InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > Het gevaar van E-621 oftewel ve-tsin

Het gevaar van E-621 oftewel ve-tsin

Het gevaar van E-621 oftewel ve-tsin Vroeger werd ve-tsin eigenlijk alleen gebruikt in Chinees eten, verder was het verboden in Nederland. Maar tegenwoordig is het een goedgekeurd E-nummer en wordt het veel gebruikt in allerlei, vooral hartige, voedingsmiddelen. Maar is E621 wel zo gezond? Het antwoord daarop dient te luiden nee, omdat E-621 allerlei vervelende gevolgen kan hebben voor de gezondheid.

Algemeen

E-621 wordt ook wel ve-tsin of mononatriumglutamaat (MSG) genoemd. Het is een gistextract en het dient als synthetische smaakversterker. Als er ve-tsin in het eten zit zorgt het ervoor dat je er meer van eet. Daardoor krijg je meer calorieën binnen en bestaat er een risico op diabetes en overgewicht.
En het wordt met name gebruikt in hartige voedingswaren zoals:
  • vleesbeleg
  • (paprika) chips
  • hartige snacks
  • sauzen
  • soep en bouillon
  • kant en klaar maaltijden

Niet altijd wordt op de verpakking ve-tsin aangeduidt als E621, het wordt onder andere ook vermeld als gistextract, MSG of glutaminezuur!
Glutaminezuur op zich is een aminozuur die in veel voedingsmiddelen van nature voorkomt, zo zit het bijvoorbeeld in tomaat. De MSG die we via E621 binnenkrijgen is echter van een andere, synthetische samenstelling. Dit is een ongebonden vorm, die voor veel problemen kan zorgen.

Bijwerkingen van ve-tsin

Ve-tsin heeft een hele lijst met mogelijke bijwerkingen, hieronder vallen onder andere:
  • migraine
  • hoge bloeddruk
  • chronische ontstekingen
  • slapeloosheid
  • hartkloppingen
  • gezwollen lippen of ledematen
  • neurologische stoornissen
  • te hoog gehalte aan triglyceriden
  • gedragsstoornissen

Negatieve gevolgen van E-621

E-621 is lange tijd verboden geweest in Nederland en andere Europese landen, maar het is nu al een aantal jaren goedgekeurd voor gebruik in voedingswaren. Het heeft echter een groot aantal mogelijke bijwerkingen, zo heeft het ook een negatieve invloed op de hersenen en het zenuwstelsel. En het kan daardoor bij mensen die er gevoelig voor zijn zorgen voor een scala aan bijwerkingen zoals woedeaanvallen, apathie, schizofrenie en autisme. Maar ook bijvoorbeeld het problemen hebben met focussen.
Daarbij werkt E621 ook verslavend en het zorgt ervoor dat je meer van een product eet. Dat is ook de reden dat mensen soms niet kunnen stoppen met chips eten, er zit ve-tsin in chips! Doordat je stelselmatig meer eet wordt je meer gevoelig voor overgewicht en mogelijk diabetes.
Voor kinderen die last hebben van autisme of Pdd NOS en aanverwante stoornissen heeft het zeker zin om eens te kijken hoe ze reageren op een dieet zonder glutamaat erin. Er bestaan diverse verhalen op internet waarbij kinderen (vrijwel geheel) genezen van autisme door het dieet aan te passen en ve-tsin weg te laten.

Excitotoxinen en ontgiften

E621 en ook aspartaam (E951) zijn E-nummers die vallen onder de excitotoxinen. Deze moleculen kunnen leiden tot vergiftiging van het zenuwstelsel. Om te voorkomen dat deze toxinen in je lichaam negatieve effecten kunnen veroorzaken is het zaak om deze E-nummers te vermijden. Om reeds gedane schade op te heffen zijn er wel een paar supplementen die het lichaam kunnen helpen bij het opruimen van deze toxines. Hieronder vallen onder andere:
  • mariadistel
  • kurkuma
  • omega 3-vetzuren zoals in krillolie en lijnzaadolie.
  • selenium en zink
  • vitamine C

Deze supplementen helpen de lever bij het ontgiften van het lichaam. Omega 3, vitamine C en E en ook selenium en zink ondersteunen de weerstand van het lichaam, wat daardoor de toxines eerder en beter op kan ruimen. Vaak is er binnen een paar weken al een verschil te bemerken in bijvoorbeeld het gedrag van iemand als diegene last heeft van de ve-tsin gevolgen.
© 2015 - 2017 Zonne, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Waarom je E621 beter niet kunt nuttigenE621 wordt veel gebruikt in de Aziatische keuken, vooral in de Chinese en de Indonesische keuken. Veel mensen kunnen er…
E-621, een gevaarlijke toevoeging in ons eten!MSG (ofwel E-621) zit in ons eten. Wat is MSG? Wat doet het met je? Tijd om aandacht te besteden aan een van de gevaarli…
Drie keukenkruiden met ongezonde bijwerkingenDrie keukenkruiden met ongezonde bijwerkingenWe houden allemaal van eten dat lekker smaakt en gebruiken daarom graag allerlei specerijen en kruiden in de keuken. Hel…
E621 of ve-tsin: gevaarlijke of gezonde smaakversterker?E621 is een populaire smaakversterker. De stof komt in veel voedsel voor onder verschillende namen, zoals bijvoorbeeld v…
Is uiensoep gezond?Is uiensoep gezond?Uiensoep: de naam laat het al gezond lijken. Uien zijn namelijk een groente en groente is, zoals we allemaal al weten, e…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Het gevaar van E-621 oftewel ve-tsin"

Reactie

Kitsuki, 26-07-2016 23:31 #1
Dit is echt onzinů Er is nog nooit aangetoond dat E621 gevaarlijk kan zijn. En er zijn ook echt zeer veel onderzoeken geweest, waaruit altijd weer blijkt, dat het niet schadelijk is. Reactie infoteur, 27-07-2016
Iedereen heeft recht op zijn eigen mening.

Infoteur: Zonne
Laatste update: 24-06-2017
Subrubriek: Gezonde voeding
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!