InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > Proteïnendieet tijdens een kankerbehandeling

Proteïnendieet tijdens een kankerbehandeling

Tijdens een alternatieve kankerkuur is het extra belangrijk om veel proteïnen en geen koolhydraten in de vorm van pasta, rijst of koolhydraatrijke knolwassen te eten. Nu zitten koolhydraten in allerlei groenten maar dat is meestal in lage hoeveelheden. Een alternatieve kankerkuur kan in combinatie met chemotherapie worden gedaan. Als een reguliere en alternatieve geneeskunde met elkaar gecombineerd wordt heet dat complementaire geneeskunde. Complementair betekent: elkaar aanvullend. Er dient bij deze voedingskuur tegen kanker ook geen suiker te worden gegeten. De nadruk wordt gelegd op groenten, olie, granen, zaden, kruidenthee en zuivel.

Inhoud:

Proteïnerijk dieet bij kanker

Onder andere Brian Peskin schrijft dat een proteïnerijk dieet tijdens een kankerkuur erg gezond is. Brian Peskin zegt onder andere dat proteïne uit vlees gezond is. Dat moge waar zijn maar helaas geldt de gezondheid van vlees enkel voor peperduur biologisch-dynamisch vlees. Al het andere vlees is vervuild met groeihormonen, medicijnen en conserveermiddelen. In principe blijkt uit wetenschappelijk onderzoek dat vegetariërs kleinere kans op kanker hebben maar het is niet zo dat het vegetarisme mensen vrijwaart van kanker. Als je de diagnose kanker hebt gekregen en je wilt radicaal het roer omgooien door vegetarisch te eten, kun je dat voornemen misschien beter even laten rusten. Misschien is het meer verstandig om te overwegen of later vegetariër te worden, aangezien de proteïnen in vlees kanker kunnen bestrijden.

Biologisch brood en broodvervangers

Granen en graanvervangers zijn vegetarische bronnen van proteïnen. Nu is het zo dat je veel verschillende soorten proteïnen nog hebt. Je kunt daarom het best variëren met broodkeus. Je kunt zelf een brood bakken van een mix van volkoren, hele meelsoorten. Er zijn allerlei angstverhalen over tarwe in omloop maar er is helemaal niets mis met ongeraffineerde, biologisch tarwe. Als je toch last hebt van broodbuikangst kun je tarwe vervangen door één van de tientallen andere granen.

Ontbijt

Haver of havermout is het meest gezonde ontbijt. Je kunt het prima zonder suiker zoeten met appel en kaneel. Eventueel is biologische honing een optie om het zoeter te maken. Havermout is gezond. Toch blijven de meeste Nederlanders verslaafd aan brood. Brood zou je kunnen blijven eten maar hou het bij biologisch tarwebrood en varieer met muesli, havermout, roggebrood, maisbrood en boekweitbrood. Veel biologische bakkers hebben walnotenbrood te koop; op deze manier krijg je extra eiwitten en omega 3 en 6 binnen wat erg gezond is om kanker preventief te bestrijden. Wit brood is uit den boze. Wit brood bevat vrijwel geen mineralen en vitaminen; het bevat juist grote hoeveelheden koolhydraten ofwel moeilijk verteerbare suikers. Het voordeel aan biologisch brood is dat je er minder van nodig hebt om vol te zitten. Probeer ook eens een graanloos notenbrood te maken van
Het recept is erg eenvoudig te bereiden. In principe doe je het geheel in een cake-bakvorm en bak je het in een 50 minuten tot een uur gaar in een oven op 180 graden. Eventueel kun je de bakvorm eerst bekleden met bakpapier; dan komt het makkelijker los uit de vorm.

Eieren

Eieren bevatten veel proteïnen en andere belangrijke stoffen. Je kunt dagelijks eieren eten. Vroeger zeiden artsen dat eieren slecht waren voor het cholesterol maar er blijkt helemaal geen bewijs voor die aanname. Sterker nog: eieren zijn juist erg gezond.

