InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > Kamelenmelk en kamelenmelkbrood bij maag-darmklachten

Kamelenmelk en kamelenmelkbrood bij maag-darmklachten

Kamelenmelk en kamelenmelkbrood bij maag-darmklachten Kamelenmelk wordt in West-Europa steeds populairder. Dit komt omdat men ervan uitgaat dat kamelenmelk erg veel gunstige effecten op de gezondheid heeft. Zo worden er verschillende onderzoeken gedaan. Ook wordt er onderzocht of kamelenmelk een ontstekingsremmende werking heeft en een positieve invloed heeft bij de behandeling en genezing van maag-darmklachten. Sinds 2007 kan men in Nederland kamelenmelk kopen en ook worden er nieuwe voedingsproducten ontwikkeld. Zo wordt er bijvoorbeeld gebruik gemaakt van kamelenmelk bij het maken van kamelenmelkbrood. Alle kamelenmelk in Nederland is afkomstig van een kamelenmelkerij in Berlicum (Noord-Brabant). Deze kamelenmelkerij is in januari 2017 nog steeds de enige legale kamelenmelkerij in Europa.

In Berlicum is de enige Nederlandse kamelenboerderij gevestigd.

Kamelen

Tot het geslacht van de kamelen (Camelus) behoren de dromedaris en de kameel. Kamelen leven in de Gobiwoestijn (Mongolië) en kunnen tegen extreme kou. De dieren kunnen wel tegen 40 graden onder nul en hebben daarom een zomer- en wintervacht. Een kameel heeft twee bulten op zijn rug en gebruikt deze bulten om vet op te slaan. Ook leven deze dieren in groepen en eten gras en bladeren. Omdat een kameel aangepaste nieren heeft, het kan zout uit het water halen, kan een kameel ook zout of brak water drinken.

Wat is kamelenmelk

Kamelenmelk is de benaming van de melk van een kameel, maar ook van een dromedaris. Een dromedaris wordt ook wel één bultige kameel genoemd. Kamelenmelk is de belangrijkste voedingsbron in Afrikaanse woestijngebieden. Woestijnbewoners kunnen amper beschikken over groente en fruit en missen daardoor veel voedingstoffen. Kamelenmelk is rijk aan vitamine C, vitamine B, ijzer en onverzadigde vetzuren en compenseert daardoor voor een groot deel het gemis aan groente en fruit.

Kamelenmelk in vergelijking met koemelk

De smaak van kamelenmelk is te vergelijken met koemelk. Kamelenmelk is echter van smaak iets zouter dan volle koemelk. Hoewel de smaak van koemelk en kamelenmelk sterk overeenkomen, zijn er toch behoorlijke verschillen te vinden tussen kamelenmelk en koemelk. Het grootste verschil zit hem in de eiwitsamenstelling. Kamelenmelk bevat een hoog gehalte aan de ontstekingsremmende eiwit lactoferrine. Het eiwit wordt wel gezien als natuurlijk antibioticum. Nog een belangrijk verschil tussen de eiwitten van koemelk en de eiwitten van kamelenmelk is de manier waarop de eiwitten in de bloedbaan komen. Het blijkt namelijk dat de eiwitten afkomstig uit kamelenmelk eenvoudiger onbeschadigd in de bloedbaan terechtkomen omdat kamelenmelk, in tegenstelling tot de koemelk, veel minder gemakkelijk stremt in zuur milieu.

Bron: Unsplash / PixabayBron: Unsplash / Pixabay
Het eiwit Bèta-lactoglobulin
Kamelenmelk bevat geen bèta-lactoglobulin, het meest allergene eiwit in koemelk. Kamelenmelk bevat wel bètacaseïne, maar dit eiwit heeft een andere structuur en is daardoor minder allergisch gevoelig. Nog een belangrijk verschil tussen de eiwitten van koemelk en de eiwitten van kamelenmelk is de manier waarop de eiwitten in de bloedbaan komen. Het blijkt namelijk dat de eiwitten afkomstig uit kamelenmelk eenvoudiger en minder beschadigd in de bloedbaan terecht kunnen komen. Dit kan omdat kamelenmelk veel minder makkelijk stremt in zuur milieu dan koemelk, en de darmen zuivert. Kamelenmelk maakt de darmen schoon en heeft mede daardoor gezondheidsbevorderende eigenschappen. Dit nieuws melde de VN-organisatie voor Voedsel en Landbouw (FAO) in 2006. Volgens de FAO kan kamelenmelk het nieuwste middel vormen in de strijd tegen ernstige ziektes zoals kanker, aids en hepatitis C.

