InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > Het gevaar van aspartaam

Het gevaar van aspartaam

Het gevaar van aspartaam Veel mensen willen minder suiker tot zich nemen omdat suiker niet goed voor ons is en dik maakt. Daarom nemen we maar al te graag light producten en zoetstoffen. Maar wat we niet weten is dat die light producten en zoetstoffen, of te wel aspartaam, totaal niet goed voor onze gezondheid is en heel veel klachten kan veroorzaken. Aspartaam is een vergif en zelfs dodelijk!!!!

Light, gezond bezig.... of toch niet?

Alles waar light of suikervrij op staat kunt u maar beter laten staan. We weten vaak niet welk gevaar er in deze producten schuilt. Aspartaam is een regelrecht vergif en is dodelijk. En wij maar denken dat we zo goed bezig zijn. Aspartaam veroorzaakt maar liefst 92 bijwerkingen. Aspartaam kunt ook op etiketten vinden onder E951.

Bekende bijwerkingen van aspartaam:

  • Hoofdpijn
  • Darmaandoeningen
  • Diarree
  • Buikpijn
  • Slapeloosheid
  • Gewichtstoename
  • Hyperactiviteit
  • Concentratiegebrek
  • Chronische vermoeidheid
  • Wallen
  • Haaruitval
  • Verkoudheden
  • Onvruchtbaarheid!
  • Depressie
  • Miskramen
  • Verzwakking van het immuunsysteem
  • Hersentumor

Dit is echter maar een beknopte lijst, de lijst is te groot om hier te vermelden. Miljoenen mensen laten zich jarenlang behandelen voor ziektes en klachten, zonder te beseffen dat aspartaam de veroorzaker is.

Ook dit is maar een opsomming. De werkelijke lijst is veel te lang. Kijk daarom echt goed op de etiketten en vermijd dit echt!

Lees verder

© 2008 - 2014 Tina, gepubliceerd in Gezonde voeding (Mens en Gezondheid) op . Het auteursrecht van dit artikel en antwoorden op reacties ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Wat doen light frisdranken met je?Wat doen light frisdranken met je?Veel mensen denken dat light frisdranken zo gezond zijn, maar is dit eigenlijk wel zo gezond? Mensen die aan het afvalle…
Aspartaam; gezond of schadelijk?Aspartaam; gezond of schadelijk?Veel mensen nuttigen tegenwoordig light producten om overtollige kilo's kwijt te raken. Light producten bevatten zoetsto…
Het leed dat suiker heetHet leed dat suiker heetHoe weet je of er suiker in een product zit? Door op de verpakking te kijken. Maar nu begint het leed: want waar jij ver…
Dieet? Gebruik natuurlijke gezondere zoetstof zoals SteviaDieet? Gebruik natuurlijke gezondere zoetstof zoals SteviaWe letten op de lijn, van onszelf en onze kinderen. Tijdens het boodschappen doen schreeuwen de "light" producten ons to…
Stevia: de nieuwe en natuurlijke zoetstofStevia: de nieuwe en natuurlijke zoetstofTegenwoordig zijn de lightproducten niet meer weg te denken uit de schappen van de supermarkt. Deze lightproducten worde…
Bronnen en referenties
  • Corinne Couget: Wat zit er in uw eten?

Reageer op het artikel "Het gevaar van aspartaam"

Reacties

Kees, 05-10-2013 01:25 #26
.
Of het vergif is laat ik in het midden, Maar… toen ik besloot om van mijn "buikje" af te komen ben ik light produkten gaan gebruiken.
Na enkele maanden kreeg ik een vreemd gevoel in mijn kuit. daarna bovenbeen, lies en bil.
Nooit gedacht dat het door deze zoetstof komt.
Nu (2.5 jaar later) NA het lezen van een soortgelijk artikel ben ik gestopt met zoetjes en light dranken.
IK heb geen pijn meer in mijn been…
Voor mij geen kunstmatige zoetstoffen meer, gewoon een schepje echte suiker in de koffie, Dan maar een buikje!

kees

Mary, 26-03-2013 19:03 #25
Goedenavond,

Stevia is ook bij de Aldi te koop ik geloof 1,59 of 1,79 per grote pot.

