InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > De geneeskracht van sinaasappelschil

De geneeskracht van sinaasappelschil

De geneeskracht van sinaasappelschil Weggooien van sinaasappelschillen is zonde! Je gooit namelijk vitamine C weg als je schillen van sinaasappels weggooit. Je kunt er in de keuken allerlei dingen mee doen. Sinaasappelschillen zijn supergezond. Het gebruiken van sinaasappelschil zorgt dat je over een extra keukeningrediënt beschikt. Je kunt het op verschillende manieren gebruiken.

Inhoud:

Sinaasappelschil is een product, geen afval

Sinaasappelschillen zijn te gebruiken voor de mens als natuurlijke smaakstof die over veel nutriënten beschikt. Daarnaast kunnen ze worden gebruikt als voer voor dieren, grondstof voor essentiële oliën, grondstof voor pectine, ter productie van ethanol en voor het bemesten van landbouwgrond. Een wetenschappelijk onderzoek uit 2010 zet al deze mogelijke toepassingen op een rijtje. Elk van deze gebruikstoepassingen toont aan dat het onnodig is om sinaasappelschillen als afvalproduct te zien; het is een product dat een scala aan mogelijkheden bezit.

Sinaasappelschil eten

Sinaasappelschil kun je eten. Het vereist wel enige bewerking. Een relatief eenvoudige bewerking is om sinaasappelschil te drogen. Je kunt het op de verwarming drogen, in de zon of in een lauwwarme oven die je net hebt gebruikt voor het maken van een gerecht. Zorg ervoor dat dat je de schil eerst goed wast zodat contaminatie kan worden voorkomen.

Verse sinaasappelschil kun je gebruiken voor het zelf maken van marmelade.

Het wassen van de schil

Gebruik een sinaasappel die vers is en er mooi kleurrijk uitziet, zonder allerlei bruine plekken. Omdat sinaasappels worden gekweekt met behulp van insecticiden en pesticiden is het belangrijk om de schil uitvoerig te wassen. Veel beter is het om biologische of biologisch-dynamische sinaasappels te gebruiken. De schillen van vrijwel alle vruchten bevatten niet zelden minuscule, voor het oog onzichtbare eitjes. Daarom is het verstandig ze goed te wassen. Sommige mensen vertrouwen de biologische boeren niet helemaal en wassen ook biologische vruchten met de grootste precisie. Je kunt ervoor kiezen om de vruchten een half uur te weken in zout water, dan worden ze sneller en beter ontdaan van insecteneitjes, insecticiden, herbiciden, pesticiden, fungiciden en parasieten. Na het wassen droog je de sinaasappels af met een theedoek. Nu zijn ze klaar om te schillen en is de schil klaar om te drogen.

Veel vitamine C

In 100 gram sinaasappelschil zit maar liefst 226% van de ADH aan vitamine C. Relatief zit er in de schil meer vitamine C dan in het vruchtvlees van de sinaasappel! In totaal zit er tweemaal zoveel vitamine C in de schil als in het vruchtvlees. Nu zul je zeggen: ‘Ja, maar wie eet er nu 100 gram sinaasappelschil per dag?’ Dat doet vrijwel niemand maar deze gegevens geven een goede indicatie hoe gezond het is. Stel dat je een gerecht maakt waarin 10 gram sinaasappelschil zit, dan weet je dat er 22% van de ADH aan vitamine C in zit. In combinatie met al het andere eten op een dag kun je nagaan of je genoeg vitamine C binnen krijgt. Vitamine C is een sterke antioxidant en voorkomt een scala aan ziekten. Veel welvaartsziekten worden veroorzaakt door een tekort aan antioxidanten en een teveel aan vrije radicalen. Antioxidanten bestrijden vrije radicalen.

Vitaminen in sinaasappelschil

Er zitten vitaminen in de schil van sinaasappels. Vitamine A zit met 14% van de ADH in sinaasappelschillen. Pyridoxine of vitamine B6 zit met 13% van de ADH hierin. Voor vitamine B1 en B5 gelden allebei vitaminepercentages van 10%. De vitaminen B2 en B11 huizen met een ADH-percentage van 7% 100 gram van de schil van sinaasappels. Het ADH-percentage van vitamine B3 is 6%. Overige vitaminen die in de schil van sinaasappels zitten hebben een lager ADH-percentage dan 5%.

