InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > Zijn garnalen gezond?

Zijn garnalen gezond?

Zijn garnalen gezond? Zijn garnalen gezond? Ja, garnalen zijn erg gezond en hebben meerdere gezondheidsvoordelen voor uw lichaam, zo zijn garnalen bijvoorbeeld goed voor de huid en het haar. Tevens hebben garnalen een positieve invloed op de werking van het hart en kunnen ze bijdragen aan de bescherming tegen verschillende ziekten. Binnen dit artikel wordt ten eerste de voedingswaarde van de garnaal toegelicht, daarna zal er worden ingegaan op de voordelen die garnalen kunnen bieden voor uw gezondheid.

Voedingswaarde van garnalen

Een garnaal levert per 100 gram gemiddeld 91 kcal, 18,5 gram aan eiwitten, 0 gram aan koolhydraten, 1,9 gram aan vet waarvan 0,5 gram verzadigd. Garnalen bevatten de volgende vitaminen: B1, B2, B6, B11, B12, C, D. Ten slotte bevatten garnalen de volgende mineralen: natrium, kalium, calcium, fosfor, ijzer, magnesium, koper en zink.

Garnalen zijn erg gezond! / Bron: Mp1746 / PixabayGarnalen zijn erg gezond! / Bron: Mp1746 / Pixabay

Garnalen zijn goed voor de huid en het haar

Garnalen bevatten astaxanthine, een carotenoïde die verantwoordelijk is voor de roze kleur van garnalen. Deze carotenoïde kan fungeren als een krachtige antioxidant en kan de huid tegen voortijdige veroudering beschermen. Daarnaast zijn garnalen rijk aan zink. Zink speelt een belangrijke rol in de productie van nieuwe cellen zoals haarcellen en huidcellen. Verder bestaan er ook andere voedingsmiddelen die ook een positieve uitwerking hebben op de huid: Olijven, ananassen, avocado's en sinaasappels.

Verder bevordert zink de werking van de olie-afscheidende klieren op de hoofdhuid die het haar glanzend houden. Tevens zijn garnalen een goede bron van koper. Koper kan helpen bij het voorkomen van haaruitval en kan bijdragen aan de haardikte, daarnaast kan het de haarkleur intensiveren.

Gewichtsverlies door garnalen

Garnalen zitten vol met eiwit, vitamine D, vitamine B3 en zink. Garnalen zijn een uitstekende koolhydraat-vrije voedingsbron. Garnalen zijn dan vaak ook geschikt in diëten voor mensen die willen afvallen.
De jodium in garnalen heeft een positieve uitwerking op de werking van de schildklier die het basaal metabolisme, oftewel de snelheid waarmee het lichaam energie verbruikt in rust controleert. Een jodium tekort kan leiden tot een trage schildklier die op zijn beurt kan leiden tot gewichtstoename en het belemmeren van gewichtsverlies.

Garnalen bieden beschermen tegen kanker

Garnalen zijn rijk aan selenium. Verschillende onderzoeken suggereren dat het risico op het overlijden door kanker, zoals long-, kanker en prostaat kanker lager is bij mensen met een hogere opname van het spoorelement selenium. Het sterftecijfer veroorzaakt door kanker is significant lager in gebieden van de wereld waar selenium overvloedig aanwezig is in de bodem dan in gebieden waar selenium nauwelijks aanwezig is. Selenium wordt verondersteld de kanker te beperken op twee manieren: ten eerste is selenium een belangrijk bestanddeel van glutathion peroxidase. Dit is een enzym met genezende anti-oxidante eigenschappen die kunnen helpen het lichaam te beschermen tegen schadelijke effecten van vrije radicalen. Ten tweede wordt aangenomen dat selenium tumorgroei kan voorkomen door het stimuleren van het immuunsysteem.

Garnalen zijn rijk aan eiwitten en calcium en dus goed voor de botten en tanden

Omdat garnalen rijk zijn aan calcium dragen zij bij aan de gezondheid van uw tanden en botten. Tevens zitten garnalen vol met eiwitten. Eiwitten zijn de bouwstenen voor het lichaam. Het lichaam heeft niet alleen eiwitten nodig om gezond te blijven maar ook om schade te herstellen van bijvoorbeeld verwondingen.

Garnalen zijn goed voor het hart en kunnen alzheimer en dementie bestrijden

Garnalen zijn een goede bron van omega-3 vetzuren, welke een positieve werking hebben op het hart. omega-3 vetzuren helpen bij het verwijderen van het slechte cholesterol uit de binnenwanden van de bloedvaten. Hierdoor dragen omega-3 vetzuren bij aan het verlagen van de bloeddruk. De vetzuren kunnen ook nuttig zijn in de strijd tegen ziekten zoals dementie en Alzheimer. Ten slotte hebben de zuren een positieve uitwerking op de lever van uw lichaam.

Lees verder

© 2015 - 2017 Bankdrukker, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Recepten met garnalenRecepten met garnalenDe een vindt ze smerig en de ander smult er enorm van: garnalen. Enkele recepten waar de garnaal nadrukkelijk in verwerk…
Garnalen aan koi voerenGarnalen aan koi voerenGezonde voeding is een belangrijk aspect van de koi-hobby. Voeding is naast waterkwaliteit van uiterst belang om ervoor…
Telepathie tussen dieren en plantenGarnalen die voelen dat soortgenoten levend gekookt worden... planten met 'woede' gevoelens... Is dit een bewijs voor te…
Zijn garnalen gezond of ongezond?Zijn garnalen gezond of ongezond?Het regelmatig eten van vis, met name vette vis, wordt door verschillende instanties zoals het voedingscentrum aanbevole…
Tapas snel en eenvoudigTapas snel en eenvoudigTapas zijn snel en eenvoudig te maken en kunnen warm en koud gegeten worden. Tapas komen uit Spanje en zijn kleine voorg…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Jackmac34 / Pixabay
  • http://indianchef.hubpages.com/hub/Health-Benefits-Of-Eating-Prawns
  • http://www.healthline.com/health/shrimp-cholesterol-and-heart-health
  • Afbeelding bron 1: Mp1746 / Pixabay

Reageer op het artikel "Zijn garnalen gezond?"

Infoteur: Bankdrukker
Laatste update: 18-09-2016
Subrubriek: Gezonde voeding
Special: Gezonde voeding
Medische informatie…
Schrijf mee!