Groetjes Mary

P. M. van Dijk, 25-03-2013 10:30 #24
Ik heb/had al jaren last van een brom in mijn hoofd, vergelijkbaar met een 50 hz brom. Feitelijk waren het twee frequenties waarbij de ene de grondtoon vormde en afgewisseld werd met korte tonen van de andere frequentie. Bij de specialist geweest. diagnose: Tinitus; Niets aan te doen. Omdat ik er niet altijd last van had (b.v. in de vakantie niet) was ik niet overtuigd van de diagnose Tinitus. Ook was de bal van mijn rechtervoet (behoorlijk) gevoelloos; ik weet dit aan een beschadigde zenuw. Ik ben jaren bezig geweest met het fenomeen. Lag het aan mij, of hoorde ik echt die geluiden. Was er ergens een pomp of een compressor aan het werk. Het was namelijk zo dat ik het eigenlijk alleen binnen hoorde. Op een gegeven moment ben ik (omdat ik bleef zoeken) gestopt met zoetjes in mijn koffie. (ik drink tussen 6 en 8 koppen koffie per dag). Binnen een week was de brom weg, en binnen 2 weken het gevoel in de bal van mijn rechtervoet VOLLEDIG terug. Vervolgens ben ik gaan googelen op Aspartaam en ben geschrokken van wat ik tegenkwam. Ik ben n.l. ook al jaren depressief. Zonder enige beïnvloeding van buitenaf ben ik tot de conclusie gekomen dat Aspartaam verboden zou moeten worden, en dat artsen meer zouden moeten weten van Aspartaam. De specialist van het Elizabeth ziekenhuis in A'foort had mij 3 jaar geleden al kunnen verlossen van een probleem waarvan ik soms helemaal GEK werd.

Knif3rx, 19-03-2012 18:27 #23
Stevia is al bijna overal te koop, ook is het ergens in november vorig jaar eindelijk goed gekeurd. Ik gebruikte het al lang voor dat het goed gekeurd was, toen kon je het kopen bij een natuurwinkel en stond er op het flesje alleen voor uitwendig gebruik.

Dixier, 05-03-2012 16:18 #22
Een (zeer) goed alternatief is het gebruik van de 100 % natuurlijke zoetstof Stevia. Het is 300 x zoeter dan suiker, maar heeft GEEN calorieën en geen bijwerkingen bij normaal gebruik! Onbegrijpelijk waarom het door de EU in Brussel wordt tegengehouden voor algemeen gebruik.
Je kan zo obesitas de wereld uit helpen.
Eigenlijk begrijp ik het wel… het is om de industrie te beschermen (lees: spekken).
Stevia is wel via internet en in sommige landen (w.o. Frankrijk) te koop, maar het is niet goedkoop, maar je bent wel gezond bezig. google maar eens op Stevia.

Bianca, 01-03-2012 12:49 #21
Hoi hallo
Ook ik ben mij wezenloos geschrokken en alle dorito´s zakken en supradyn gaan hier de deur uit.
En om het nog triester te maken, gister had ik sterk de behoefte om te gaan roken )k ben gestopt)en drinken maar had het gelukkig niet in huis en later ook geen shag van mn vriend gevraagt maar dus wel tegen beter weten in gewoon een 1-2 zak dorito´s weggewerkt, stom, stom, stom! Nu dus alles weg!
Ik begrijp niet waarom ik dat deed, ben ik verslaafd net als zo veel mensen die ook tegen beter weten in doorgaan! Het lijkt wel alsof het gros allemaal makke schapen geworden zijn die alles voor zoete giftige koek slikken we worden allemaal een stel ZOMBIES als we niet uitkijken.
Vroeger werd er actie gevoert! En wie slaat nu zn vuist op tafel, ik wil er wel iets aan doen maar weet niet hoe en waar te beginnen, ik vind dit echt te verschrikkelijk voor wooden en wil het de kop indrukken. Iemand goede ideeen?

