InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > De geneeskracht van kardemom

De geneeskracht van kardemom

Kardemom is een kruid uit de gemberfamilie. Het is een fris kruid wat onder andere in speculaaskruiden zit. Kardemom heeft in Aziatische landen bekendheid als traditioneel medicijn. Kardemom wordt traditioneel met name tegen spijsverteringsproblemen gebruikt. Daarnaast is in India kardemom onderdeel van traditionele kruidenthee of chai. In kardemom zit veel ijzer. Dat is goed nieuws voor mensen met bloedarmoede en andere mineralentekorten. Je kan in dat geval kardemom op de lijst zetten van regelmatig te gebruiken producten.
Botanische tekening kardemom / Bron: Franz Eugen Köhler, Köhler's Medizinal-Pflanzen / Wikimedia CommonsBotanische tekening kardemom / Bron: Franz Eugen Köhler, Köhler's Medizinal-Pflanzen / Wikimedia Commons

Inhoud:

Naamgeving kardemom

Kardemom wordt in het Latijn Elettaria Cardamomum genoemd. Ela is een Sanskriet naam voor deze soort plant; dat is in het Latijn verbasterd naar elettaria. Kardemom is het Griekse woord voor deze plant. Deze naam wordt vaak in Griekstalige bijbels gebruikt. Er wordt een onderscheid gemaakt tussen gewone of groene kardemom en zwarte kardemom. Deze laatste variant is afkomstig uit de Himalaya, Nepal of Java. Over het algemeen wordt zwarte kardemom verkocht in Azië en Australië; in de rest van de wereld wordt vooral gewone of groene kardemom verkocht.

Rijk aan ijzer en mangaan

Kardemom is een vrij gezond kruid. Er zitten vooral hoge percentages mineralen in. In 100 gram kardemom zit 175% van de Aanbevolen Dagelijkse Hoeveelheid(ADH) aan ijzer[/ARTIKEL]. Nu zul vrijwel niemand een ons kardemom op een dag opeten, maar het geeft wel aan dat dit kruid goed past in een ijzerrijk dieet. Kardemom is een nog rijkere bron van het mineraal mangaan; in 100 gram mangaan zit maar liefst ruim 1200% van de ADH. Mangaan zorgt ervoor dat een sterk enzym dat vrije radicalen elimineert gemaakt kan worden door het lichaam. In feite betekent dit dat rond de 10 gram kardemom genoeg is voor de ADH. Overigens zit mangaan in allerlei voedingswaar zoals noten, bonen, thee en granen. Het is daarom niet nodig veel kardemom per dag te gebruiken.

Overige voedingsstoffen kardemom

Overige mineralen die veelvuldig in kardemom zitten zijn: zink(68%ADH), magnesium(59%ADH), calcium(38%ADH), fosfor(25%ADH) en kalium(24%ADH). Er zitten ook vitaminen in kardemom, maar deze percentages zijn een stuk lager dan die van mineralen. Vitaminen die nog in redelijke hoeveelheden in het zaadje voorkomen zijn: B1, B2, B3 en B6. Er zit vooral veel vitamine C in: een ons kardemom bevat 35% van de ADH voor deze vitamine.

Geneestoepassingen van kardemom in kruidenmengsels

In India wordt kardemom gemixt met koriander en karwij om de spijsvertering te bevorderen. Daarnaast wordt in India trijataka gemaakt van kardemom, Indiaanse kruisbes en kaneel. Dat moet vooral goed werken tegen maagkramp en tandpijn. De etherische olie van kardemom bevat 120 verbindingen en werkt sekretiebevorderend
Kardemomzaad / Bron: Rainer Zenz / Wikimedia CommonsKardemomzaad / Bron: Rainer Zenz / Wikimedia Commons
voor de maag, gal en speeksel. Door deze werking wordt inderdaad de spijsvertering bevorderd. Samen met karwij en venkel wordt kardemom in India gegeten na de maaltijd zodat de de de maag beter in staat is zijn verterende werk te doen. Het is eveneens goed voor het verfrissen van de mond.

Kardemom, goed voor de maag

Behalve goed voor de spijsvertering is groene kardemom een traditioneel medicijn in Zuid Oost Azië om tandvleesproblemen mee aan te pakken. Ook ooglidinfecties, Long-TBC en nierstenen worden ermee behandeld. Soms wordt het aangewend als middel tegen slangen- of schorpioengif. Zwarte kardemom wordt zowel in de Indiase ayurveda als in de Chinese geneeskunde gebruikt om maagproblemen, dysenterie, constipatie en andere spijsverteringsaandoeningen mee te lijf te gaan.

