InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > Zout, een stof die te veel gegeten wordt

Zout, een stof die te veel gegeten wordt

Zout, een stof die te veel gegeten wordt We eten dagelijks veel zout. We gebruiken kruidenmixen in onze gerechten waar veel zout in zit. Ook in fastfood zit, zoals de meeste onder ons weten, veel zout. Toch zijn er ook heel veel voedingsmiddelen die we kopen en eten waar veel zout in zit zonder dat we ons er bewust van zijn. Daardoor krijg je meer zout binnen dan goed voor je is. Het is beter om je zoutinname te beperken, maar dan moet je wel weten hoe je dit goed doet.

Natrium

Natrium, een andere naam voor zout, is een stof die we nodig hebben in het lichaam. Het reguleert de bloeddruk. Verder heeft het een directe wisselwerking met het kaliumgehalte. Als we veel kalium hebben in ons lichaam, zal het zoutgehalte ervoor zorgen dat het kaliumgehalte daalt. Omgekeerd zal kalium ervoor proberen te zorgen dat het natriumgehalte daalt als het te hoog is. Zowel kalium als natrium zijn stoffen die belangrijk zijn voor het hart. Daarnaast reguleert zout ook het vocht in het lichaam. Als we weinig drinken op een dag zal het zout ervoor zorgen dat we meer vocht ophouden en minder snel uitdrogen. Toch heeft zout ook lichamelijke nadelen als we hier te veel van innemen.

Aanbevolen hoeveelheid

In België eet de gemiddelde persoon ongeveer negen gram zout per dag. In Nederland is dit ongeveer hetzelfde. Als er bekeken wordt hoeveel gram per dag het menselijk lichaam echt nodig heeft kom je op drie gram per dag. We nemen dus drie maal meer op dan we nodig hebben.

De drie gram per dag is zo goed als onmogelijk. Bijna alle producten die we eten bevatten van nature al een kleine hoeveelheid zout. Daarom raadt de Wereldgezondheidsorganisatie aan om je aan vijf gram per dag te houden.

Zout in producten

Je kan zuinig omspringen met zout. Dit door geen extra zout toe te voegen aan frieten of soep. Ook fastfood en afhaalmaaltijden bevatten over het algemeen veel zout. Door dit te verminderen kan je al een groot deel van je zoutinname beperken.

Het zoutgehalte wordt ook op het voedingsmiddelenetiket van een product vermeld. Door dit te lezen weet je ongeveer hoeveel zout er in het product zit. Volgens Test-Aankoop is het zoutgehalte dat vermeld wordt op het etiket soms niet correct. Ook hebben ze ondervonden dat niet op elk product het zoutgehalte vermeld staat. Bovendien heeft Test-Aankoop ook gemerkt dat één product dat door verschillende merken verkocht wordt, bij elk merk een ander zoutgehalte heeft.

Wanneer bevat een product veel zout?

Producten worden onderverdeeld in drie categorieën, namelijk zoutarme producten, producten met een aanvaardbaar zoutgehalte en producten die rijk aan zout zijn.
  • Een zoutarm product is een product dat per honderd gram een zoutgehalte heeft van 0 tot 0,3 gram.
  • Een product heeft een aanvaardbaar zoutgehalte als het per honderd gram een 0,3 gram tot 1,5 gram zout bevat.
  • Een product is rijk aan zout als het meer dan 1,5 gram zout bevat per honderd gram. Deze producten worden dan ook beter vermeden of uitzonderlijk gegeten.

Lichamelijke schade door zout

Het is voor de meeste mensen bekend dat zout de bloeddruk verhoogt. Verder kan het bij hoge inname ook een risico vormen voor hart- en vaatziekten. Ook kan het risico op andere ziektes verhogen zoals osteoporose en verschillende soorten kanker waaronder maagkanker.

Wanneer je al een ziekte hebt, moet je extra opletten met zout. Zo wordt bij nierpatiënten en patiënten met een hoge bloeddruk vaak een zoutbeperking opgelegd.

De voedingssector

De voedingssector heeft een enorme invloed op de hoeveelheid zout. Toch is het verminderen van zout in hun producten niet altijd mogelijk. Ze proberen rekening te houden met de hoeveelheid zout, de smaak van het product en de productieprocessen. Zout geeft hun product namelijk meer smaak. Zout zorgt ervoor dat mensen producten lekker vinden en het blijven kopen. Als merk wil je natuurlijk dat je product zoveel mogelijk verkocht wordt.

Verder is zout ook een natuurlijk bewaarmiddel. Het wordt nog altijd gebruikt in de voedingssector. Daardoor is het soms moeilijk om zout uit de voeding te laten; hun product langer vers houden wordt dan ook moeilijker. Verder moeten we ons ook de vraag stellen of andere bewaarmiddelen die een alternatief vormen dan wel beter zijn voor de gezondheid.

De buitenlands concurrentie speelt ook een rol. Buitenlandse merken kunnen soms hun grondstoffen voor een lagere prijs krijgen. De binnenlandse producenten krijgen het daardoor moeilijker. Zij willen de kosten drukken om meer winst te kunnen maken en om te blijven concurreren met buitenlandse merken. Zout is een goedkoop bewaarmiddel waardoor veel merken voor zout kiezen.
© 2017 Leen0095, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Natriumarm- of zoutarm dieet, wat wel en niet magEen natriumarm- of zoutarm dieet wordt voorgeschreven in geval van bijvoorbeeld nierziekten, hartziekten, zwangerschapsi…
Voedsel en zwangerschapVoedsel en zwangerschapAls je zwanger bent moet je altijd rekening houden met wat je wel mag eten en wat niet. Ook heeft tijdens de zwangerscha…
Waarom te zout eten slecht voor je gezondheid isTe veel zout in je eten is ongezond, we weten het allemaal. Maar zout heeft ook goede functies voor je lichaam. Zo wordt…
Opzouten! Naar een verlaging van de zoutconsumptieOpzouten! Naar een verlaging van de zoutconsumptieEdith Schippers, ministers van Volksgezondheid, Welzijn en Sport en de voedingsindustrie zetten maandag 27 februari 2014…
Voedsel revolutie: Het Nieuwe EtenVoedsel revolutie: Het Nieuwe EtenIs het Nieuwe Eten een voedsel revolutie? Wat is gezond eten? Wat is gezonde voeding? Waar draait het om met het Nieuwe…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Kropekk Pl / Pixabay
  • Gebaseerd op een opleiding verpleegkunde.
  • https://www.test-aankoop.be/voeding/gezonde-voeding/nieuws/zout-beter-5-in-plaats-van-9-gram-per-dag
  • https://www.nierstichting.nl/dipak/cystenieren/voedingadviezen/
  • http://www.natuuraanhuis.be/nl/anti-allergie/natriumarm-dieet

Reageer op het artikel "Zout, een stof die te veel gegeten wordt"

Reactie

Rick, 30-03-2017 12:50 #1
Zorg voor voldoende kalium. Reactie infoteur, 30-03-2017
Kalium is een stof waarbij je enorm moet opletten. Dit wordt in ziekenhuizen via instelbare pompen gegeven omdat je zo voorzichtig moet omspringen met kalium. Een teveel aan kalium kan gevaarlijk zijn voor het hart.

Infoteur: Leen0095
Gepubliceerd: 29-03-2017
Subrubriek: Gezonde voeding
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!