InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > De geneeskracht van suikerbiet

De geneeskracht van suikerbiet

De geneeskracht van suikerbiet Van suikerbiet weten de meeste mensen alleen dat het een grondstof is voor suiker. Maar de biet heeft medicinale kwaliteiten, in tegenstelling met de suiker die eruit wordt gekristalliseerd. De belangrijkste eigenschap van suikerbiet is dat het de leverwerking stimuleert en ondersteunt. Suikerbiet is een van oorsprong tropische plant die in vele traditionele geneeswijzen werd toegepast. De bladeren en suikerbiet zelf kunnen worden gegeten als groente.
Geschilde en ongeschilde suikerbiet
Geschilde en ongeschilde suikerbiet

Inhoud:

Naamgeving

De Latijnse naam voor suikerbiet is Beta vulgaris. Een alternatieve naam in het Nederlands is beetwortel. Beta vulgaris betekent gewone biet. De suikerbiet is gecultiveerd uit een van oorsprong Nederlandse plant; de beta maritima of zeebiet. Bietjes, zeebiet, snijbiet en suikerbiet behoren allemaal tot dezelfde familie.

Traditioneel, medicinaal gebruik suikerbiet

In de geschiedenis van de kruidengeneeskunde is de suikerbiet lang een medicijn geweest bij tumors en kanker. Hiervoor werd niet de biet gebruikt maar het zaad dat in water werd gekookt zou kankerwerende eigenschappen bevatten, althans, het is op die wijze lang gebruikt. Het werd onder andere bij leukemie gebruikt en kankers van de borst, slokdarm, klieren, hoofd, darmen, been, lip, long-, prostaat-, rectum, milt, maag en baarmoeder. Daarnaast is in Zuid-Afrika een afkooksel van het zaad gebruikt bij aambeien. De bladeren en de wortel werden gebruikt als menstruatiebevorderend middel. Vroeger werd het sap van de wortelknol gebruikt om bloedarmoede, jicht en oorsuizen mee te behandelen. Voor dit laatste doel bracht het sap op de neusvleugels aan. Verder was suikerbietsap in azijn aangeraden bij haaruitval en roos. Nicholas Culpepper beval sap van de suikerbiet aan voor hoofdpijn.

Geschiedenis biet

Niet alleen suikerbieten maar bieten in het algemeen werden gebruikt voor medicinale toepassingen. De antieke Romeinen gebruikten biet als medicijn bij constipatie. Apicius schreef in een kookboek vijf recepten voor een bietensoep met laxerende werking. Daarnaast was het sap van suikerbiet bekend als afrodisiac; een stof die het sexleven verbetert. Hippocrates raadde aan om wonden te verbinden met de bladeren van de biet.

Suikerbiet eten

Rauw is de suikerbiet vrij hard maar je kunt hem raspen en aan een salade toevoegen. Als je suikerbiet kookt wordt het zacht en prima eetbaar. Het smaakt een beetje zoetig. De bladeren zijn eveneens eetbaar en kun je net als spinazie koken. Het sap kun je maken om op te drinken; het smaakt zoetig.

Van de suikerbiet wordt het sap gebruikt en de wortel. In suikerbiet zit voornamelijk sucrose of saccharose. Verder bevat het betaïne, uridine en eiwitten.

Suikerbiet goed voor de lever

Suikerbiet staat onder natuurgeneeskundigen bekend om zijn hepatotrope werking; dat betekent dat het functioneren van de lever wordt ondersteund door suikerbiet. Betaïne in suikerbiet is een aminozuur dat als methyldonor werkt en daardoor de leverontgifting bevordert. De regeneratie van nieuwe levercellen wordt door betaïne in gang gezet. Deze medicinale werking is dvoor fytotherapeuten aanleiding het voor te schrijven bij:
  • Zwakke leverwerking of leverinsufficiëntie,
  • Steatose of leververvetting.

Suikerbiet bij hart- en vaatziekten

Het aminozuur betaïne heeft nog meer positieve, medicinale eigenschappen. Het is een lipotroop, wat wilt zeggen dat het de omzetting en verwerking van vetten bevordert. Triglyceriden worden omgezet in transportvetten. Met andere woorden: triglyceridenniveaus worden verlaagd door de aanwezigheid van betaïne. Te hoge triglyceridengehaltes zijn oorzaak van
Veldje suikerbieten
Veldje suikerbieten
aderverkalking, hartziekten en hartaanval. Om deze redenen wordt suikerbiet aanbevolen ter preventie van:

Uridine is een stof die wordt geïsoleerd uit suikerbiet. In combinatie met omega 3 vetten wordt uridine ingezet om depressies met natuurlijke middelen tegen te gaan.

Vermijd suiker

In geraffineerde suiker zit alleen maar sucrose. De andere belangrijke, medicinale stoffen zijn geheel verwijderd uit suikerbiet teneinde een krachtige zoetstof te produceren. Deze zoetstof is in feite een verslavend vergif. Ons lichaam, wat op zich niet taalt naar suiker, krijgt door de toevoeging van suiker een grote piek in het suikerniveau waardoor er allerlei processen in de hersenen gaan spelen. Onder andere wordt er meer serotonine aangemaakt. Hierdoor voel je je eventjes blij en opgewekt na het eten van suiker maar dit gevoel zwakt snel af waarna het lichaam weer naar een nieuwe suikerinjectie verlangt. Je kunt zelfs depressief worden als je vervolgens geen suiker eet. Het eten van suikerbiet heeft deze nare eigenschap niet. Wie zijn geestelijke en lichamelijke gezondheid lief heeft, vermijdt het eten van suikerproducten, wat overigens in onze maatschappij makkelijker gezegd is dan gedaan.
Gerelateerde artikelen
Biet, groente en geneeskruidBiet, groente en geneeskruidBieten, rode biet, snijbiet, warmoes! Beta vulgaris heeft, net zoals vele andere groenten al een lange geschiedenis van…
Zoet met suikerZoet met suikerHoning was lang de zoetmaker bij uitstek. Maar na de middeleeuwen leerde Europa de rietsuiker kennen. Suiker veranderde…
Aandoeningen: acne vulgaris (puistjes)Acne vulgaris (puistjes) is een veel voorkomende aandoening. Het kan een erg vervelende aandoening zijn op zowel lichame…
De natuur: de beste apotheekDe natuur: de beste apotheekZonder vitamines functioneert het menselijk lichaam niet. Om ons fit, gezond en prettig te voelen, hebben we van de mees…
Kruiden: thijm of thymus vulgarisThijm of Thymus Vulgaris kwam al heel lang geleden voor van Siberië tot Spanje. Het is dus een sterke plant. Dat kan han…
Bronnen en referenties
  • Foto´s: wikimedia commons
  • http://www.naturalmedicinalherbs.net/herbs/b/beta-vulgaris-altissima=sugar-beet.php
  • http://www.pfaf.org/user/Plant.aspx?LatinName=Beta+vulgaris+altissima

Reageer op het artikel "De geneeskracht van suikerbiet"

Infoteur: Tom008
Subrubriek: Gezonde voeding
Medische informatie…
Schrijf mee!