InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > Paprika is een gezonde groente: voedingswaarde van paprika

Paprika is een gezonde groente: voedingswaarde van paprika

Paprika is een gezonde groente: voedingswaarde van paprika Is paprika gezond? Jazeker, paprika is een zeer gezonde groente voor lijf en leden! Paprika is een vruchtgroente die veel voordelen heeft voor de gezondheid. Paprika's zijn zeer rijk aan vitamine C en een paprika kan voorzien in tot wel 169% van de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid (ADH) vitamine C. Andere vitaminen en mineralen die worden aangetroffen in paprika's zijn onder meer vitamine K, vitamine E, vitamine A, vitamine B11 of foliumzuur en kalium. Paprika's zijn rijk aan veel vitaminen en antioxidanten, vooral vitamine C en verschillende carotenoïden. Hierdoor hebben paprika's een aantal specifieke voordelen voor de gezondheid, zoals een betere gezondheid van het oog, en verminderd risico op verschillende chronische ziekten. Afgezien van het veroorzaken van allergie bij sommige mensen, hebben paprika's geen nadelige effecten op de gezondheid. Paprika's passen heel goed in een gezond dieet.

Paprika gezond! / Bron: Michelet- / Wikimedia CommonsPaprika gezond! / Bron: Michelet- / Wikimedia Commons

Paprika is een gezonde groente

De botanische naam van paprika is 'Capsicum annuum'. Het is een plantensoort uit de nachtschadefamilie. Zij zijn verwant met Spaanse pepers en tomaten, die oorspronkelijk afkomstig zijn uit Midden-Amerika en Zuid-Amerika. Paprika's bevatten weinig calorieën en zijn uitzonderlijk rijk aan vitamine C en andere antioxidanten, waardoor ze een uitstekende aanvulling zijn op een gezond dieet.

Bereiden en bewaren

Paprika's kun je heel goed rauw eten, maar je kunt ze ook koken, grillen of roerbakken. Voordat je een paprika bereidt, moet je deze eerst wassen. Daarna halveren en de zaden, zaadlijsten en steelaanzet verwijderen. Je moet een paprika buiten de koelkast bewaren.

Paprika grillen / Bron: Martin SulmanPaprika grillen / Bron: Martin Sulman
Verschillende kleuren paprika
Paprika's zijn er in verschillende kleuren, zoals groen (onrijp), rood, geel en oranje. Groene paprika is onrijp en heeft daarom een licht bittere smaak en ze zijn lang niet zo zoet als volledig rijpe paprika's. De gele paprika is iets minder bitter, de oranje paprika is haast zoet en de rode paprika kan zelfs heel zoet smaken en is daarom heerlijk door een salade.

Voedingswaarde van rode paprika

Paprika heeft veel voordelen voor de gezondheid. Voedingswaarde paprika per 100 gram (vitaminen en mineralen):

Vitamine of mineraalHoeveelheid
Vitamine A0,09 mg
Vitamine B10,03 mg
Vitamine B20,06 mg
Vitamine B50,85 mg
Vitamine B60,1 mg
Vitamine B1150 µg
Vitamine B12-
Vitamine C150 mg
Vitamine D-
Vitamine E2,5 mg
Natrium10 mg
Kalium350 mg
Calcium20 mg
Fosfor5 mg
IJzer0,4 mg
Magnesium10 mg
Koper0,03 mg
Zink0,25 mg

Vitaminen en mineralen

Paprika's zitten vol vitaminen en mineralen en zijn uitzonderlijk rijk aan vitamine C. Een middelgrote rode paprika bevat 169% van de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid (ADH) vitamine C, waardoor het een van de rijkste voedingsbronnen van deze essentiële voedingsstof is. Rode paprika bevat overigens twee keer zoveel vitamine C als groene paprika. Vitamine B6 (pyridoxine) maakt onderdeel uit van het vitamine B-complex. Vitamine B6 is onder meer belangrijk voor de vorming van rode bloedcellen, voor de weerstand en de spijsvertering. Vitamine K is belangrijk voor de bloedstolling en de gezondheid van de botten. Kalium is een essentieel mineraal dat de gezondheid van het hart kan verbeteren als het in voldoende hoeveelheden binnenkrijgt. Vitamine B11 of foliumzuur heeft diverse functies in het lichaam. Voldoende inname van foliumzuur is erg belangrijk tijdens de zwangerschap. Vitamine E is een krachtige antioxidant, essentieel voor een gezonde zenuwen en spieren. De beste voedingsbronnen van deze in vet oplosbare vitamine zijn oliën, noten, zaden, en groenten. Paprika bevat veel provitamine A (bètacaroteen), die in het lichaam wordt omgezet in vitamine A.

Paprika's hebben veel gezondheidsvoordelen / Bron: Nikodem Nijaki / Wikimedia CommonsPaprika's hebben veel gezondheidsvoordelen / Bron: Nikodem Nijaki / Wikimedia Commons

Gezondheidsvoordelen van paprika's

Groente en fruit eten verlaagt aantoonbaar het risico op chronische ziekten, zoals hart- en vaatziekten en bepaalde vormen van kanker, bijvoorbeeld darmkanker. Ook paprika's zijn zeer gezond. Paprika's hebben een aantal specifieke gezondheidsvoordelen.

