InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > Vitamines, wat doen ze voor je en waar zitten ze in

Vitamines, wat doen ze voor je en waar zitten ze in

Vitamines, wat doen ze voor je en waar zitten ze in Dat vitamines goed voor je zijn, weet eigenlijk iedereen wel. Maar waarom zijn ze eigenlijk zo goed? In totaal zijn er 13 verschillende vitamines. Vier daarvan zijn in vet oplosbaar, dit zijn vitamine A, D, E en K. Deze zitten voornamelijk in het vet van voedingsmiddelen en worden opgeslagen in de weefsels van het lichaam. Negen vitamines zijn in water oplosbaar: Vitamine B1, B2, B3, B5, B6, B8, B11 (foliumzuur) en B12 en vitamine C. Deze vitamines zitten in het vocht van voedingsmiddelen. Deze vitamines kunnen niet worden opgeslagen in het lichaam, een teveel aan deze stoffen plas je dan ook weer uit. Een uitzondering is vitamine B12, deze kan wel in het lichaam worden opgeslagen.

Hoeveel vitamines heb ik nodig?

De aanbevolen hoeveelheid (ADH) van vitamines is voor elke leeftijdscategorie anders. Ook zit er verschil tussen de behoefte voor vrouwen en mannen. Hieronder leest u de behoefte voor mannen en vrouwen van 19-50 jaar.

Mannen 19-50 jaar

VitamineHoeveelheid
A (mcg RE/dag) 1000
B1 (mg/dag) 1,1
B2 (mg/dag) 1,5
B3 (mg niacine/dag) 17
B5 (mg/dag) 5
B6 (mg/dag) 1,5
B8 (mcg/dag) -
B11, foliumzuur (mcg/dag) 300
B12 (mcg/dag) 2,8
C (mg/dag) 70
D b (mcg/dag) 2,5
E (αTE/dag) 11,8-13,0
K -

Vrouwen 19-50 jaar

VitamineHoeveelheid
A (mcg RE/dag) 800
B1 (mg/dag) 1,1
B2 (mg/dag) 1,1
B3 (mg niacine/dag) 13
B5 (mg/dag) 5
B6 (mg/dag) 1,5
B8 (mcg/dag) -
B11, foliumzuur (mcg/dag) 300
B12 (mcg/dag) 2,8
C (mg/dag) 70
D b (mcg/dag) 2,5
E (αTE/dag) 9,3-9,9C
K -

Welke vitamine doet wat en in welke voedingsmiddelen zit deze vitamine?

Vitamine A
Vitamine A is goed voor je weerstand, tevens heeft het een positief effect op je haar, huid, tandvlees en je gezichtsvermogen. Vitamine A is ook nodig voor je groei.

Deze vitamine zit in lever, vis, (half)volle melk en melkproducten en boter. Groenten en fruit bevatten bèta-caroteen, een voorloper van vitamine A. Ook worden er aan veel producten vitamine A toegevoegd.

B1
Vitamine B1 zorgt voor de verbranding van koolhydraten, je krijgt er dus energie van. Het speelt ook een rol in je zenuwstelsel.

Deze vitamine zit in varkensvlees en graanproducten.

B2
Vitamine B2 zorgt voor een goede spijsvertering en is tevens van belang om je zenuwstelsel in conditie te houden. Ook is het goed voor je huid en je haar.

Deze vitamine zit in zuivel, vlees(waren), groenten, fruit en graanproducten.

B3
Vitamine B3 speelt een belangrijke rol bij de energievoorziening van cellen en bij de werking van het zenuwstelsel. Ook is het goed voor je huid.

Deze vitamine zit in vlees en vis, noten, graanproducten, groente en fruit.

B5
Vitamine B5 zorgt voor de afbraak van eiwitten, vetten en koolhydraten. Ook zorgt het voor de vorming van enkele hormonen.

Deze vitamine zit in vlees, vis, eieren, aardappelen, melk(producten), groente en fruit.

B6
Vitamine B6, ook wel pyridoxine genoemd, is belangrijk voor je weerstand en helpt bij de spijsvertering. Ook speelt het een rol bij de vorming van rode bloedcellen en de werking van het zenuwstelsel.

Deze vitamine zit in vlees, eieren, vis, graanproducten, aardappelen en peulvruchten. Groenten, melk en kaas bevatten vitamine B6 in kleinere hoeveelheden.

B8
Vitamine B8, ook wel biotine genoemd, speelt een rol bij de opbouw en de afbraak van koolhydraten en eiwitten. Ook zorgt het voor de productie van vetzuren. Daarnaast krijg je er ook nog eens gezond haar en een gezonde huid van.

Deze vitamine zit in eieren, melk, sojaproducten, noten en pinda’s.

B11
Vitamine B11, foliumzuur, is vooral bekend bij zwangere vrouwen. Het is namelijk van belang bij de vorming van rode bloedcellen en DNA. Foliumzuur verlaagt de kans op een open ruggetje bij baby's. Daarnaast verlaagt het de kans op hart- een vaatziekten door de verlaging van het homocysteïnegehalte van het bloed.

Deze vitamine zit in groene groenten, fruit, volkoren producten en in mindere mate in melk en melkproducten.

B12
Vitamine B12 speelt een rol bij de vorming van rode bloedcellen en zorgt het voor een goede werking van het zenuwstelsel.

Deze vitamine zit in voedingsmiddelen van dierlijke afkomst, zoals vlees en zuivel.

C
Waarschijnlijk de meest bekende vitamine. De meeste mensen weten wel dat deze vitamine helpt voor het opbouwen van een goede weerstand. Ook beschermt het het lichaam tegen vrije radicalen. Vrije radicalen beschadigen de cellen in het lichaam en daardoor kunnen allerlei ziektes ontstaan als kanker en hart- en vaatziekten.