Peulvruchten

Peulvruchten bevatten de beste vegetarische bron van eiwitten. Ze zijn lekker en supergezond. Naast proteïnen zitten er legio andere stoffen in peulvruchten waaronder mineralen.

Avocadodip

Avocado’s zijn erg gezond voor de kankerpatiënt omdat ze veel proteïnen bevatten. Omdat suiker niet gezond is zijn er veel alternatieve arts die het gebruik van fruit tijdelijk afwijzen. Deze artsen zullen erbij vertellen dat vruchten als avocado en papaja juist wel gezond zijn. Avocado’s kun je dagelijks klaarmaken. De ene keer doe je ze in een salade, de andere keer kun je guacamole maken. Een avocado maakt iedere smoothie ‘romiger’. Je kunt de avocado ook puur opeten.

Noten als snack

Noten zijn niet dikmakend. Ze bevatten juist allerlei gezonde stoffen. Er zitten vooral veel mineralen in. Elke dag een paar handjes met noten is een prima idee om eiwitten binnen te krijgen die vergezeld gaan van allerlei antioxidanten. Je kunt een notenspread kopen zoals hazelnotenpasta of pompoenpittenpasta bij de biologische winkel. Dat kun je in maaltijden gebruiken of op brood doen.

Zaden

Naast noten zijn zaden een goede bron van proteïnen. Zaden kun je over een salade doen. Veel zaden passen bij zoete (maar suikervrije!) smaken van een dessert. Je kunt ze goed combineren met suikervervangers. Extra zaadjes kun je op de boterham met pindakaas doen.

Eet kwark

Kwark is lekker door een vruchtensalade, op brood met kaas en gewoon puur als dessert. Kwark bevat zowel eiwitten als vetten die belangrijk zijn voor de kankerpatiënt.

Eet volle roomyoghurt

Roomyoghurt van het Demeter-keurmerk is het meest gezond. In vele andere yoghurtsoorten zit te veel suiker en te weinig vet. Het is een raadsel waarom mensen denken dat ze vetloos moeten eten. Vet is namelijk beslist geen dikmakende stof. Vanaf de jaren 70 hebben westerse overheden campagnes gevoerd om minder vet te eten. Dat heeft tot gevolg dat de westerlingen inderdaad veel minder vet eten dan in de vorige eeuw. Maar iedereen weet dat de het obesitasprobleem nog nooit zo groot was als nu. Obesitas is een ziekte die het risico op andere ziekten verhoogd. Sommige mensen zeggen dat obesitas geen ziekte is maar dat is een misvatting. Obesitas wordt net als andere welvaartsziekten ontstaan door verkeerde voeding dat ontstekingen op celniveau of laaggradige ontstekingen in gang zet. Terug jaar de roomyoghurt: hierin zitten allerlei dierlijke eiwitten en vetten waarbij de kankerpatiënt extra baat heeft.
Gerelateerde artikelen
Vegetariërs leven langerVegetariërs worden nog altijd gemakkelijk afgeschilderd als mensen die een ongezonde voeding gebruiken en allerhande voe…
Omega 3 vetzuren binnenkrijgen zonder vis te etenOmega 3 vetzuren binnenkrijgen zonder vis te etenOmega 3 vetzuren zijn een belangrijk onderdeel van onze dagelijkse voeding. Verschillende voedingsmiddelen bevatten omeg…
7 tips om kanker te voorkomenEr zijn heel wat dingen die je kunt doen om het risico dat je kanker krijgt te verkleinen. Dit betekent misschien wel kl…
Omega-3 voor de hond, belangrijk voor de gezondheidHet is bekend dat omega-vetzuren belangrijk zijn voor de mens, maar minder bekend is dat het ook heel goed is voor honde…
Bronnen en referenties
  • Boek: Brian Peskin, het verzwegen verhaal over kanker

Reageer op het artikel "Proteïnendieet tijdens een kankerbehandeling"

Infoteur: Tom008
Gepubliceerd: 06-08-2015
Subrubriek: Gezonde voeding
Medische informatie…
Schrijf mee!