InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > Hoe gezond is sinaasappelsap?

Hoe gezond is sinaasappelsap?

Hoe gezond is sinaasappelsap? De sinaasappel is gezond en zit boordevol vitamine C (per 120 gram sinaasappel, zo'n 61 milligram). Daarmee zeggen we niets nieuws. Maar hoe anders wordt het als we die gezonde vrucht uitpersen en we een er een glaasje sinaasappelsap van maken? Hebben we er meer aan of juist niet en wat levert een pak met sinaasappelsap nog aan vitamines?

De sinaasappel

De sinaasappel van oorsprong komt deze uit China - is een vrucht en behoort tot de familie van de citrusvruchten. Van oorsprong heeft de vrucht lang een puur decoratie functie tot het moment dat men hem als te eten product zag en hij ook nog gezond bleek. Wij halen onze sinaasappels vaak uit de landen rond de middellandse zee, waarbij Spanje "grootleverancier" genoemd mag worden. Andere citrusvruchten (binnen de groep) zijn:
  • Citroen
  • Mandarijn
  • Limoen
  • Grapefruit

De sinaasappel is van al deze citrusvruchten degene die veruit de grootste hoeveelheid vitamine C bevat. Bovendien zit er ook veel calcium, hesperidine en foliumzuur in de sinaasappel.

Bron: Jarmoluk / PixabayBron: Jarmoluk / Pixabay

Allemaal gezond

Sinaasappelsap vers geperst bevat in feite ook vruchtvlees, tenminste als je het volledige sap neemt. Dit levert weer meer voedingsvezels op, maar wil nog niet zeggen dat het ongelimiteerd gedronken kan/mag worden. Vruchtensap bevat natuurlijke suikers* en daarmee dus ook kilocalorieën. Daarnaast zitten er zuren in het sap en dat kan (bij veelvuldig gebruik) je gebit weer aantasten. Een sapje drinken is dus prima, maar drink het niet te veel. Alles met mate en dat geldt ook voor sinaasappelsap. Vergeet vooral ook niet daarna je tanden te poetsen, maar laat wel zo'n 10 tot 15 minuten tussen sapje en tandenpoetsen in zitten!

*Fructose direct uit het product of fructose die via een chemisch proces gewonnen wordt (bijvoorbeeld uit maïs of aardappelzetmeel).

Hoe toe te passen

Toevoegingen
Als je niet vers geperst drinkt maar het uit een flesje of pak haalt, dan moet het minimaal 50% sap bevatten, anders mag het geen sinaasappelsap heten. Verder wordt er water en eventuele andere stoffen aan toegevoegd. Dit is te vinden op het betreffende etiket (zie ook E-nummers). Zit er vruchtvlees bij, dan bieden de voedingsvezels uiteraard al weer meer goede basisstoffen voor het lichaam.

Zelf persen
Als je zelf gaat persen kan je het beste de perssinaasappels nemen. Je hebt voor ca. één liter zon 10 sinaasappels nodig. Er zitten vaak veel pitten in en pellen is lastig, maar om te persen is dat niet erg. Ze zijn ook meestal iets goedkoper dan de gewone sinaasappel, maar voor een beetje sap heb je ook nogal wat sinaasappels nodig.

Bron: LoggaWiggler / PixabayBron: LoggaWiggler / Pixabay
Bewaren
Je kunt vers sinaasappelsap zon 3 tot 4 dagen in de koeling bewaren en neem je sap van een concentraat dan kan je het wel tot 3 maanden goed houden. De verse sappen die je in de koeling zet, lopen wel relatief snel terug qua vitamines.

Hoeveelheden
Zoals gezegd kan ook sinaasappelsap niet ongelimiteerd gedronken worden. Neem bijvoorbeeld maximaal 2 keer per week een glas bij voorkeur vers geperst en wissel het af met andere fruitsoorten. Meer dan 3 stuks fruit per dag is niet de bedoeling. Als je graag fruit eet en boven de dagelijks norm uitkomt, dan kan je beter zuurdere fruitsoorten nemen. Deze zijn weer beter dan de zoetere varianten. Zoals met zoveel zaken geldt alles met mate.

Tot slot

Fruit is gezond, maar dat neemt niet weg dat je ongelimiteerd aan de gang kunt met fruit. Behalve belasting voor de tanden, levert het kilocalorieën, suiker en is het in grote hoeveelheden niet goed voor de lever. Een gezond leefpatroon bestaat uit een goed voedingsplan en voldoende bewegen.
Gerelateerde artikelen
Smoothies en sappen voor het hart en tegen cholesterolSmoothies en sappen voor het hart en tegen cholesterolEen gezond hart hangt nauw samen met een goed cholesterol niveau. Door om de twee dagen één van deze sappen of smoothies…
Voedselvergiftiging genezen, behandelen, voorkomenVoedselvergiftiging genezen, behandelen, voorkomenVoedselvergiftiging komt voor als ons eten toxines, chemicaliën, bacteriën, virussen of parasieten bevat. De kenmerken v…
Vers geperst sap is lekker en zit vol vitamines en mineralenVers geperst sap is lekker en zit vol vitamines en mineralenVroeger werd thuis meestal alleen sinaasappel- en citroensap geperst en daar had men dan de citruspers voor, maar tegenw…
Marokkaans koken - saladesDe Marokkaanse keuken heeft naast heerlijke tajines nog veel meer te bieden. Zo zijn de Marokkaanse salades bijvoorbeeld…
Alles over sangria, en een lekker receptAlles over sangria, en een lekker receptHet woord sangria is zo'n mooi klinkend woord, is het niet? Het betekent "bloedige" in het Spaans! Waarschijnlijk is het…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Hoe gezond is sinaasappelsap?"

Infoteur: Annastaal
Subrubriek: Gezonde voeding
Medische informatie…
Schrijf mee!