Voedingswaarden kamelenmelk

Voedingsstoffenper 100 milliliter melk
Eiwit (gram)255
Vet (gram)3,4
Lactose (gram4,3
Mineralen (gram)0,9
Energie (kilocalorieën)68,6

Maagklachten en darmklachten

Van oudsher worden in Zuid-Afrikaanse landen kamelenmelk gebruikt bij darmklachten. Ook in Nederland lijkt kamelenmelk een positieve werking te hebben bij maag- en darmklachten. Deze positieve werking zou te verklaren zijn doordat kamelenmelk, naast de ontstekingsremmende eiwit lactoferrine, nog meer ontstekende bestanddelen bevat. Zo bevat kamelenmelk immunoglobulines, lysozymen, lactoperoxydase en vitamine C. Door de ontstekingsremmende bestanddelen van kamelenmelk, kan het drinken van kamelenmelk een gunstige werking hebben bij het voorkomen en behandelen van maag- en darmklachten.

Ziekte van Crohn
Kamelenmelk mag medisch niet gezien worden als medicijn. Kamelenmelk lijkt echter wel een gunstige werking te kunnen hebben bij de ziekte van Crohn. De ziekte van Crohn is een ontstekingsziekte van het darmkanaal. De ontstekingsremmende werking van kamelenmelk zou ervoor zorgen dat mensen met chronische darmontstekingen minder klachten ervaren.

Kamelenmelk in Nederland

In 2017 is er maar één Nederlandse kamelenboer die ook legaal zijn kamelen melkt. Het idee om een kamelenboerderij te beginnen is afkomstig van Brabander Frank Smits. Hij studeerde als student aan de Hogere Agrarische School in Den Bosch. Voor zijn studie onderzocht Frank Smits de afzetmogelijkheden van kamelenmelk in Nederland. Mede door zijn studie en het uitgevoerde afstudeeropdracht werd Frank Smits erg enthousiast. Uit zijn afstudeeronderzoek bleek dat er bedrijfsmatig wel toekomst zat in het houden en melken van kamelen.

Dromedarissen
Nog tijdens zijn studie kreeg Frank Smits toestemming van de Gemeente Den Bosch om op een veldje naast zijn studentenflat drie dromedarissen te houden. De drie dromedarissen werden in augustus 2006, door middel van een bootreis van vijf dagen, van een Canarisch eiland naar het Spaanse vasteland vervoerd. Vanaf het Spaanse vasteland zijn de drie dromedarissen naar Nederland gereden. Het transport over de weg was met een speciaal voor het vervoer van de dromedarissen ingerichte trailer. Frank Smits koos voor dromedarissen, enerzijds omdat de gemeente Den Bosch daar toestemming voor had gegeven en anderzijds omdat dromedarissen veel eenvoudiger gemolken kunnen worden. Wat begon met drie dromedarissen in Den Bosch en daarna met een kamelenmelkerij in Cromvoirt, is in januari 2017 uitgegroeid tot een kamelenmelkerij met meer dan negentig kamelen in Berlicum (Noord-Brabant).

Bron: Rottonara / PixabayBron: Rottonara / Pixabay

Kamelenmelkbonbons en kamelenmelkbrood

Steeds meer mensen vinden een inkomen om in het levensonderhoud te voorzien door de producten uit kamelenmelk. Zo wordt er in Nederland uit kamelenmelk al kamelenmelkbrood en kamelenmelkbonbons gemaakt.

Kamelenmelkbonbons
Kamelenmelkbrood is ontwikkeld door Bakkerij Vermeulen & Den Otter. In 2010 bedacht de bakkerij kamelenmelk in het kader van "'s-Hertogenbosch Hoofdstad van de Smaak". Nadat de kamelenmelkbonbons succesvol werden ontvangen is men bij Bakkerij Vermeulen & Den Otter door gaan experimenteren met kamelenmelk en is het de bakkers gelukt om ook kamelenmelkbrood te maken.

