InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > Afvallen op basis van de glycemische index

Afvallen op basis van de glycemische index

Afvallen op basis van de glycemische index GI diëten, oftewel, glycemische index diëten, zijn helemaal hot in Amerika. Maar wat is de glycemische index en hoe kan het ingezet worden om af te vallen?

De theorie

Glucose (suiker) is een belangrijke energiebron voor je lichaam. Koolhydraten vormen weer een belangrijke bron voor het lichaam om glucose van te produceren. De glucose komt in je bloed en komt zo bij de lichaamscellen om ze van energie te voorzien. Voeding met een hoge glycemische index zorgt voor een piek in je bloedsuikerspiegel, met daarna weer een snelle daling. Bij zo'n daling krijg je een hongergevoel. Daarom is het beter om voedsel te eten dat je bloedsuikerspiegel constant houdt. Hierdoor heb je minder vaak een hongergevoel en is het makkelijker om minder de eten.

De glycemische index

De glycemische index (GI) is een waarde tussen 0 en 100. Hoe hoger de waarde, hoe sneller het in het bloed wordt opgenomen, en hoe meer schommelingen in de bloedsuikerspiegel. Wanneer je wilt afvallen zonder veel hongergevoel is het dus handig om voedsel te eten met een zo laag mogelijke glycemische index.

Helaas is het lastig om de glycemische index van een voedingsmiddelen vast te stellen. Bij groente hangt het er bijvoorbeeld vanaf of het is gekookt en zo ja, hoe lang het heeft gekookt. Bij pasta maakt het ook uit hoe lang het heeft gekookt. Over het algemeen geldt, hoe korter iets heeft gekookt, hoe lager de glycemische index. De GI is ook geen informatie die op etiketten van producten in de supermarkt staan.

Slim combineren

Een GI van lager dan 55 wordt gezien als laag. Tussen de 55 en 70 wordt gezien als middelhoog en boven de 70 wordt gezien als hoog. Het is niet nodig om alleen maar eten met een lage GI te eten. Wanneer je verschillende voedingsmiddelen combineert in een maaltijd, dan is de GI van de maaltijd de gemiddelde GI van de voedingsmiddelen in de maaltijd. De hoeveelheid van de voedingsmiddelen moet natuurlijk wel in verhouding zijn.

Voordelen van een GI dieet

Een groot voordeel van een dieet op basis van de glycemische index is dat het ervoor zorgt dat je niet continue een hongergevoel hebt. Voor dit dieet hoef je ook geen calorieën te tellen, als je voornamelijk voedingsmiddelen met een lage GI eet, dan krijg je vanzelf minder honger en zal je minder gaan eten. Bij een GI dieet mag je in principe alles eten, in tegenstelling tot bijvoorbeeld diëten waarbij je geen koolhydraten mag eten. Hierdoor is het ook makkelijker vol te houden. Voorstanders van het GI dieet claimen ook dat het diabetes type II zou voorkomen, maar dat is niet wetenschappelijk bewezen.

Tips

Ondanks dat er hier geen kant-en-klaar lijstje met voedingsmiddelen met GI kan worden gegeven, zijn er wel wat algemene tips:
  • Eet producten die zo min mogelijk bewerkt zijn, zoals fruit en rauwe groente
  • Drink geen suikerhoudende dranken, maar liever water en kruidenthee
  • Drink zo min mogelijk alcoholhoudende dranken

Meer lezen

Het boek 'Slank zijn zit tussen je oren' van Dr. Yann Rougier vertelt je nog veel meer over de glycemische index. In zijn boek deelt hij voedsel in in vier categorieën, variërend van groen (zo veel mogelijk uit deze categorie eten) tot paars (deze voedingsmiddelen zo veel mogelijk vermijden). Hij geeft je ook een plan van aanpak om te wennen aan een GI dieet.

Op de Engelstalige website www.glycemicindex.com van de universiteit van Sydney is van veel voedingsmiddelen de GI te vinden. De website bevat ook veel recepten en informatie over de GI.
© 2014 - 2017 Domi83, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
De diëten van celebrities zoals: Lady Gaga en Kylie MinogueDe diëten van celebrities zoals: Lady Gaga en Kylie MinogueIedereen wil snel afvallen en snel succes boeken. Om succes te boeken gaan we opzoek naar het juiste dieet. We lezen art…
Montignac dieetHet Montignac dieet is een methode die rond de jaren 90 ontzettend populair is geworden om af te vallen. De methode is v…
Afvallen met het DASH dieet (beste dieet 2017)Afvallen met het DASH dieet (beste dieet 2017)Het beste dieet van 2017 is wederom het DASH dieet. In 2017 is dit dieet in Amerika voor het zevende jaar (2011, 2012, 2…
Bronnen en referenties
  • Slank zijn zit tussen je oren van Dr. Yann Rougier

Reageer op het artikel "Afvallen op basis van de glycemische index"

Infoteur: Domi83
Gepubliceerd: 14-02-2014
Subrubriek: Gezonde voeding
Medische informatie…
Schrijf mee!