InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > Water drinken is nodig om gezond te blijven, ook via koffie

Water drinken is nodig om gezond te blijven, ook via koffie

Water drinken is nodig om gezond te blijven, ook via koffie Jaarlijks sterven er in derdewereldlanden bijna tienduizend kinderen jonger dan vijf jaar, vanwege ziektes die zijn opgelopen door het drinken van onzuiver water. Vele miljoenen op deze aardbol moeten uren lopen om water te halen. We leven in Nederland, waar schoon en gezond drinkwater alom in overvloed is, dus ook wat dat betreft in een bevoorrechte omgeving. Maar dan moeten we wel voldoende van dat zuivere water drinken, willen we gezond blijven en bijvoorbeeld jicht voorkomen. En dat mag ook best koffie zijn.

Water op onze planeet

Vandaag de dag is er nog evenveel water op onze aarde als ten tijde van de Neanderthalers. Van al het water op aarde bestaat 80% uit oppervlaktewater en 20% uit grondwater of waterdamp in de atmosfeer. Het molecuul water (H2O) bestaat uit twee atomen van het element waterstof en een atoom van het element zuurstof. Het watermolecuul ontstaat als waterstof d.m.v. zuurstof wordt verbrand. Water is dus een verbinding die ooit via verbranding is ontstaan.

Er zijn zoals bekend twee soorten water, namelijk de zoute en de zoete variant. Slechts 2,5% van al het water op aarde is zoet, waarvan het allergrootste deel, (zon 90%), zich bevindt op de Zuidpool in Antarctica. De hoeveelheid zout in zoet water is minder dan 1%. Zout water is minder gezond want het onttrekt vocht uit ons lichaam. Je droogt er dus door uit, wat betekent dat bijvoorbeeld een zoute soep niet (volledig) tot die 1,5 à 2 liter mag worden gerekend die we dagelijks gemiddeld dienen te drinken in ons klimaat. Het betekent ook dat je meer water moet drinken, naarmate je op een dag meer zout gebruikt.

Het water in ons lichaam

  • Ongeveer 2/3e van ons lichaam bestaat uit water. De vloeistof bevindt zich in alle lichaamsdelen en organen, en wordt door het lichaam getransporteerd om allerlei functies en processen te ondersteunen.
  • Een volwassen persoon bevat gemiddeld zon 37 liter.
  • De hersenen van een mens bestaan voor driekwart uit water
  • Zelfs de botten bestaan voor een kwart uit water.
  • Ons bloed bestaat voor 83% uit water.
  • Water bevindt zich slechts vijf minuten in de maag waarna het z'n functies in ons lichaam gaat vervullen.

Gezondheid en water

Uitdroging
  • Een mens kan, afhankelijk van zn verbrandingssnelheid en vetvoorraad, gemiddeld zon maand zonder voedsel leven, maar slechts drie dagen tot maximaal een week zonder water.
  • Als we niet genoeg water drinken drogen we uit. We dienen daarom dagelijks ten minste 1,5 tot 2 liter water te drinken, om gezond te leven.
  • Wanneer onze urine nagenoeg helder is houdt dat in dat we daarvoor voldoende hebben gedronken. Te geelkleurige urine betekent dat we waarschijnlijk te weinig gedronken hebben, wat in de ochtend wel logisch is als we net wakker zijn geworden na een verkwikkende nachtrust.

Koffie
Vaak wordt gedacht dat koffie vochtafdrijvend zou werken, maar dat is gelukkig niet het geval. Ons lijf verliest niet meer vocht door het drinken van koffie. De cafeïne zorgt er wel voor dat het vocht het lichaam sneller verlaat, aangezien het de nieren stimuleert. Maar er verlaat dus niet méér vocht het lichaam.

Lichaamstemperatuur
Water heeft voor ons lichaam ook een temperatuur regulerende functie, zodat je er bij koorts extra veel van moet drinken.
Het verwijdert de afvalstoffen uit ons lichaam. Het wordt afgeraden om ongezuiverd water uit een meer of rivier te drinken vanwege de mogelijke schadelijke stoffen. Vermoedelijk weet de plaatselijke bevolking in bijvoorbeeld Zwitserland of Zuid-Frankrijk of die restrictie ook daar geldt bij het water van kabbelende bergstromen.

Kraanwater beter en goedkoper

In menig land op de wereld kun je beter uitsluitend flessenwater drinken. Vooral als je lichaam niet aan het lokale water gewend is omdat je bijvoorbeeld op vakantie in een warm land vertoeft en je vanwege de warmte extra veel moet drinken. In Nederland kennen we wat kraanwater betreft een luxe situatie. Want de normen die in Europa voor flessenwater worden gesteld zijn zelfs lager dan die voor kraanwater in Nederland. Een andere reden om in ons land beter geen flessenwater te gebruiken is dat het honderden malen zo duur is als ons kraanwater terwijl ook nog eens het milieu met plastic flessen wordt belast.

Ons waterverbruik

Een Nederlander verbruikt totaal dagelijks 121 liter water, waarvan 91% wordt benut voor wassen van kleren, de vaat, het toilet en onder de douche. Een Senegalees moet het doen met 29 liter en een Amerikaan verbruikt maar liefst 700 liter per dag.

Waarom drinken we soms te weinig

Water is in alle opzichten van levensbelang voor mens, dier en plant. Dat we vaak toch niet voldoende water drinken kan een veelheid aan oorzaken hebben. In willekeurige volgorde:
  • Naarmate we ouder worden neemt de dorstprikkel af, waardoor soms eenvoudigweg vergeten wordt om voldoende vocht tot ons te nemen. Zelfs na een intensieve sportbeoefening in de zomer, zoals lange afstand hardlopen, ontbreekt bij senioren vaak het dorstgevoel.
  • In een warm land hebben we vanwege de hevige transpiratie zelfs aan die 1,5 liter natuurlijk lang niet voldoende. Vaak is het noodzakelijk om de gehele dag achtereen te drinken, en ondanks dat plassen we amper.
  • Als plassen door lichamelijke ongemakken een hinderlijke zaak dreigt te worden, willen vooral senioren nog wel eens smokkelen met het aanhouden van een gezond drinkpatroon. Prostaatklachten, moeilijk uit bed komen, etc. zijn helaas geen stimulans om voldoende te drinken.
  • En zonder dorstprikkel vergeten we het soms omdat we door andere zaken in beslag worden genomen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Koffie drinken: Voordelen en nadelenKoffie drinken: Voordelen en nadelenHeel wat mensen starten de dag met een kop koffie. Sommigen drinken daarna nog een of meerdere koppen, om verschillende…
Hoe gezond is koffie?Hoe gezond is koffie?Is koffie gezond? De cafeïne die erin zit zorgt voor een hogere concentratie en gaat vermoeidheid tegen. Koffie is niet…
Koffie drinken tijdens de zwangerschap, gevaarlijk?Koffie drinken tijdens de zwangerschap, gevaarlijk?Veel mensen drinken regelmatig een kop koffie, zo ook zwangere vrouwen. Geen probleem zul je denken, wat heeft cafeïne n…
Koffie is gezond!Koffie is één van de meest geliefde dranken in Nederland. Lange tijd werd gezegd dat koffie ongezond is, omdat het de bl…
Kersen tegen jichtKersen tegen jichtVeel mensen drinken kersensap of eten kersen voor de behandeling van jicht en behaalde daardoor verbazingwekkende result…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Water drinken is nodig om gezond te blijven, ook via koffie"

Infoteur: Robbie
Subrubriek: Gezonde voeding
Special: Water
Medische informatie…
Schrijf mee!