het beste allemaal

Greet Telgen, 29-02-2012 16:34 #20
Ik weet dat zoetstoffen slecht zijn, nu lees ik dat voornamelijk aspartaam de boosdoener is
Hierdoor ben ik dus ook weel Optimel gaan drinken, want daar staat geen aspartaam en ook geen E951 op, alleen sucralose, maar is dit nu ook slecht?
Ook had ik een flesje Natrena zoetstof gekocht, er staat ook hier geen aspartaam op maar wel cyclamaat, saccharine en fructose…
Moet je nu echt alle zoetstoffen laten staan of alleen aspartaam
Maar als in een product aspartaam zit moet het toch bij de ingredienten vermeld staan, en dan zit naar mijn mening geen aspartaam in Optimel en Natrena, of denk ik nu verkeerd
Graag zou ik hier antwoord op hebben, je raakt zo wel in de war

Melkmoetniet, 17-02-2012 23:54 #19
@Lente; Beetje laat misschien maar hey, wie weet… Melk kan ook het opgeblazen gevoel veroorzaken. Zuivel is lang niet zo gezond als de industrie ons wil laten geloven. We worden ziek gemaakt en er wordt gewoon grof geld verdiend. Dierlijke eiwitten (te vinden in melk, kaas en vlees) veroorzaken bovendien osteoporose en o a borstkankers. De osteoporose ontstaat omdat dierlijk eiwit ons bloed verzuurt. Ons lichaam maakt het bloed weer alkalisch door kalk en fosfaat uit onze botten te trekken. Broze botten dus! Borstkanker ontstaat door een teveel vrouwelijk hormoon dat ook in de melk van een koe zit. Koemelk is bovendien afgestemd op de behoefte van kalfjes, niet die van mensen. We worden er ziek van op de lange termijn. Kortom; laten staan dat spul. De industrie wil helemaal niet dat we gezond zijn, de industrie wil geld verdienen, omzet maken. Je blijft langer gezond als je echt zelf kiest voor wat je eet en je goed in leest in artikelen die niet door de industrie zijn gesponsord en dus gekleurd. Goed dat je groente en fruit van het seizoen eet overigens en bewerkt voedsel laat staan. Het is tegenwoordig gewoon lastig om gezond te eten als het verstopt zit tussen al dat ongezonde spul.

Eline, 03-12-2011 13:52 #18
Zit er ook aspartaam in cola zero en chocolade?

Lente, 22-11-2011 17:28 #17
Tjonge, ik schrok me een BULT toen ik (zoekend naar de "optimel bonus sparen site") op enge berichten over Aspartaam stuitte…

Al geruime tijd drink ik ca 3 pakken optimel (of eigen merk prod. van de supermarkt) per week weg… juist omdat dat zo gezond zou zijn, gezonder dan melk. Ik ben niet zo'n zoetekauw, maar goed, de limoen en grapefruit varianten zijn altijd best smakelijk.
Hoofdpijnen en verkoudheidsklachten en ja… ook die opgeblazenbuik klinken héél bekend! Het laatste pak Optibedrog gaat NU de kliko in (sorry lieve natuur).

Groenten en fruit haal ik al héél lang alleen nog maar bij de bioboer of uit eigen tuin, omdat de standaard super ze alleen nog maar aanbied in overdreven plastic verpakkingen (bakje in een zakje in een zakje) die volgepompt zijn met E nummers om de kleur en 'versheid' te waarborgen… Ja, dan eet je dus een heel seizoen spruitjes en prei, maar goed het is toch ook niet natuurlijk om in december 'verse' Hollandse Aardbeien te kunnen eten?

Weet iemand overigens welke 'melk' producten tegenwoordig nog wel ECHT gezond zijn? Karnemelk, halfvolle of volle melk? want anders moeten we over een paar jaar in de Menopauze weer aan de Calciumtabletten. ook niet echt gezond!