Een fytotherapeutisch medicijn

In de fytotherapie, de moderne vorm van door wetenschap onderlegde kruidengeneeskunde wordt kardemom voor diverse doeleinden toegepast. Het is eetlustopwekkend, spijsverteringsbevorderend, krampstillend en windverdrijvend. Daarnaast heeft het een ontsmettende werking. Bovendien bezit kardemom over een expectorerende werking; het bevordert ophoesten van slijmen. Daarnaast vermindert het de slijmafscheiding. Door deze medicinale eigenschappen wordt kardemom door fytotherapeuten ingezet bij de volgende indicaties:
Bloem kardemom / Bron: Reji Jacob / Wikimedia CommonsBloem kardemom / Bron: Reji Jacob / Wikimedia Commons
  • Flatulentie,
  • Halithosis of slechte adem,
  • Indigestie,
  • Anorexia,
  • krampen,
  • Lever- en galproblemen,
  • Verkoudheid,
  • Bronchitis.

Gebruiksmogelijkheden in de keuken van kardemom

Kardemom is uiteraard het meest bekend om zijn culinaire eigenschappen. Kardemom wordt onder meer gebruikt om koffie en thee mee op smaak te brengen. In het Midden-Oosten wordt kardemom samen met koffie vermalen en wordt er koffie van gezet. In Nederland is kardemom misschien wel het meest bekend om het feit dat het onderdeel is van de speculaaskruiden; deze kruidenmix van tropische kruiden is in Nederland ontstaan. In India, Pakistan en Iran wordt kulfi en elaichi-pista gegeten als toetje; daar zit zowel kardemom als pistachenootjes in. Elaichei kheer is een rijstpudding met kardemom, rozijnen en pistachenoten. In India wordt kardemom voor allerlei gerechten gebruikt, met name voor het op smaak brengen van curries.

Kardemomplant / Bron: Rhaessner (Rainer Haeßner) / Wikimedia CommonsKardemomplant / Bron: Rhaessner (Rainer Haeßner) / Wikimedia Commons

Recept gekruide caramelpecannoten

Behalve dat kardemom in hoofdmaaltijden en toetjes te gebruiken is, kun je het aanwenden om een lekkere, gezonde snack te maken. Je mengt een eetlepel kardemom, 1el kaneel en 1 el gemalen gemberpoeder. Daarnaast gebruik je 6 eetlepels basterdsuiker om 200 gram pecannoten mee te carameliseren. Ga als volgt te werk: de pecannoten rooster je een halve minuut. Je doet de basterdsuiker er overheen; dat zal carameliseren. Vervolgens doe je het kruidenmengsel van de drie kruiden over de caramellaag en je hebt heerlijke gekruide caramelpecannoten.

Productie kardemom

Ondanks dat kardemom een typisch Aziatisch kruid is wordt het momenteel het meest geproduceerd in Guatamala, waar het kruid in 1914 is geïntroduceerd. Vroeger was Nepal de grootste producent. Tegenwoordig staat India op plek twee in de lijst van grootste kardemomproducenten.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Het specerij KardemomKardemom is een van de oudst bekende specerijen, maar wordt in Westerse keukens niet zo veel gebruikt. In Azië en in het…
De helende werking van kardemomDe helende werking van kardemomKardemom is een kruid dat vaak gebruikt wordt in de Oosterse keuken, het is lekker in currygerechten en wordt bij ons ge…
Allemaal aan de snackgroentenAllemaal aan de snackgroentenOorspronkelijk bedacht om kinderen aan de groenten te krijgen, wordt het inmiddels ook gebruikt om de gezondheid in zijn…
Natuurlijke algemene haarverzorgingNatuurlijke algemene haarverzorgingOns haar is een afspiegeling van onze algehele gezondheid. De basis van mooi haar komt van binnenuit. Dieren met een pra…
Gezond ontbijten: vier receptideeënOntbijten is belangrijk voor een goede start van je dag. Het is daarom verstandig om iedere dag te beginnen met een gezo…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "De geneeskracht van kardemom"

Infoteur: Tom008
Laatste update: 06-10-2013
Gepubliceerd: 08-05-2013
Subrubriek: Gezonde voeding
Medische informatie…
Schrijf mee!