InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > Hoe gezond is alfalfa en hoe pas je het toe?

Hoe gezond is alfalfa en hoe pas je het toe?

Hoe gezond is alfalfa en hoe pas je het toe? Alfalfa is eigenlijk de Nederlandse naam voor Luzerne. Het is een vaste plant en voor menigeen zegt de naam niet zo veel, totdat je de groente ziet. Het lijkt namelijk verdacht veel op taugé, maar de smaak is anders. Wat is nu de toegevoegde waarde van Alfalfa, hoe gezond is het en toe pas je het toe in de Nederlandse keuken?

De basis

Alfalfa of Luzerne heet officieel Medicago sativa en is een inheemse Europese plant, het is een zogenaamde spruitgroente (ontkiemende zaden). Een vaste plant die, afhankelijk van de plek waar de plant staat, wel tot 12 jaar oud kan worden.
Het is een mooie plant van ongeveer één meter hoog en heeft lieflijk ogende blauwe trosjes bloemen. De reden dat de plant op droge gronden kan groeien, ligt in het feit dat het worstelstelsel tot ruim 4,5 meter op kan lopen.

De luzerne kan het hele jaar door ontkiemen en dat maakt dat alfalfa het hele jaar door verkrijgbaar is. Het is een zelf-toxische plant, wat maakt dat je niet nieuwe planten tussen de oude kunt zetten. Als je nieuw wilt planten, ploeg alles om of beter, zet er eerst een seizoen een ander gewas op om de grond weer neutraal te krijgen.

Voor dieren of mensen?

Alfalfa wordt wereldwijd verbouwd om te verwerken in veevoer. Echter, in Nederland wordt het hoofdzakelijk kunstmatig gedroogd voor de productie van veevoer. Het is erg eiwitrijk.

Dat alles neemt niet weg dat de mens het ook steeds meer gaat ontdekken. Enerzijds voor de gezondheid en anderzijds, omdat we de smaak steeds meer gaan waarderen. Het heeft een frisse smaak, met aan het uiteinde net iets extra’s. Heel verrassend en erg lekker.

Hoe gezond is het?

Wat zit erin?
De hele plant is een bron van gezondheid, maar met name in de ontkiemende spruiten zitten veel vitamines en mineralen, te weten:
Bron: Hans / PixabayBron: Hans / Pixabay
  • Vitamine B1, 2, 3, 6
  • Vitamine C
  • Vitamine D
  • Vitamine E
  • Vitamine E
  • Vitamine K
  • Kalium
  • Calcium (in relatief grote mate)
  • IJzer
  • Fosfor
  • Seleen
  • Magnesium
  • Zink
  • borium
  • Silicium
  • Chroom
  • Kobalt
  • Mangaan
  • Natrium
  • Molybdeen
  • Aluminium

Tegen welke aandoeningen
Alfalfa is een groente die de dagelijkse behoefte aan vitamines en mineralen perfect aan kan vullen. Het kan prima werken tegen afbrekende, broze nagels en gespleten haar. Maar ook gaat het nachtblindheid tegen, voert het vocht af, helpt het bij het helen van wonden, gaat het osteoporose en zwakke beendelen tegen en stelpt het bloedingen. Tenslotte is het regelmatig nuttigen goed om de algemene weerstand op niveau te houden.

Hoe toe te passen?

Verse alfalfa is enkele dagen in de koeling goed te houden en rauw te eten, maar natuurlijk is verse alfalfa het lekkerste. Was het goed voor gebruik en pas het daarna toe (koud of warm). Enkele voorbeelden hoe je alfalfa kunt gebruiken:
  • Je kunt er vanuit gaan dat waar je zaken als komkommer, prei, paprika en sla gebruikt, ook alfalfa toegevoegd kan worden. Probeer het maar eens om de smaak te leren kennen.
  • Maak een lekker sla met tonijn, tomaat en een hardgekookt eitje waar je wat alfalfa aan toevoegt.
  • Maak een sandwich met kip, kerriesaus, wat sla een cherrytomaatje en wat alfalfa.
  • Vul een Italiaanse bol met verse eiersalade (bij voorkeur zelf gemaakt), wat paprikapoeder, een beetje bieslook en alfalfa.
  • Roerbak wat eieren met tomaat, wat olijven, eventueel wat uitgebakken spekjes met alfalfa.
  • Voeg het toe aan een traditionele carpaccio.

Tot slot

Alfalfa is niet zo bekend, maar behalve dat het lekker is, is het ook nog eens erg gezond. Voor een gezond voedingspatroon is het goed alfalfa regelmatig in verschillende gerechten op te dienen. On bekend maakt onbemind ... maar niet voor lang, zodra je het geprobeerd hebt.
Gerelateerde artikelen
Alfalfa, luzerne of Medicago sativaAlfalfa, luzerne, medicago sativa. Een klaverplant die op verschillende manieren gebruikt wordt. De gedroogde groene pla…
De Geneeskracht van AlfalfaDe Geneeskracht van AlfalfaIn het westen kennen we voornamelijk alfalfa als kiemgroente maar de bladeren van de volwassen plant zijn prima eetbaar…
Fytotherapie, geneeskunde met plantenFytotherapie is de behandeling van klachten en ziektes met natuurlijke geneesmiddelen. Deze zijn afkomstig van planten.…
Basische voeding, recepten: een portie energie!Basische voeding, recepten: een portie energie!Tegenwoordig eten we voornamelijk zuurvormende voeding met alle gevolgen van dien. We krijgen hierdoor last van allerlei…
Darmproblemen en darmfloraDarmklachten en spijsverteringsproblemen zijn eerder regel dan uitzondering in onze moderne maatschappij, evenals tekort…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Hoe gezond is alfalfa en hoe pas je het toe?"

Reactie

Rinus Bogers, 12-01-2017 16:36 #1
Alfalfa, net als andere peulvruchten, is een bekende bron van fyto-oestrogenen, waaronder spinasterol, coumesterol en coumestaan. Het is aangetoond dat grazen op alfalfa verminderde vruchtbaarheid bij schapen en melkvee veroorzaakt. Dus net als bij soja, kan het regelmatig eten van dergelijk voedsel leiden tot verminderde vruchtbaarheid en effecten op de geslachtsontwikkeling van de vrucht van zwangere vrouwen. Dus dat het nu zo gezond is? Ook hier geldt dat matiging en variatie met soms een stukje vlees aan te raden is.

Infoteur: Annastaal
Laatste update: 21-09-2016
Gepubliceerd: 04-01-2015
Subrubriek: Gezonde voeding
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!