Oh, @ Kimberley kijk uit met roepen dat het een 'complot' is… dan ben je opeens Schizofreen volgens die Psychiater die alleen naar zijn DSM indexje kijkt ;)

Ik ga zo es even een bom mailtje aan vrienden en vriendinnen sturen… wij sparen met z'n allen de optimel puntjes, maar volgens mij kunnen we beter levensjaren sparen XD

H. Arentsen, 12-11-2011 02:46 #16
Een aantal mensen zijn nogal critisch over het feit dat word beweerd dat aspartaam slecht voor de gezondheid is of ze hebben misschien een aandeel in de aspartaamhandel. Nu kan je er vanuitgaan dat alles wat je word voorgeschoteld goed is tenzij het tegendeel bewezen word wat vrij naief is in mijn ogen. Maar kun je het ook van een critisch weldenkend oogpunt bekijken en zien dat er al helemaal geen enkel bewijs is dat de stof onschuldig is. Integendeel zelfs aangezien de verklaringen en ervaringen van mensen waaronder mijzelf die onschuld tegenspreken. Bovendien zijn de belangen die de corporaties hebben bij de goedkope productie van deze stof te groot om onze gezondheid daarbij mee te rekenen.
Daarnaast wil ik nog zeggen dat "kleine hoeveelheden" een vrij relatief begrip is aangezien elke dag een kleine hoeveelheid op langere termijn een grote hoeveelheid is bovendien is elk klein beetje VERGIF een klein beetje vergif te veel en dat geld zeker voor kleine kinderen Jeannette.

Verder moet iedereen zo veel mogelijk van deze informatie verspreiden zodat we het stapje voor stapje beter maken voor onszelf.

Kimberley, 12-07-2011 16:33 #15
Donald, je vraagt waarom de producten met aspartaam niet uit de handel worden gehaald? Omdat t goedkoper is dan suiker, omdat aangetoonde dierproeven totaal zinloos zijn, omdat we op meerdere gebieden worden vergiftigd, omdat er altijd superrijke mensen in weelde leven over de rug van anderen/ zieken en onwetenden, omdat de wereld zo nou eenmaal in elkaar zit. We leven in 'n tijdperk dat je helemaal alleen op onderzoek uit moet; wat is goed voor je. n Dokter verteld je dat ook niet, die propt je vol medicijnen. Eerlijk gezegd vraag ik me vaker af of n nou n complot is om de wereldbevolking wat uit te dunnen, of gewoon domme onwetendheid? Of natuurlijk dat de medicijnhandel 'n superhandel is… misschien alledrie. Ik blijf in ieder geval zoeken naar 'n leven zonder pijn.

Donny, 26-06-2011 19:19 #14
Ik denk dat we met z'n allen inmiddels wel weten dat Aspartaam (En de meeste andere " E nummer stoffen") Niet goed of zelfs zeer slecht zijn voor ons lichaam. In elk geval ben ik van mening dat vrijwel al het gemanipuleerde voedsel nooit goed kan zijn voor het menselijk lichaam, en dan praat ik niet alleen over al die E-nummer additieven, maar ook over het zogenoemde "GMO" (genetically modified organism) voedsel. Dit voedsel is al genetisch aangepast (lees: aangetast) in het groeiproces, bijvoorbeeld om aardappels reusachtig groot te laten worden. Allemaal in het belang van de voedselindustrie, maar goed voor ons?… Inderdaad, over dit GMO voedsel is nog vrij weinig bekend, weinig bekend over de nadelen voor ons menselijk lichaam, maar feit blijft dat het onnatuurlijk is en dus in mijn ogen niet te vertrouwen. Ik wil wel benadrukken dat we bewust met voedsel om kunnen gaan, voorzichtigheid betrachten met wat we eten, maar het volledig vermijden van alle soorten GMO voedsel en voedsel met E-nummers is naar mijn mening onmogelijk. De voedselindustrie is in westerse landen zoals Nederland al te veel verziekt om hier nog aan te kunnen ontkomen als consument. We kunnen wel proberen om de grootste gevaren zoveel als mogelijk te vermijden, bijvoorbeeld vis gevangen in de Atlantische oceaan zal over het algemeen minder gifstoffen bevatten dan vis uit de Noordzee, de Noordzee behoort namelijk (Samen met de Baltische zee) tot de meest vervuilde wateren ter wereld.
Om terug te komen op het onderwerp Aspartaam, dit vergif valt zeker te vermijden, zoals al eerder aangegeven is het vermijden van alle producten waar "light" en "suikervrij"
vaak al voldoende. En voor de mensen die graag af willen vallen EN gezond willen consumeren, een glas kraanwater bevat geen Aspartaam, en is zeker onderdeel van een goed, gezond afval dieet!
Voor de mensen onder ons die echt alles over E-nummers willen weten raad ik het boekje "Wat zit er in mijn eten?" aan. Ik heb het zelf ook aangeschaft en dit boekje heeft mij al ontzettend veel geholpen in de supermarkt. Je kan het onder andere bestellen via Bol.com en kost niet veel. Voor meer informatie: http://www.bol.com/nl/p/nederlandse-boeken/wat-zit-er-in-uw-eten/1001004005600642/index.html?Referrer=ADVNLGOO0020086541bn5
Tot slot wil ik iedereen succes wensen met het vermijden van Aspartaam!

