InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > Wat is kruidnagel en hoe gezond is het?

Wat is kruidnagel en hoe gezond is het?

Wat is kruidnagel en hoe gezond is het? Kruidnagel is in de Nederlandse keuken bijna niet weg te denken, terwijl het er toch echt niet altijd geweest is. We werken er veelvuldig mee en dichten het goede zaken toe. De vraag doemt dan direct op of dit wel terecht is. Maar wat is kruidnagel eigenlijk, hoe is het toe te passen, waarvoor en wat hoe gezond is het eigenlijk?

De basis

Kruidnagel is een specerij welke een basis vindt in de gedroogde vorm. Het zijn namelijk de nog gesloten bloemkoppen van de kruidnagelboom, officieel Syzygium aromaticum genaamd. Het betreft een ca. 1 centimeter lang steeltje met het bloemknopje.
Kruidnagel heeft een zeer overheersende uitgesproken smaak en je moet er van houden. Het dankt zijn naam aan de vorm wat op een spijker of draadnagel lijkt en het gegeven dat het om een kruid gaat. Het was in Indonesië en China al eeuwen lang bekend.

Waar komt het vandaan?
In Nederland is het bekend geworden op het moment dat Nederlanders in het toenmalige Nederlands Indië heersten. Het hedendaagse Indonesië is dan ook de grootste producent van kruidnagel, maar wordt ook zelf ruimhartig gebruikt vanwege de productie van kruidnagel in de eigen sigarettenproductie. Daarna is Madagaskar ook een groot leverancier en vervolgens Tanzania, Sri Lanka en Comoren.

Mooie boom
Wil je kruidnagel niet expliciet toepassen, dan kan je nog steeds genieten van de boom. De kruidnagelbom is een mooie boom met dicht groende bladeren en bloemen die in mooie trossen aan de uiteinde van de takken hangen (hij kan zon 12 meter hoog worden). Wil je het ook toe gaan passen, dan moet je geduld hebben. De kruidnagelboom is een trage groeier, je bent namelijk al snel zon zes jaar verder voordat er geoogst kan worden. Het voordeel is wel dat de boom heel oud kan worden en de mens kan overleven.

Toepassing in de keuken

Mogelijk is kruidnagel het meest bekend als prominent ingrediënt in speculaas. In de keuken mogen we het ook kennen van de bekende stoofpotjes met rundvlees, het vlees wat in alle rust moet garen en waar je dus de tijd voor moet nemen. De smaak van het rundvlees wordt zoveel meer intens als je kruidnagel een tijdje mee laat trekken. Pas bij het serveren kan de kruidnagel weggegooid worden.

Kruidnagel wordt overigens ook toegepast bij groenten als rode kool en wat kruidnagel bij wildvlees doet het ook meer dan prima. Minder bekend is kruidnagel in wijn, maar ook daar wordt het als ingrediënt gebruikt. Denk maar eens aan onze bisschopswijn of de Duitse Glühwein.

Hoe gezond is het?

Verdovend en ontstekingsremmend
Kruidnagelolie wordt nog wel eens toegepast als verdovend middel, dit gebeurde in het verleden al als er een kruidnagel in een pijnlijke kies gestoken werd. Heden ten dage wordt het iets anders toegepast , maar bijvoorbeeld bij de wortelkanaakbehandeling wordt het nog steeds als verdovend middels toegediend.

Kruidnagel is ontstekingswereld en kan bepaalde klachten doen afnemen. Klachten zoals reuma, darmklachten, maar ook het aloude spierpijn.
De stof eugenol zit ook in kruidnagel en is een stof die milieuvervuilende gifstoffen, bovendien zorgt het er voor dat het lichaam ontdaan wordt van gifstoffen.

Toepassing
Voor kiespijn is het goed een drietal tot viertal keer per dag even te kauwen op een kruidnagel. Bovendien helpt het ook nog de adem te verfrissen.
In de vorm van olie kan je kruidnagel op een suikerklontje doen en dat enkele malen per dag op de tong te leggen en tot je te nemen. Maar kan je het ook verwerken in massageolie.
Natuurlijk kan kruidnagel ook in de vorm van koken en er thee van trekken, verwerkt worden. In dat geval enkele kopjes per dag opdrinken.

Vitamines en mineralen
Je hebt niet veel nodig om bepaalde vitamines en mineralen binnen te krijgen. De kruidnagel bevat:
  • Vitamines C
  • Vitamines K
  • Calcium
  • Magnesium
  • Mangaan

Tot slot

Kruidnagel is goed te toe te passen in de keuken om gerechten lekkerder te maken, is zeker een gezond kruid voor het lichaam (en eenvoudig toe te passen). Bovendien is het ook nog een mooie boom. Genieten dus op meerdere vlakken.
Gerelateerde artikelen
De frisse geneeskracht van kruidnagelKruidnagel is een lekker fris kruid. Het zijn ongeopende roze of groene bloemetjes van de kruidnagelboom. De kleur hangt…
Specerij: KruidnagelKruidnagels zijn een veel gebruikt specerij in allerlei verschillende keukens. Doordat de boom waarvan de kruidnagel afk…
Alcoholvrije cocktails: voor een receptieOp een receptie is het vaak moeilijk om een drankje zonder alcohol te pakken te krijgen. Eigenlijk vreemd, want hoeveel…
10 mondverfrissende kruidenLekker zoenen door kruiden, zo had dit artikel ook kunnen heten. Tijdens het zoenen wil je het je partner niet aandoen o…
De gezondste kruiden en specerijenDe gezondste kruiden en specerijenKruiden en specerijen horen tegenwoordig in iedere keuken thuis. Het verschil tussen kruiden en specerijen is dat kruide…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Wat is kruidnagel en hoe gezond is het?"

Infoteur: Annastaal
Laatste update: 21-09-2016
Gepubliceerd: 29-12-2014
Subrubriek: Gezonde voeding
Medische informatie…
Schrijf mee!