InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > Tekort aan foliumzuur: symptomen, oorzaken en behandeling

Tekort aan foliumzuur: symptomen, oorzaken en behandeling

Tekort aan foliumzuur: symptomen, oorzaken en behandeling Foliumzuur of vitamine B11 is een stof die voorkomt in de voeding die we innemen. Bij een gebrek aan deze vitamine B11 kunnen er bepaalde symptomen optreden, waarna het aangeraden kan zijn om extra foliumzuur te slikken onder de vorm van tabletten of capsules. Voedingssupplementen met extra foliumzuur kunnen je zo helpen om je weerstand te verhogen bij ziekte. Ook vrouwen die zwanger willen worden wordt aangeraden om extra foliumzuurtabletten in te nemen, en dit vooral omdat deze vitamine cruciaal is voor de ontwikkeling van het zenuwstelsel van de baby. De oorzaken van een foliumzuurtekort zijn doorgaans een onevenwichtig voedingspatroon, overmatig alcoholgebruik of een darmziekte. Wat zijn de symptomen van een tekort aan foliumzuur en zijn er bijwerkingen verbonden aan de voedingssupplementen?

Wat is foliumzuur?

Foliumzuur is een stof die ook gekend is onder de klassieke benaming van vitamine B11. Foliumzuur wordt niet door het lichaam aangemaakt maar we nemen het op via het voedsel dat we eten. Foliumzuur komt vooral voor in spinazie, broccoli, spruitjes, citrusvruchten en in volkorenproducten. Door voeding te koken kan echter veel van de waarde van foliumzuur verloren gaan. Voor mensen die kampen met een foliumtekort zijn er in de apotheek en op het internet voedingssupplementen beschikbaar onder de vorm van tabletten of capsules.

Functie foliumzuur

Foliumzuur is een vitamine die een cruciale functie heeft in ons lichaam. Het zorgt voor de productie van rode bloedcellen die essentieel zijn voor het transport van zuurstof doorheen het lichaam. Foliumzuur bevordert ook de opname van ijzer in het lichaam. Bovendien heeft deze vitamine ook een functie op het vlak van ons zenuwstelsel.

Zwanger

Omdat foliumzuur zo belangrijk is voor het zenuwstelsel nemen zwangere vrouwen en vrouwen die zwanger willen worden extra foliumzuur in. Dit is vooral om een gezonde ontwikkeling van het zenuwstelsel van de ongeboren baby te bewerkstelligen. Ook kan foliumzuur aangeboren afwijkingen bij de baby voorkomen, denk hierbij bijvoorbeeld aan een hazelip of een open ruggetje (spina bifida). Extra foliumzuur innemen tijdens de zwangerschap is aangeraden omdat je zelfs met een uiterst gezond voedingspatroon niet voldoende foliumzuur inneemt voor een goede ontwikkeling van de baby.

Symptomen foliumzuurtekort

Maag
De klachten die optreden als gevolg van een tekort aan foliumzuur situeren zich vooral op het vlak van de spijsvertering. Symptomen als maagpijn en maagzuur kunnen gepaard gaan met misselijkheid. Doordat de maag voor problemen zorgt kan ook je eetlust verminderen. En door minder te eten kan je ook gewicht gaan verliezen, waardoor je minder energie hebt en sneller moe wordt. Op die manier kan een foliumzuurtekort dus een kettingreactie van symptomen in werking zetten.

Andere klachten
Bijkomend kunnen bij een tekort aan foliumzuur ook andere klachten voorkomen, die vooral te maken hebben met de functie van foliumzuur voor het zenuwstelsel en met een minder goede opname van ijzer. Zo kan je last hebben van hoofdpijn, duizeligheid en een verminderde weerstand. Ook slaapproblemen kunnen voorkomen bij een tekort aan deze belangrijke vitamine.

Oorzaken foliumzuurtekort

Darmziekte
Een gebrek aan foliumzuur kan verschillende oorzaken hebben. Vaak moeten mensen die kampen met een darmziekte extra foliumtabletten nemen omdat de darm niet voldoende foliumzuur kan opnemen (bijvoorbeeld chronische darmziektes zoals de ziekte van Crohn, colitis ulcerosa). Bij dergelijke ziektes gaan er veel foliumzuur en andere belangrijke voedingsstoffen verloren via diarree en de inwendige gevolgen van de ontsteking.

Onevenwichtig voedingspatroon
Voorts kan ook een te eenzijdige voeding aanleiding geven tot een foliumzuurtekort. Wanneer je teveel van bepaalde voedingsproducten eet (bv. vetten, suikers) en een tekort aan andere (groenten, fruit) dan is er een probleem met de balans in je voedingspatroon. Denk bijvoorbeeld aan mensen die een dieet volgen, mensen met weinig eetlust, of alcoholverslaafden.

Medicijnengebruik
Daarnaast zijn er ook medicijnen die bij langdurig gebruik kunnen samengaan met een gebrek aan foliumzuur (zoals medicijnen tegen reuma, psoriasis, epilepsie). Best vraag je bijkomend advies aan je arts of in jouw geval het foliumzuurtekort te wijten kan zijn aan de medicijnen die je neemt.