Vriendelijke groet,
Donny de Raadt

Donald, 10-06-2011 12:36 #13
Een vraag waarvoor worden producten waar Aspartaam in zit niet uit de verkoop gehaald

Mascha, 29-05-2011 17:44 #12
Weet dat zeer veel mensen verblind zijn voor dat wat goed is voor het menselijk lichaam.
Dit is zo jammer, want een ieder heeft zijn lichaam gekregen om blij mee te zijn en te kunnen genieten van het leven!
Ook ik gebruikte vroeger vrij veel aspertaam door o.a. optimel en light frisdranken te drinken.
Suikervrije kauwgom, ik dacht dat dit alles goed was en dat ik gezond met mijn lichaam omging, maar hoe verblind kan een mens zijn!
Voedsel in de meest natuurlijke vorm, dus niet met allerlei bewerkte toevoegingen, is het gezondst voor ons menselijk lichaam.
Ik wilde graag goed voor mijn lichaam zorgen, maar merkte dat ik niet goed in mijn vel zat.
Vaak opgeblazen gevoel in de buik, geen goede ontlasting, vaak veel te dun, onrustig gevoel in mijn zijn etc.
De enige bij wie ik wist dat Hij mij verder kon helpen was God.
Ik ben gaan bidden om inzicht en ik geloof dat God de Vader, de God van de Bijbel mij dat ook wil laten zien.
Ik ben geschrokken van zoveel verkeerde dingen die men voedsel durft te noemen.
Hoe de wereld al deze produkten ook durft aan te prijzen als zijnde goed voor het lichaam en dat het ene light produkt nog beter zou zijn dan het andere, omdat er misschien wel toegevoegde vitamine in zitten en extra calcium.
Ook dit zijn allemaal valkuilen die niets extra's goed toevoegen aan je lichaam.
Hier kwam ik mede achter door een boek wat ik en mijn man hadden gekregen.
Dit boek heet :''Gezond eten en drinken op basis van de Bijbel' geschreven door Dr. Rex Russell.
Er ging een nieuwe wereld voor mij en ons gezin open die ik anderen ook niet wil onthouden. Hierin kom je er achter hoe de voedselindustrie in elkaar steekt en hoe bedrogen we worden.
Groenten, fruit, volkoren brood, vis, kip- en rundvlees, yoghurt, dadels, vijgen, honing etc.
allerlei produkten die we echt voedsel mogen noemen, puur.
Aspertaam komt bij ons al jaren niet meer het huis in en onze kinderen leren we om bewust met voedsel om te gaan hoe moeilijk dat soms ook is, omdat er zoveel aanlokkelijke dingen op de markt zijn.
Wees wakker, oplettend en opmerkzaam.
Weet dat je lichaam is gegeven om te mogen leven, God houd van jou en Hij wil niets liever dan dat je gezond bent.
Je hoeft geen slaaf te zijn van voedsel, want dat ben je in feite omdat deze E-nummers een loopje nemen met je lichaam zonder dat je daar zelf om vraagt, maar je mag een vrij leven hebben in Hem, Hij wil je laten zien hoe je met je lichaam het beste om kan gaan en daar draagt het boek zeker aan bij.