Kamelenmelkbrood
Sinds 2011 is er in Nederland kamelenmelkbrood verkrijgbaar. Tijden de bereiding van het kamelenmelkbrood wordt er, naast kamelenmelk, gebruik gemaakt van desem en speltgranen. Hierdoor is kamelenmelkbrood ook geschikt voor mensen met een tarwe-intolerantie en maag- en darmklachten. In 2017 is kamelenmelkbrood in Nederland alleen te krijgen in broden van 500 gram. Het brood is half gebakken en gesneden verpakt in een bakzak. Het kamelenmelkbrood kan thuis eenvoudig afgebakken worden. Het kamelenmelkbrood is herkenbaar door het logo van een kameel, dat op het voorgebakken brood te vinden is.

Wetenschappelijk onderzoek

Door het Nederlands Instituut voor Zuivel Onderzoek (NIZO) is, in samenwerking met de TNO in Zeist, vastgesteld dat kamelenmelk een hoog gehalte van de ontstekingsremmende eiwit lactoferrine bevat. In 2017 zijn de gunstige effecten van kamelenmelk bij maag-darmklachten nog niet officieel vastgesteld. Het wetenschappelijk onderzoek naar de gezondheidseffecten van kamelenmelk is nog in volle gang. Het wetenschappelijk onderzoek richt zich niet alleen op de effecten van kamelenmelk bij maag- en darmklachten, maar er wordt ook gekeken of kamelenmelk een prima alternatief is voor koemelk bij koemelkallergie en wat de voordelen van kamelenmelk zijn bij diabetes. Hoewel de eerste onderzoeksresultaten positief zijn, ontbreekt nog het wetenschappelijk resultaat hoe de langetermijngevolgen van het nuttigen van kamelenmelk zullen zijn. Wel blijkt uit een wetenschappelijk onderzoek in India dat diabetespatiënten die kamelenmelk drinken 30 procent minder insuline nodig hebben. Zo hebben onderzoekers van de Universiteit Wageningen en het Ziekenhuis Gelderse Vallei in Ede een onderzoek gedaan naar de effecten van kamelenmelk op de suikerstofwisseling. Zo zou kamelenmelk een positief effect kunnen hebben en kan kamelenmelk misschien wel hét nieuwe gezondheidsdrankje voor diabetespatiënten kunnen worden.
© 2017 Tekstschrijvert, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Kamelenmelk lijkt goed voor mensen met diabetesOnderzoek heeft uitgewezen dat mensen met diabetes resultaat hebben bij het drinken van kamelenmelk. Nederland telt 1 ka…
Kamelenmelk: ingrediënt voor chocola en camembertKamelenmelk: ingrediënt voor chocola en camembertIn het najaar van 2009 gaan de media naar aanleiding van de Sinterklaasintocht in op de al dan niet duurzame herkomst va…
Hoe gezond is geitenmelk als alternatief voor koemelk?Steeds meer landgenoten kampen met een koemelkallergie of met een lactose intolerantie. Beiden mogen nochtans niet met e…
Is geitenmelk beter dan koemelk, voor je baby of dreumes?Is geitenmelk beter dan koemelk, voor je baby of dreumes?Als ouders wil je het beste voor je baby of dreumes en daar hoort ook een gezonde voeding bij en dit begint al bij een k…
Amandelmelk als alternatief voor koemelkAmandelmelk als alternatief voor koemelkAmandelmelk is een geweldig alternatief voor de koeienmelk! Voor mensen met een lactose intolerantie en geen melkproduct…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Bergadder / Pixabay
  • http://www.milkessence.com/onderzoeken/
  • http://www.mo.be/artikel/kamelenmelk-voedingsbron-bij-uitstek-voor-woestijnbewoners
  • https://www.dejongeakademie.nl/shared/resources/documents/kamelenmelk-mogelijk-gezonder-dan-koemelk-1.pdf
  • http://www.voeding-visie.nl/archief/edi026/artikel/pdf/Kamelenmelk%20gezondheidsdrank%20van%20de%20toekomst.pdf
  • http://www.dieetcare.nl/news_article.php?cod=338
  • Afbeelding bron 1: Unsplash / Pixabay
  • Afbeelding bron 2: Rottonara / Pixabay

Reageer op het artikel "Kamelenmelk en kamelenmelkbrood bij maag-darmklachten"

Infoteur: Tekstschrijvert
Subrubriek: Gezonde voeding
Medische informatie…
Schrijf mee!