Zelf sinaasappelschilpoeder maken

Het maken van sinaasappelschilder poeder is eenvoudig. Er zijn twee manieren. De makkelijkste manieren is om de schillen te drogen. Als ze hard en droog geworden zijn kun je ze tot poeder vermalen met een keukenmachine, koffiemolen of blender. Vervolgens kun je ze in een gesloten pot bewaren. Vergewis jezelf ervan dat de schillen helemaal droog zijn voordat je ze in een pot doet. Wanneer ze nog een beetje nat zijn, kan de inhoud gaan beschimmelen. Laat ze dus goed uitdrogen.

Hoe gebruik je sinaasappelpoeder?

Sinaasappelschilpoeder kun je toevoegen aan een smoothie, muesli, havermout en deeg voor gebak of koekjes. Je kunt ook een marinade voor een salade van sinaasappelpoeder voorzien. Daarnaast kun je sinaasappelpoeder aan ijs toevoegen. Maak eens zelf roomijs met sinaasappelsmaak. De sinaasappelpoeder is eveneens te gebruiken als instant drank.

Zelf sinaasappelthee maken

Wanneer je stukjes sinaasappel hebt gedroogd kun je dit gebruiken om thee van te zetten. Gedroogde stukjes sinaasappel geven meer smaak af dan verse sinaasappel. Je kunt gedroogde sinaasappel gebruiken in combinatie met zwarte of groene thee. Daarnaast is te gebruiken in een frisse fruitmix.

Sinaasappelschil tegen kanker?

Amerikaans onderzoek uit 2007 laat zien dat bij muizen de kans op darmkanker een stuk kleiner is wanneer regelmatig sinaasappelschil wordt gegeten. Men zag onder andere dat de tumors kleiner werden na het 9 weken lang dagelijks eten van een kleine hoeveelheid sinaasappelschil. De onderzoekers vermoeden dat stoffen in sinaasappelschil kankercellen aanzetten tot apoptose; de dood van een kankercel. Ander Amerikaans onderzoek uit 2007 laat zien dat apoptose eveneens plaatsvindt bij menselijke borstkankercellijnen. In dit onderzoek achten de wetenschappers polymethoxyflavonen verantwoordelijk voor de antikankerwerking van sinaasappelschil. Een van deze stoffen is nobiletine, waarvan al langer bekend is dat het tegen kanker werkt.

Sinaasappelschil bij oorontsteking

In 2012 werd een Chinees onderzoek gepubliceerd waarbij dieren werden gebruikt om te testen in hoeverre de essentiële olie van sinaasappelschil kan helpen bij middenoorontsteking. De Chinese onderzoekers concluderen dat de oxidatieve stress die een middenoorontsteking veroorzaakt minder wordt na het gebruik van enkele druppels etherische sinaasappelschilolie. Bij middenoorontsteking is het reeds bekend dat het effectief is om een paar druppels biologische kokosolie, zonnebloemolie of arganolie in het oor te doen. Sinaasappelschilolie heeft als extra voordeel dat het een antioxidantwerking heeft. Het gaat allerlei ontstekingen tegen.
Gerelateerde artikelen
Infectieziekten bij kinderen – Middenoorontsteking (loopoor)Middenoorontsteking is een vervelende infectieziekte. Een kindje met Middenoorontsteking heeft vaak erge pijn aan dit oo…
Kerstrecepten: HertenbiefstukjesWild is niet het hele jaar door verkrijgbaar. Als het wel verkrijgbaar is, worden er dan ook de lekkerste gerechten mee…
Milkshakes met ijsMilkshakes met ijsEen ijskoude, verfrissende en verkoelende milkshake vol met fruit, melk en roomijs. Een lekkere zomerdrank tijdens warme…
Salades met hüttenkäse: gezond en makkelijk te makenSalades met hüttenkäse: gezond en makkelijk te makenHüttenkäse ofwel cottage cheese is prima geschikt om er salades mee te maken. Het laat zich goed combineren met rauwe gr…
De 20 lekkerste cocktails op basis van aperitieven!De 20 lekkerste cocktails op basis van aperitieven!Ze zijn hip, ze zijn cool maar bovenal zijn ze ontzettend lekker! Wie lust er nou geen lekkere cocktail? Een mix van ver…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Pixel2013 / Pixabay
  • http://www.nutrition-and-you.com/fruit-peel.html
  • Sinaasappelschil product: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/20148755
  • Sinaasappelschil tegen kanker: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/17472461
  • Sinaasappelschil middenoorontsteking: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22342737
  • Sinaasappelschil borstkanker: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/17979096
  • Nobiletine: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/15999338

Reageer op het artikel "De geneeskracht van sinaasappelschil"

Infoteur: Tom008
Gepubliceerd: 07-08-2015
Subrubriek: Gezonde voeding
Medische informatie…
Schrijf mee!