Kimberley, 18-05-2011 15:21 #11
20 Jaar heb ik chronische darmontstekingen. Geen enkele reguliere arts heeft mij tot nu toe kunnen zeggen HOE en waarom, en wat ik er tegen kan doen. t Lijkt op Crohn, ik heb t hoefijzerfistel van Crohn, maar er zijn artsen die zeggen dat ze t gewoon niet weten. Daarbij word ik ook niet serieus genomen omdat ik ooit 'n keer tegen 'n psychiater zei dat ik ingevingen heb en helderziende dromen, n.a.v. de vraag of ik stemmen hoorde. NEE, ik hoor geen stemmen, ik weet soms gewoon dingen, en heb helderziende dromen. Iedereen die mij kent weet dat gewoon, genoeg mensen hebben me om raad of tips gevraagd. De stempel die die psychiater me mee heeft gegeven, drukt enorm op me. 'n chizotyp.persoonlijkheidsstoornis! Ik was trouwens voor gesprekken in Vijverdal naar aanleiding van mijn aanhoudende darmziekte, 't zat tussen de oren, de huisarts raadde me aan om voor gesprekken bij 'n psycholoog te gaan. Dit weekend had ik 'n ingeving, na weer een dag bij de EHBO te hebben gelegen met onmenselijke pijn. 't Moest iets zijn wat ik iedere dag gebruikte… mijn hersens kraakten; wat? wat?wat? ik leef voor de rest supergezond. Metamucil! van de dokter(psyliumvezels) Fishermans friend suikervrij, en cola light tegen de misselijkheid! Daar had ik 'm. En ook nog af en toe 'n pot "gezonde"kwark voor m'n darmflora (zonder suiker, MET aspartaam) Ik zit al dagen achter internet, en ik werd misselijk van de beerput die zich voor me had geopenbaard. De mensheid wordt gewoon vergiftigd. Bijna alle klachten; slaapproblemen, al 10 jaar migraine, darmontstekingen, diaree, zwakte, enz.enz.enz. ik heb ze. Ik heb alles met aspartaam weggegooid, ook de medicijnen en laxeermiddelen van alle artsen, en voel me erg vreemd. Afkicken heet dat, m'n buikpijn neemt af, en m'n ontlasting begint normaal te worden. 't Is 'n lang verhaal, maar kijk gewoon op internet, en 't wordt allemaal duidelijk. Ik blijf lezen, forums, slachtoffers, bijna dood verhalen, o n v o o r s t e l b a a r, wat wordt ons aangedaan. Er zijn zelfs onderzoekers die beweren dat aspartaam bewust wordt gebruikt, om mensen ziek te maken, om zo de medicijnhandel omhoog te schroeven. Geld, allemaal om geld. Sterkte allemaal.

Harriet07 (infoteur), 02-01-2011 00:11 #10
Ik ben gestopt met alle light producten en zoetjes in de koffie.maar ik voel geen verbetering van mijn klachten?een vriend zegt, een klein beetje aspertaam kan geen kwaad! soms zit het toch nog in een flesje met hoestdrank.van de gezondheids shop.het staat dan heel erg verborgen. is het waar dat een beetje geen kwaad kan.?

Jeannette, 18-10-2010 16:18 #9
Mijn dochtertje van net 2 jaar drinkt elke dag Optimel, op advies van de consultatie arts. Hoe slecht is dat dan eigenlijk voor z'n klein lijfje? Ze krijgt ongeveer 2 bekertjes per dag. Graag zou ik hier advies over willen, ik dacht dat het juist gezonder was!

Iris, 18-10-2010 13:46 #8
Ik ben allergisch voor toegevoegde suikers. En bij mij zijn daarom de meeste producten light. Welke producten/ ingredienten zijn dan wel verantwoord?

