InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > Watervariaties, 10 tips om water te drinken

Watervariaties, 10 tips om water te drinken

Watervariaties, 10 tips om water te drinken Water is een vloeibare voedingsstof die andere voedingsstoffen helpt verteren en in energie omzet. Slimme mensen zetten een kan water op hun bureau om deze gedurende de dag leeg te drinken. Ook voor gasten is het een verwelkoming om zelf een kan water te kunnen pakken en een glas water in te schenken. In goede hotels staat een kan water vaak in de lobby klaar om er zelf uit te tappen. Er zijn echter vele watervariaties die het water drinken nog leuker, lekkerder en gezonder kunnen maken.

Inhoud:

1. Water met citroensap

De meeste mensen weten wel dat je water met citroen kunt drinken. Pers een halve of hele citroen uit en doe het sap bij een liter water. Het water gaat er fris van smaken zonder dat het te zuur wordt. Water met citroen wordt zelfs aangeraden als manier om gewicht mee te verliezen. Citroen stimuleert namelijk de lipolyse of vetverbranding.

2. Water schijfjes citroen

In plaats van citroen persen kun je een paar schijfjes citroen in de kan gooien. Dan moet je wel eerst de schil goed schoonmaken, het liefst door hem enigszins te raspen. Zo komen de smaakstoffen ook beter vrij. Daarnaast zorgt deze schoonmaakhandeling ervoor dat eventuele pesticiden verwijderd worden.

3. Water met limoen

Wat geldt voor citroen kun je ook doen met een limoen. Een limoen smaakt net zoals een citroen te sterk om zo op te eten maar vergezeld van een liter water kan een limoen een heerlijk, fris en natuurlijk smaakaroma geven aan het water. Net zoals met citroen kun je of een limoen persen of plakjes limoen in het water doen.

4. Water met muntbladeren

Een tweetal takjes verse munt kun je uitstekend in een kan met water doen. Het water krijgt op deze manier een verfrissende smaak. Hoe langer je de munt in het water houdt hoe sterker het zal smaken. Het smaakt echter niet zo fris als muntthee; maar dat hoeft ook helemaal niet want het gaat om de subtiele smaakvariatie van water.

5. Maak zelf mineraalwater

Water kun je mengen met een beetje natuurzuiver zout. Gebruik hiervoor geen keukenzout of tafelzout want daar zit maar één mineraal in. Gebruik ongeraffineerd Keltisch zeezout of himalayazout; daar zitten 85 mineralen in. Wat je doet is het volgende: je maakt eerst in een afsluitbaar flesje een mix van zeezout en water. Je voegt aan het water zoveel zout toe totdat er een klein beetje zout op de bodem achterblijft wat niet meer oplost. Het water is dan verzadigd. Dit water vermengd met zeezout wordt ´sole´ genoemd. Vervolgens doe je dagelijks een theelepeltje van dit water op een halve liter water wat je opdrinkt. Zo krijg je niet alleen water binnen maar ook belangrijke mineralen. Je kunt dit gemineraliseerde water ook gebruiken om limoenwater of mintwater mee te maken

6. Water met citroengrasthee

Thee waar veel lemon grass of citroengras doorheen zit is lekker als ijsthee. Maar je kunt ook een andere smaakvariatie toepassen. Je kunt een kopje citroengrasthee vermengen met een liter water en dit koud opdrinken. Zo drink je de hele dag licht verfrissend water.

7. Gefilterd water

Water uit de kraan is in Nederland over het algemeen heel gezond. Toch zijn ook hier ten lande de leidingen vervuild en zitten er allerlei ongewenste deeltjes in het water. Zo kan er een te grote concentratie aluminium in water zitten wat uiteindelijk tot hersenbeschadiging en Alzheimer kan leiden. Wat daarom zeer aan te raden is, is het gebruik van een waterfilter. Met gefilterd water kun je koffie en thee zetten en lekkerder water drinken.

8. Water met azijn

Het klinkt misschien gek om water met azijn te drinken maar vroeger was dat een hele normale manier om zelf een verfrissende drank te maken. Bovendien is een klein beetje azijn best gezond. In de biologische winkel zijn allerlei azijnsoorten in verschillende smaken te koop. De gewone witte wijnazijn zal nog het lekkerst smaken.

9. Water met azijn en natriumbicarbonaat

Vroeger maakte mensen hun eigen sprankelende limonade door water met azijn en natriumbicarbonaat met elkaar te vermengen. Natriumbicarbonaat is in Nederland zelden te koop maar in Engeland en Duitsland kun je het als baksoda kopen. Uiteraard is het via internet verkrijgbaar, alsmede in sommige speciaalzaken. Het is een middel waarvan brood gaat rijzen, net als gist. Natriumbicarbonaat gaat een reactie aan met azijn waardoor er ´bubbeltjes´ aan het water worden toegevoegd. Het is niet aan te raden hiervan liters te drinken, net zoals je geen liters Spa rood gaat drinken, maar voor af en toe is dit een lekkere smaakvariatie.

10. Water uit de fles

De laatste tip is om op speciale gelegenheden een iets duurdere fles mineraalwater te kopen. Water is in feite veel lekkerder dan bier of wijn maar we denken er zelden aan om een lekkere soort water te kopen. Niet elke soort water is goed. Van het merk San Pellegrino is bekend dat er uranium in zit en gezondheidssorganisaties hebben gezegd dat kinderen onder de 12 jaar San Pellegrino niet moeten drinken. San Pellegrino valt onder het Nestlé-concern. Goede merken mineraalwater zijn:
  • Evian,
  • Gerolsteiner,
  • Ferrarelle,
  • Perrier,
  • Saint Geron,
  • Volvic,
  • Voss.

Lees verder

© 2013 - 2014 Tom008, gepubliceerd in Gezonde voeding (Mens en Gezondheid) op . Het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Zelf ijs maken, waterijsjesZelf ijs maken, waterijsjesWaterijsjes, iedereen kent ze wel. Lekker verkoelend op een zomerse dag. Ik ga je uitleggen hoe je het beste waterijsjes…
10 frisse citroentips10 frisse citroentipsEen citroen is een lekker ingrediënt in drankjes en salades. De citroen smaakt fris, is gezond en werkt dorstlessend. Ee…
Een lekker watertjeEen lekker watertjeWater is voor een groot gedeelte van de mensheid een vanzelfsprekendheid, maar niet voor iedereen. Toch krijgen we het,…
Zelfgemaakt ice tea met citroen en perzikkenTijdens de warme zomermaanden zoeken we allerlei verfrissende drankjes. Het maken van je eigen ijsthee brengt een gezond…
Spoom, een lekker fris tussendoortjeSpoom, een lekker fris tussendoortjeTussen de gerechten door een spoom om de verschillende gerechten te neutraliseren, kan het diner helemaal afmaken. Maar…
Bronnen en referenties
  • Interview met hartstochtelijke waterdrinker
  • Bezoek aan hotels met citroenwater en muntwater in de lobby
  • Interview met Canadees die vroeger water met azijn en soda mixte
  • http://www.gayot.com/lifestyle/health/top10-bottled-water
  • http://en.wikipedia.org/wiki/San_Pellegrino#Uranium_content
  • Hoofdfoto: Ingrid Schouten
  • Andere foto: Tom008

Reageer op het artikel "Watervariaties, 10 tips om water te drinken"

Infoteur: Tom008
Subrubriek: Gezonde voeding
Special: Water
Medische informatie…
Schrijf mee!