Paprika gezond voor de ogen

De meest voorkomende oogaandoeningen zijn maculadegeneratie (waarbij het gezichtsvermogen steeds verder achteruitgaat), en staar,. Voeding kan een belangrijke rol spelen in de ontwikkeling van deze ziekten. De carotenoïden luteïne en zeaxanthine zijn in relatief grote hoeveelheden aanwezig in paprika, en deze stoffen kunnen de gezondheid van het oog aanzienlijk verbeteren wanneer het wordt gebruikt in voldoende hoeveelheden. In feite beschermen zij het netvlies, de lichtgevoelige binnenwand van het oog, tegen oxidatieve schade. Onderzoek heeft aangetoond dat regelmatige consumptie van voedingsmiddelen die rijk zijn aan carotenoïden het risico op zowel cataract en maculadegeneratie vermindert. Er zijn naast paprika's ook andere voedingsmiddelen die in het bijzonder goed zijn voor je gezichtsvermogen.

Preventie van bloedarmoede

Bloedarmoede of anemie is een veelvoorkomende aandoening die wordt gekenmerkt door een verminderd vermogen van het bloed om zuurstof te transporteren. Een van de meest voorkomende oorzaken van bloedarmoede is ijzertekort en de belangrijkste symptomen zijn moeheid, duizelig zijn, het gevoel hebben dat je flauwvalt of snel kortademig worden. Niet alleen zijn rode paprika een goede bron van ijzer, zijn ze ook bijzonder rijk aan vitamine C, die de absorptie van ijzer in de darm bevordert. De absorptie van ijzer uit voeding wordt aanzienlijk verhoogd wanneer je tegelijk fruit of groenten eet die rijk zijn aan vitamine C. Om deze reden kan het eten van rauwe paprika met ijzerrijke voedingsmiddelen, zoals vlees of spinazie, helpen bij de opname van ijzer en het risico van bloedarmoede verkleinen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
De paprika: kleurrijk en rijk aan vitaminenDe paprika: kleurrijk en rijk aan vitaminenDe paprika komt voor in allerlei gerechten voor als een groentesoort. Je hebt ze in verschillende kleuren en vormen. Het…
Boordevol vitamine E en C: paprikaBoordevol vitamine E en C: paprikaHij zit boordevol vitamine E en C, de paprika! De hoeveelheid vitamine C per 100 gram in een paprika is 150 mg. Een papr…
Hoe gezond is paprika?Hoe gezond is paprika?Paprika is niet meer uit de Nederlandse keuken weg te denken of eigenlijk is paprika uit geen enkele keuken weg te denke…
Veelzijdige paprika'sVeelzijdige paprika'sPaprika is enorm veelzijdig en veel mensen gebruiken de paprika niet optimaal. Je kunt er eindeloos mee variëren. Meer i…
Waterkerssoep, Gedroogde tomaten en paprika in kruidenolieWaterkerssoep, Gedroogde tomaten en paprika in kruidenolieWaterkerssoep: Deze soep wordt ijskoud geserveerd met couscous waarin pepertjes, munt en citroen zijn verwerkt. De soep…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Justus Blümer / Wikimedia Commons
  • AH. AH Pa­pri­ka groen-rood-geel. https://www.ah.nl/producten/product/wi41194/ah-paprika-groen-rood-geel (ingezien op 2-4-2017)
  • Authority Nutrition. Bell Peppers 101: Nutrition Facts and Health Benefits. https://authoritynutrition.com/foods/bell-peppers/ (ingezien op 2-4-2017)
  • Plezier in de Keuken. Paprika rood, groen, oranje en geel: wat is het verschil? https://www.plezierindekeuken.nl/paprika-rood-groen-oranje-en-geel-wat-is-het-verschil/ (ingezien op 2-4-2017)
  • Voedingscentrum. Paprika. http://www.voedingscentrum.nl/encyclopedie/paprika.aspx (ingezien op 2-4-2017)
  • Voedingswaardetabel.nl. Voedingswaarde van paprika, gemiddeld. https://www.voedingswaardetabel.nl/voedingswaarde/voedingsmiddel/?id=763 (ingezien op 2-4-2017)
  • WH Foods. Bell peppers. http://www.whfoods.com/genpage.php?dbid=50&tname=foodspice (ingezien op 2-4-2017)
  • Afbeelding bron 1: Michelet- / Wikimedia Commons
  • Afbeelding bron 2: Martin Sulman
  • Afbeelding bron 3: Nikodem Nijaki / Wikimedia Commons

Reageer op het artikel "Paprika is een gezonde groente: voedingswaarde van paprika"

Infoteur: Tartuffel
Laatste update: 19-04-2017
Subrubriek: Gezonde voeding
Special: Gezonde voeding
Medische informatie…
Schrijf mee!