Vitamine C zit in groente, fruit en aardappels.

D
Vitamine D draagt bij aan een goede weerstand en sterke spieren. Deze vitamine wordt door zonlicht aangemaakt in de huid.

Vitamine D komt uitsluitend voor in voedingsmiddelen van dierlijke herkomst. Deze voedingsmiddelen bevatten echter over het algemeen erg weinig vitamine D. Een uitzondering hierop zijn vette vissoorten (bijvoorbeeld paling, zalm en makreel).

E
Vitamine E is een antioxidant dat het lichaam beschermt tegen zogenaamde vrije radicalen. Het wordt ook wel tocoferol genoemd.

Deze vitamine zit in plantaardige oliën en in plantaardige producten zoals granen, noten, zaden, groenten en fruit.

K
Vitamine K is belangrijk voor de bloedstolling, maar ook voor de botstofwisseling.

Deze vitamine zit in broccoli, spinazie en oliën.
© 2007 - 2014 Funkyfish, gepubliceerd in Gezonde voeding (Mens en Gezondheid) op . Het auteursrecht van dit artikel en antwoorden op reacties ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Wat zijn de beste vitamines voor je haar?Wat zijn de beste vitamines voor je haar?Het is algemeen bekend dat vitamines en mineralen goed zijn voor je algemene gezondheid en bijvoorbeeld je de conditie v…
Gezond je zwangerschap in!Wanneer je in verwachting bent wordt er veel van je lichaam gevraagd. Er zijn veel dingen die je lichaam beschermen en o…
Vitamines op een rijVitamines op een rijVitamines zijn microvoedingsstoffen die onmisbaar zijn voor een goede gezondheid. “Vita” betekent letterlijk “leven”. Vi…
Vitamine B11 (foliumzuur)Vitamine B11 (foliumzuur)Vitamine B11 (foliumzuur) is 1 van de 8 vitamine B-Complexen. Deze vitamine is goed in water oplosbaar. Deze vitamine be…

Reageer op het artikel "Vitamines, wat doen ze voor je en waar zitten ze in"

Reacties

T. Y. Kampstra, 25-01-2012 16:54 #7
Welke vitaminen zijn het beste als men impotent is is B 6 ook goed?

Leonie, 15-09-2011 20:14 #6
Hallo Kim. Zo wie zo even naar de arts om uit te sluiten of er iets meer nodig is dan zelf medicatie, want dit soort dingen komen voor bij een sterk verminderde weerstand. soms volstaat een kuurtje met zink extra (zuigtabletten). Als het blijft terugkeren raad ik je aan om toch echt even naar de arts te gaan of het om een allergie gaat of een chronische ontsteking.

Lara, 06-09-2011 07:21 #5
Mijn vraag is als je geen vlees en zuivel (weinig hiervan) eet, is er n andere mogelijkeid dat je toch aan vitamine B12 kan komen? Ik slik vitamine pillen omdat ik dus geen vlees en haast geen zuivel eet, maar er staat idd geen B12 op de verpakking. En mocht ik dan toch aan de zuivel gaan, hoe moet ik de 2,8 dan berekenen? Hoeveel glazen melk zijn dat?

Oscar Bleekton, 27-06-2011 18:10 #4
Een lijstje met producten waarin welke vitamines zitten is altijd handig. Maar de vermelde aanbevolen dagelijkse hoeveelheden (overgenomen uit de officieel in ons land circulerende lijsten) zijn categorisch veel te laag. Bij een gemiddeld dieet haal je nauwelijks een goede intake van de benodigde vitaminen en mineralen.
Met een beetje stress en een sigaret ben je al snel aan het plafond van de genoemde 70 mg voor vitamine C. Minimaal 500 mg per dag is veel beter. MET supplement dus.
Vitamine D 2,5 mcg is ook lachwekkend. Minstens 20 keer zoveel is nodig en nog LANG niet gevaarlijk. Voorkomt talloze aandoeningen welke de gezondheidszorgkosten ondermijnen.

Kim, 18-02-2010 20:15 #3
Hallo,

Ik heb sinds kort enorm pijn aan het bineste van mijn wang en ik weet niet wat ik moet doen.
Hij is vanbinnen opgezwollen en jeukt en doet pijn.
Ik heb gehoord dat het kan komen door een te kort aan vitamine c.
Klopt dat?
en waar zit het in?
IK hoop dat u weet wat ik moet doen.

bedankt voor u tijd,

Kim

Srs, 10-06-2009 23:50 #2
Ik heb begrepen dat vitamine e goed is voor je huid. Nu heb ik erg veel last van pigmenten. Ik heb trouwens een bruine huid. Kan ik door middel van vitamine e op de een of andere manier van mijn pigmenten afkomen of minderen. Vast vriendelijk bedankt. Reactie infoteur, 15-06-2009
Hallo,

Dat weet ik helaas niet, volgens mij is er niet veel aan pigmenten te doen. Wellicht een bezoekje aan de dermatoloog brengen?

Groeten, Funkyfish

Edsmin Koc-Emelina, 14-10-2007 19:23 #1
Beste heer/mevrouw
Wat ik mist is een paar namen van groenten en fruit die kan genoemd worden bij de aangepaste vitaminenen. Bijvoorbeeld:
kiwi = "vitaminen c" pampoen vit… rodebieten… appel… enz. Verder is een heel intressante en belangrijke website gefelisiteerd.

Groeten uit Aruba

Infoteur: Funkyfish
Subrubriek: Gezonde voeding
Reacties: 7
Medische informatie…
Schrijf mee!