InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > Met een citroen kun je thuis ongelofelijk veel doen

Met een citroen kun je thuis ongelofelijk veel doen

Met een citroen kun je thuis ongelofelijk veel doen Van alle citrusvruchten is de citroen de meest veelzijdige soort. Citroen is niet alleen een verkwikkende en gezonde zuidvrucht, maar je kunt er ook allerlei huishoudelijke klusjes mee klaren. Van het verjagen van wespen, verwijderen van vet, tot het op milieuvriendelijke manier reinigen van allerlei spullen. Over de schil van citroen wordt vaak geringschattend gedacht, maar dat glanzende geel is wel degelijk van waarde want het bevat o.a. de meeste vitamine C, en je kunt er je zelfgebakken cake heel wat smaakvoller mee krijgen.

Een unieke zuidvrucht

De citroen behoort tot de categorie citrusvruchten, (waaronder o.a. ook de sinaasappel, mandarijn en grapefruit vallen). Citroen is een verkwikkende zuidvrucht die niet alleen onmisbare bestanddelen voor ons lichamelijk welzijn bevat, maar het is tevens een vrucht waarmee we ook nog eens allerlei handige klusjes in en rond het huis mee kunnen verrichten.

Gezondheidsvoordelen van citroen

Een kopje vers citroensap bevat niet alleen de dagelijks benodigde hoeveelheid vitamine C, maar is ook rijk aan magnesium, kalium, koper. En er is calcium in de schil, een stof die osteoporose tegengaat. Ook zou citroen(schil) helpen in de strijd tegen kanker, maar daarvoor is (anno 2016 nog) geen bewijs.

Scheurbuik
Deze ernstige ziekte die wordt veroorzaakt door een gebrek aan vitamine C, komt de laatste 100 jaar nog slechts incidenteel voor in België en Nederland. Maar scheurbuik was op de verre handelsreizen, eeuwen geleden een voorname doodsoorzaak aan boord van de zeilschepen. Op een gegeven moment werd echter duidelijk dat het eten van citrusvruchten deze ernstige ziekte voorkwam, ondanks dat het fenomeen vitamine (C) nog onbekend was. Vanaf circa 1750 werd daarom op Engelse marineschepen citroensap aan de bemanning verstrekt.

Afvallen
Het lukt helaas niet met citroensap om kilo's kwijt te raken, maar we worden er ook niet dik van, want een citroen is calorie-arm. En dat citroensap het lichaam zou ontgiften is eveneens een sprookje, want dat zuiveren van de inwendige mens lukt alleen via onze organen de lever en nieren.

Recept voor citroenwater
Veel mensen drinken tegenwoordig vroeg in de ochtend een glas citroenwater, aangezien dit de stofwisseling stimuleert en het bovendien een energieopwekkend drankje is. De bereiding is echter niet zomaar wat citroensap toevoegen aan water, want daarbij is ook de citroenschil nodig. De citroenschil bevat namelijk de meeste vitamine C en is bovendien rijk is aan vezels, en zoals gezegd calcium. Het recept is als volgt:
  • Neem onbespoten vruchten of reinig ze anders eerst grondig,
  • rasp de gele schil, en verdeel daarna de rest in stukken,
  • beetje water erbij en vervolgens met de geraspte schil in de blender,
  • daarna wat extra water erbij en desgewenst wat zoeten met honing.

Citroen als huishoudelijke hulp

Sommige voedingsmiddelen hebben meer voordelen dan uitsluitend het vullen van de maag:
  • zout in de winter, helpt bij het ijsvrij houden van ons paadje,
  • azijn heeft een ontkalkende werking,
  • bietensap is geschikt als kleurstof voor textiel,
  • rijstkorrels absorberen vocht (in het zoutvaatje)
  • Coca Cola werkt goed als anti-roest middel bij het losdraaien van verroeste onderdelen,
  • olie uit de keuken is prima tegen piepende scharnieren, en zelfs je fietsketting kun je er mee smeren.

Maar citroen kent de meeste huishoudelijke voordelen zoals:

Vieze lucht
Baklucht (van vis of vet) verdwijnt uit oven en magnetron als je een paar eetlepels citroensap in een kopje water doet en dat verhit (op halve kracht) in het apparaat. Zo nodig nog een nachtje afgekoeld laten staan.

Vet verwijderen
Een beetje citroensap vermengen met afwasmiddel, en aangekoekt vet laat zich makkelijker verwijderen. Desnoods ook nog wat soda toevoegen.

Een betere smaak aan cake
Als we zelf cake bakken valt de smaak nogal eens tegen, omdat vanille nu eenmaal een beetje flauw van karakter is. Schil daarom met een rasp een klein handje gele schilvezels. Roer die door het deeg/beslag en bak het mee. Wel de schil eerst goed wassen i.v.m. bespuitingen, of anders biologische citroenen nemen. De juiste hoeveelheid geraspte schil is natuurlijk afhankelijk van iemands persoonlijke smaak.

Nooit meer bruine appels
Een geschilde, gesneden of geraspte appel wordt snel bruin zodra het witte vruchtvlees in aanraking met de lucht komt. Dat komt omdat de appel oxideert zodra het in aanraking komt met de in de lucht aanwezige zuurstof. In feite wordt het rottingsproces gelijk in werking gezet zodra de beschermende schil is verwijderd. Citroensap voorkomt oxidatie omdat het citroenzuur bevat, een krachtig antioxidant. Dus de geschilde appel(delen) besprenkelen met citroensap en het vruchtvlees blijft smakelijk wit.

En dat allemaal voor 0,50 per citroen!
Gerelateerde artikelen
Waarom het drinken van citroenwater onzin isWaarom het drinken van citroenwater onzin isCitroenwater wordt gemaakt door ongeveer een halve citroen uit te knijpen in water. Citroenwater wordt op veel gezondhei…
Dieet en citroen: Werkt afvallen met citroensap echt?Dieet en citroen: Werkt afvallen met citroensap echt?Afvallen en dieet is wereldwijd gezien een populair onderwerp. Velen willen graag iets aan gewichtsbeheersing doen. Er z…
Alles over de citroenAlles over de citroenDe citroen is lid van de citrus familie. Dit is een belangrijke vertegenwoordiger van de wijnruitfamilie. De hele famili…
Scheurbuik: gebrek aan vitamine C:Scheurbuik: gebrek aan vitamine C:Scheurbuik, symptomen, oorzaak, behandeling. Scheurbuik ontstaat als gevolg van een gebrek aan vitamine C. Bloedend tand…
Radler: Zomerdrankje van 2014Het zomerdrankje van 2014 is Radler! Een zoet en verfrissend biertje met een laag alcoholpercentage. Heerlijk voor op te…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Stevepb / Pixabay
  • Plus Magazine sept. 2016
  • Lijf & gezondheid okt. 2016

Reageer op het artikel "Met een citroen kun je thuis ongelofelijk veel doen"

Infoteur: Robbie
Subrubriek: Gezonde voeding
Medische informatie…
Schrijf mee!