonde voeding
Medische informatie…
Schrijf mee!