O. Hoekstra, 23-05-2010 20:59 #7
Vertrouw die E nummers voor geen cent. Als het gaat om geld, wordt je grandioos om de tuin geleid. Het is immers overal vergif om ons heen, wat tot gevolg is van steeds meer zieken, met name kanker. Met name de farmaceutishe industrie draait iedereen een rad voor de ogen ook onze artsen! May God bless you

Dejong, 26-12-2009 22:25 #6
Geweldig artikel… maar helaas zijn velen het slachtoffer, omdat de waarheid niet meer op tafel komt, dan zou horen… Dat geldt ook voor veel geestelijke rotzooi, waardoor de maatschappij nu zo ziek is…

Hermi, 10-02-2009 09:40 #5
Ik lees vele complottheorieën in verband met aspartaamgebruik. Medici, industrie en politiek zouden nauw samenzweren. Lijkt mij onwaarschijnlijk, ik heb nog geen medisch wetenschappelijk goed doorwrocht onderzoeksartikel kunnen lezen dat de conclusie dat aspartaam gif is en vele gezondheidsklachten veroorzaakt rechtvaardigt. Een hoax noemen we zoiets op internet.
Mocht ik het toch mis hebben, graag met onderzoek en artikel erbij. Anders blijft u hetzelfde doen als waar u het voedingscentrum van beschuldigt; en aan een discussie tussen gelovigen en ongelovigen hebben we niets bij wetenschappelijk onderzoek.

Elisa, 31-01-2009 22:28 #4
Volstrekt onnodige bangmakerij met een zeer dubieuze bron. Mevrouw Couget claimt al 14 jaar onderzoek te doen maar enige blijk van evidence based werken is niet te vinden. Er is voor aspartaam een ADI opgesteld die je met een normaal voedingspatroon nog niet in 2 weken binnen krijgt. En zelfs de ADI zou je 100 keer moeten overschrijden om in enige gevarenzone te zitten (dergelijke veiligheidsmarges zijn er ook voor belangrijke vitamines en mineralen, dit zegt dus niks over het 'vergif' zijn). Mede dankzij dit artikel zou het heel goed kunnen dat aspartamitis de volgende modeziekte is.

Keimpe, 28-10-2008 14:10 #3
Beste Joeri, het voedingscentrum is een door commerciele belangen verstrengelde club die bovendien tientallen jaren achter loopt. Ik onderschrijf het artikel van Tina volledig. Het is ongelofelijk dat dit soort informatie nog steeds niet gemeengoed is

Joeri, 26-02-2008 19:19 #2
Beste Tina,

Bedankt voor je extra uitleg bij je artikel, ik zal eens kijken waar ik dat boekje kan krijgen en zal het lezen. Verder heb je gelijk over de vele tegenstrijdigheden over aspartaam, de ene bron zegt dat het goed is en de andere niet. Maar wat ik dan niet begrijp, is dat als aspartaam zo slecht voor de gezondheid is, waarom is het dan nogsteesds overal aanwezig?

Met vriendelijke groeten, Joeri

Joeri, 21-02-2008 17:11 #1
Als je mensen wil waarschuwen hierover, dan zal je toch wel moeten laten zien WAAROM aspartaam slecht voor je is. Verder vind ik het meer een opsomming dan een artikel en op die omsomming na erg subjectief. Tevens ontkracht het voedingscentrum heel je artikel http://zoek.voedingscentrum.nl/search.php?searchfor=aspartaam. Reactie infoteur, 25-02-2008
Beste Joeri
ik zou zeggen lees het boekje die vermeld wordt als bron.
ik verzin het heus niet zelf hoor!
En waarom aspertaam slecht voor je is staat in het artikel, check de opsomming van bijwerkingen.
Toch snap ik ergens je reactie ook wel hoor, er zijn veel tegenstrijdigheden. Dietisten enz adviseren nog steeds om op de light variant over te stappen (hoewel het niet alleen om light producten gaat). zij hebben nog geen weet van dit schadelijke gif. Het is nog erg in opmars en daar wil ik graag aan bijdragen.
Ik wist eerst ook niet dat het zo schadelijk was, tot ik dit boekje had gelezen.
Dit additief behoort tot de familie van de excitotoxinen, dat wil zeggen dat het de neuronen in de hersenen kan stimuleren waardoor ze afbreken. Zo kan dus het hele zeunuwstelsel vernietigd worden om vervolgens andere organen aan te tasten.
Als jij het wilt blijven eten, prima

Infoteur: Tina
Subrubriek: Gezonde voeding
Special: E-nummers
Reacties: 26
Medische informatie…
Schrijf mee!