InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > Welke vitaminesupplementen moet ik kiezen?

Welke vitaminesupplementen moet ik kiezen?

Tegenwoordig zijn er vitaminesupplementen te koop die kunnen worden geslikt als aanvulling op de dagelijkse voeding. Er is echter zoveel keuze dat je door de bomen het bos niet meer ziet. Waar moet je op letten bij de aankoop van vitaminesupplementen?

Wat is een vitaminesupplement?

Een vitaminesupplement is een supplement dat vitaminen en mineralen bevat en bedoeld is als aanvulling op de dagelijkse voeding. Het is niet bedoeld ter vervanging van fruit en groente. Over het algemeen moet een vitaminesupplement 1 tot 2 maal daags genomen worden.

Wat zit er in een vitaminesupplement?

Zoals de naam al zegt, vitaminen! Echter zit hier heel veel verschil in, op eigenlijk elk potje zal je namelijk A, B1, B2, B12, C, D en dergelijke zien staan. Helaas is die benaming niet volledig.

Hoe hoort het dan op het potje te staan?

Bedrijven die op hun potje alleen de standaard benaming noemen weten er te weinig vanaf. Kan je er dan vanuit gaan dat deze bedrijven goede vitaminepillen leveren? Een aantal voorbeelden:
  • Vitamine B2 -> riboflavine
  • Magnesiumoxide -> magnesiumbisglycinaat
  • Vitamine C -> vitamine C ascorbaat met flavonoïden
  • Zink -> zink met aminozuur
In het cursief de juiste benaming.

Als je de juiste benaming op een potje ziet staan kan je er vanuit gaan dat het om een goed vitaminesupplement gaat.

Wat hoort niet in een vitaminepil?

In de meeste vitaminepillen zitten geur, kleur en smaakstoffen. Dit is puur om de pil er aantrekkelijk uit te laten zien en goed te laten smaken. Uiteraard is dit volledig overbodig, maar ook niet schadelijk. Producten als natrium en fosfor zal je in veel supplementen tegen komen, ook dit is overbodig. Natrium en fosfor haalt ieder mens al voldoende uit zijn standaard voeding.

ADH

ADH, aanbevolen dagelijkse hoeveelheid. Vanuit de overheid verplicht om te vermelden. Als er bijvoorbeeld staat dat de vitamine C 100% ADH bevat, betekent dit dat je voldoende vitamine C binnen krijgt. Echter krijg je ook veel vitaminen binnen vanuit je voeding, het is dus zeker niet zo dat je ervoor moet zorgen dat je alles via vitaminepillen op 100% ADH krijgt.

Zijn vitaminepillen aan te raden?

Kort en bondig, ja! Als aanvulling op de dagelijkse voeding kan het geen kwaad om een kwalitatief goed vitaminesupplement te gebruiken. Belangrijk is dus wel dat je even goed zoekt of het daadwerkelijk om een goed supplement gaat. Anders krijg je hele dure ontlasting omdat het grootste gedeelte van de vitaminen en mineralen niet opgenomen worden door je lichaam.

In welke vorm komen vitaminesupplementen?

Vitaminesupplementen zijn te verkrijgen in in diverse vormen. Het meest voorkomende is in de vorm van een pil of kauwtablet. Een pil moet ingenomen worden met vocht terwijl een kauwtablet, zoals in de naam al wordt aangegeven, opgegeten kan worden.

Hoe laat moet ik de supplementen innemen?

Dit kan het beste gedaan worden voor, tijdens of direct na het eten. Dit zorgt voor de beste opname in het lichaam.

Wat kosten vitaminesupplementen?

De prijs is zeer divers. Ook hierbij kan je er vanuit gaan dat goedkoop vaak duurkoop is. Let goed op de verpakking en laat je, als het mogelijk is, het liefste adviseren door een specialist. In natuurwinkels weten ze er vaak veel vanaf.
© 2014 - 2017 Veelwetend, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Senioren: welke vitamines en voedingssupplementen slikken?Iedereen weet dat vitamines en mineralen noodzakelijk zijn om gezond te kunnen leven. Vitamines en mineralen krijg je bi…
Multivitaminen, hoe te gebruiken?Multivitaminen, hoe te gebruiken?Heel veel mensen gebruiken vandaag de dag multi-vitaminenpillen ter aanvulling of vervanging van hun dagelijkse voedsel.…
VitaminesupplementenOm goed te kunnen functioneren heeft je lichaam voldoende vitamines nodig. Veel mensen zijn bang te weinig vitamines bin…
Vitamine B6 (Pyridoxine)Vitamine B6 (Pyridoxine)Vitamine B6 is een belangrijke vitamine voor het lichaam. De chemische aanduiding voor vitamine B6 is pyridoxine. Vitami…
Vitamine D-tekort, hoe te voorkomenVitamine D-tekort, hoe te voorkomenVitamine D is een vetoplosbaar prohormoon. Belangrijkste functie van vitamine D is het faciliteren van het calciumopname…
Bronnen en referenties
  • http://jenaidavanwijk.com/hoe-kies-je-de-juiste-multivitamine/

Reageer op het artikel "Welke vitaminesupplementen moet ik kiezen?"

Infoteur: Veelwetend
Gepubliceerd: 22-06-2014
Subrubriek: Gezonde voeding
Medische informatie…
Schrijf mee!