InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > Ontbijt overslaan

Ontbijt overslaan

Ontbijt overslaan Indien men 's ochtends niet ontbijt, heeft men alles behalve concentratie. Er zijn verschillende redenen te bedenken waarom het belangrijk is om geen ontbijt over te slaan.

Ontbijt overslaan

Waarom is het zo slecht om het ontbijt over te slaan?

Als je 's ochtends wakker wordt, heeft je lichaam een lange tijd geen voedingsstoffen binnengekregen. Door niet te ontbijten mis je de basis, en ben je minder energiek, minder vrolijk en minder geconcentreerd. Ook zet het ontbijt je darmen in werking en zorgt dat voor een goede stoelgang. Indien je niet meteen ontbijt, ontbijt dan later maar sla het niet over. Het ontbijt kan niet meer worden ingehaald.

Niet ontbijten maakt dikker

Indien je het ontbijt overslaat, bestaat er een grote kans dat je later op de dag snakt naar ongezond eten, en dan vaak vooral vet eten. Denk niet dat als je niet ontbijt, je calorieën bespaard. Dit is namelijk niet het geval, want je eet deze calorieën er in de loop van de dag toch wel aan. Door 's ochtends niet te eten, laat je je lichaam weten dat er een 'tijd van honger' moet komen. Je lichaam gaat om deze reden al het voedsel wat nog in de maag zit omzetten in vet, waardoor je alleen nog maar meer honger krijgt.

Argumenten om niet te ontbijten

  • Geen tijd / haast
  • Geen trek
  • Misselijk 's ochtend (vaak door de honger)

Ontbijt overslaan bij mannen vergroot kans op coronaire hartziekten

Uit onderzoek van ruim 27.000 mannen (van tussen de 45 - 82 jaar) is gebleken dat mannen die niet ontbijten 's ochtends ongeveer een 27% hoger risico hebben op coronaire hartziekten. Dit is gebleken uit een onderzoek van de Harvard universiteit in de Verenigde Staten. Deze mannen zijn ongeveer 16 jaar gevolgd. Niet ontbijten slaat bij mannen op het hart. Dit komt doordat ze vaak later op de dag naar ongezonde dingen gaan graaien, wat negatieve gevolgen heeft op de bloeddruk, de glucosespiegel en het cholesterolgehalte.

Aantal redenen waarom je nooit je ontbijt over moet slaan

  • 'S nachts eet je 8 tot 12 uur niets, waardoor je ontbijt 's ochtends JUIST nodig is om de dag goed te functioneren
  • Met een goed ontbijt presteer je veel beter dan iemand die niet ontbijt
  • Als je niet ontbijt, grijp je al snel naar ongezond eten
  • Niet ontbijten zorgt er vaak voor dat je grotere maaltijden eet
  • Je suikerspiegel daalt en krijg je vaak aan het einde van de dag enorme trek
  • Rustig ontbijten 's ochtends helpt je dag met minder stress door te komen

Lees verder

© 2013 - 2017 Rozanne, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Jill111 / Pixabay
  • http://www.echt-afvallen.nl/het-belang-van-ontbijt/
  • http://www.nieuwsvoordietisten.nl/nieuws/nieuws/article/ontbijt-overslaan-vergroot-kans-op-coronaire-hartziekten/

Reageer op het artikel "Ontbijt overslaan"

Reactie

Robin Otten, 18-03-2015 12:35 #1
Wat een onzin artikel.
Het lichaam is geprogrammeerd om rond 12 uur s'middags eten op te nemen. dit staat zelf in een ander artikel van deze website!
het ontbijt overslaan is helemaal niet bewezen slecht te zijn. Dat je lichaam naar vet gaat vragen is juist de bedoeling want mensen zijn vetverbranders in eerste instantie. Als je gaat leven van veel koolhydraten en dus glucoseverbrander bent dan word je dik. De bronnen die erbij staan zijn ook duidelijk geen geldig argument!

Infoteur: Rozanne
Laatste update: 14-09-2016
Subrubriek: Gezonde voeding
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!