Behandeling tekort aan foliumzuur

Voedingssupplementen
Een tekort aan foliumzuur kan je behandelen door het innemen van voedingssupplementen met extra foliumzuur. Na verloop van tijd moet het gewenste niveau aan foliumzuur weer aangevuld zijn. Hierdoor zullen de vermelde symptomen van foliumzuurtekort stilaan verdwijnen en zal je je in het algemeen beter gaan voelen.

Bijwerkingen
Het komt maar zeer zelden voor dat tabletten foliumzuur bijwerkingen veroorzaken. Bijwerkingen treden alleen op bij een overgevoeligheid voor foliumzuur of bij een uitermate hoog gebruik ervan. Overgevoeligheid voor deze stof is te merken aan jeuk, huiduitslag en koorts. In geval van het gebruik van heel grote hoeveelheden foliumzuur kunnen de volgende neveneffecten optreden:
  • braken
  • misselijkheid
  • verwardheid
  • darmklachten
  • maagproblemen
  • gevoel van irritatie
  • gebrek aan eetlust
  • slaapstoornissen

Waarden
Wanneer er geen sprake is van overgevoeligheid voor foliumzuur, of wanneer je geen extreem hoge dosis supplementen inneemt, zal je doorgaans geen last hebben van bijwerkingen. Na verloop van tijd zal het niveau aan foliumzuur weer aangevuld zijn. Wil je weten of dit het geval is, laat dan de foliumzuurwaarden in je lichaam meten aan de hand van een bloedanalyse door je arts.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Foliumzuur bij zwangerschapswens: Ook voor vader belangrijkFoliumzuur bij zwangerschapswens: Ook voor vader belangrijkHet is al een tijd bekend dat de kans op bepaalde aangeboren afwijkingen, zoals een spina bifida (open ruggetje) en een…
Foliumzuur tijdens de zwangerschapFoliumzuur tijdens de zwangerschapTegenwoordig is foliumzuur een hot item: was er tot een aantal jaar geleden nog vrij weinig bekend over foliumzuur, nu w…
Zwangerschapskwaaltjes door vitamine B12-tekortZwangerschapskwaaltjes door vitamine B12-tekortBen je zwanger en heb je last van vermoeidheid, tintelingen, geheugenverlies, depressiviteit en ben je erg misselijk? He…
Vitamine B12 tekort: Oorzaken, symptomen en behandelingTegenwoordig zijn veel mensen bang voor een tekort aan vitamine B12. Wat is dat eigenlijk precies? Wat zijn de klachten…
Herken en voorkom een vitamine B12-tekortEen vitamine B12-tekort komt vrij regelmatig voor. Vaak hebben mensen vage klachten waarmee een dokter of arts in de eer…
Bronnen en referenties
  • http://www.apotheek.nl/Medische_informatie/Medicijnen/Producten/Foliumzuur
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Foliumzuur (bronnen geraadpleegd op 22/05/2016).
  • https://www.uzleuven.be/voeding-tijdens-zwangerschap/foliumzuur-0 (bron geraadpleegd op 18/01/2017).

Reageer op het artikel "Tekort aan foliumzuur: symptomen, oorzaken en behandeling"

Reacties

Elly de Jong, 11-11-2016 13:20 #2
Omdat ik al jaren een fructose-intolerantie heb en zodoende geen fruit en veel groentes niet kan eten omdat ik anders erg misselijk word, denk ik nu toch dat ik een tekort aan foliumzuur heb. Ondanks dat ik wekelijks broccoli, spruitjes en spinazie eet. Ik ben nu de hele dag misselijk, heb de hele dag last van mijn slokdarm en maag, ben extreem moe en slaap heel slecht. Hoeveel foliumzuur kan ik per dag innemen om daar geen klachten van te krijgen? Ik heb het foliumzuurgehalte laten bepalen en dat was 14,3, aan de lage kant dus. Ik denk echt dat mijn klachten daardoor komen. Graag uw antwoord.

Ria van Mourik Roos, 08-04-2014 16:53 #1
Bij mij is mijn bloed geprikt voor vitamine b12 en foliumzuur, is dat ook om te kijkenvoor reuma? Daarom wordt het onderzocht, kunt u daar mischien een antwoord maillen?ik dank u alvast Reactie infoteur, 09-04-2014
Hallo Ria,

Het doen van een bloedanalyse om het niveau aan vitamine B12 en aan foliumzuur na te kijken kan om meerdere redenen gedaan worden. Een van de redenen is dat de niveau's aan vitamine B12 en aan foliumzuur gedaald zijn omwille van een (langdurige) ontsteking. Doordat het lichaam voortdurend met die ontsteking moet omgaan kan er veel vitamine B12 en foliumzuur verloren gaan waardoor je verschijnselen kan ontwikkelen als vermoeidheid en gebrek aan energie. Ook reuma is een chronische ziekte die meer bepaald te maken heeft met een ontsteking van de gewrichten. Het antwoord op je vraag is dus: ja. Als er effectief een tekort is aan foliumzuur of vitamine B12 kan de arts je supplementen voorschrijven waardoor het tekort weer snel kan aangevuld worden.

Alvast veel beterschap,

Vriendelijke groet,
Verdanov

Infoteur: Verdanov
Laatste update: 11-03-2017
Gepubliceerd: 02-11-2013
Subrubriek: Gezonde voeding
Special: Voedingstekorten
Reacties: 2
Medische informatie…
Schrijf mee!