InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > Hoe gezond is radijs?

Hoe gezond is radijs?

Hoe gezond is radijs? Radijs kennen we al lang in de keuken en voor sommige mensen is het een vreemde smaak. Andere krijgen het alleen weg met wat zout en weer andere vinden het rauw heerlijk in bijvoorbeeld de salade. Radijs is eigenlijk best veelzijdig. Menigeen heeft het standaard in de keuken, maar dat zegt nog niets over hoe gezond (of niet) radijs is. Bovendien, hoe kan je het nog meer toepassen?

Radijs

Eigenlijk is radijs (officieel genaamd Raphanus sativus subsp. Sativus) het bovenste gedeelte van de wortel van een plantje. Het plantje maakt deel uit van de kruisbloemigen. Het zijn veelal rode* bolle worteltjes met wit "vlees".
De basis wordt in principe rauw gegeten, eventueel in combinatie met wat zout. Het pittige gedeelte kan wat teruggebracht worden als het rode buitenkantje eraf geschraapt wordt.
Als het loof eraf gesneden wordt, gaat de radijs langer mee, wel tot zo’n 14 dagen.

* De meeste mensen kennen de rode, maar er zijn ook varianten in wit en roodwit. Rettich is wat pittiger en heeft meer de vorm van een wortel.

Rassen

We kennen verschillende rassen in Nederland, te weten:
  • Cherry Belle (alleen voor buiten)
  • Ronde helderrode (alleen onder glas)
  • Ronde Rode Broei (onder glas én buiten)
  • Ronde Rode Broei en Vollegronds (onder glas én buiten)
  • Rota (onder glas én buiten)
  • Halflange rode witpunt

De grote witte radijs komt uit Japan en is in Nederland eigenlijk alleen in toko’s te krijgen.

Bron: Stevepb / PixabayBron: Stevepb / Pixabay

Toepassen

Behalve zo als snack (al dan niet met wat zout) en wat altijd tussendoor kan, wordt radijs ook in schijfjes toegepast in een frisse salade (licht zurig en gecombineerd met bijvoorbeeld wat azijn of citroensap) of steek er de vorm van een kroontje uit om de radijs ook nog een decoratief karakter te geven.
De schil blijft er in principe altijd om en zeker in een salade is het een mooi contrast met het groen (het oog wil ook wat). Maar je kunt radijs ook toepassen in een frisse groentesoep. Combineer wat je wilt combineren aan groenten en doe er wat schijfjes radijs bij om het die frisse smaak te geven. Zorg dat de radijs wel een klein beetje bite houdt, dus niet te snel erbij doen. Of maak bijvoorbeeld een radijsbladsoep*.

Verder kan radijs in kleine plakjes meegenomen worden bij het maken van een aardappelpuree of maak een echt broodje gezond klaar, waar radijs ook deel van uit maakt.
Een smoothie kan je een frisse bite geven door er wat radijsje doorheen te doen. Samen met wat spinazie, een zoet zure appel en een banaan, heb je in de blender zo een gezonde maaltijd klaar.

* 40 gram boter, 140 gram aardappels in blokjes gesneden, 100 gram rundergehakt, 850 gram groentebouillon, 250 gram halfvolle melk en 150 gram radijsblad fijngesneden.

Gezondheidsaspecten

De voedingswaarde van radijs is groot en de volgende stoffen zitten er in:
  • Calcium
  • Magnesium
  • Kalium
  • Zink
  • IJzer
  • Vitamine B1, B2, B3, B5, B6, B11
  • Vitamine C

Radijs bevat naast veel voedingsstoffen ook veel vezels, wat goed is voor het darmstelsel. Radijs is ook een soort ontgiftingsmiddel, want het helpt de nieren gifstoffen af te voeren.

Radijs en kanker

Vanuit de Indiase wetenschappelijke hoek komt de melding dat stoffen in radijs de ontwikkeling van kankercellen beïnvloeden (in positieve zin). Met als gevolg apoptose, wat plotselinge dood van kankercellen wil zeggen. Verder zitten er anyhocyaninen in radijs en deze stof kan kankerverwekkende gifstoffen elimineren. Met name bij kankers in de maag, darmen, mond en nieren kan radijs van toegevoegde waarde zijn.

Radijs en de huid

Ferment, wat in de radijsplant zit, wordt gebruikt in cosmeticaproducten. Het is reinigend en vochtregulerend. De antioxidanten schakelen vrije radicalen uit en het heeft een antibacteriële werking. De eiwitten in radijs zijn ontstekingsremmend en dus is een glaasje radijssap of een handje fris gewassen radijsjes, behalve fris ook goed voor de huid.

Tot slot

Radijs is een veelzijdig product en wordt nog te weinig breed toegepast in de keuken. Het is een sterk ondergewaardeerd product. Behalve een ietwat afwijkende smaak ook goed voor de inwendige mens. Zowel als snack, in een frisse salade en smoothie of als soepje helemaal geschikt in een gezond voedingspatroon.
Gerelateerde artikelen
Bereiding gezonde lunch (voor onderweg)Bereiding gezonde lunch (voor onderweg)De lunch is in Nederland doorgaans een broodje, waarbij het broodje kaas nog steeds op nummer een staat. Maar de tendens…
Gezonde groenten uit een potjeGezonde groenten uit een potjeDe een betwist het ten stelligste en de ander is in de volle overtuiging dat het dé manier is om gezond te leven. We ete…
Vrouw en voeding: maaltijdschijfVrouw en voeding: maaltijdschijfDe maaltijdschijf wordt vaak gebruikt als een indicatie voor een gezond voedingspatroon. In Nederland is de maaltijdschi…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Skitterphoto / Pixabay
  • Groenenfruit.nl ; Radijs - mei 2015
  • De Telegraaf/Vrouw; Gezonde plant: Radijs - juli 2012
  • Goedgevoel.be; Wist jij dat radijsjes gezond zijn voor je huid - oktober 2011
  • Afbeelding bron 1: Stevepb / Pixabay

Reageer op het artikel "Hoe gezond is radijs?"

Infoteur: Annastaal
Laatste update: 21-09-2016
Subrubriek: Gezonde voeding
Medische informatie…
Schrijf mee!