InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > Disolact: eten wat je wilt ondanks lactose-intolerantie

Disolact: eten wat je wilt ondanks lactose-intolerantie

Disolact: eten wat je wilt ondanks lactose-intolerantie Wanneer je last hebt van een lactose-intolerantie kun je niet zomaar alles eten. Het is belangrijk erop te letten of een product lactose bevat om te zien of dit een lichamelijke reactie kan uitlokken. De conclusie dat een product lactose bevat hoeft echter geen reden te zijn om het terzijde te schuiven. Wanneer je gelijktijdig een Disolact-capsule of tabletje inneemt dan neemt deze functie over van de lactase die het lichaam zelf zou moeten aanmaken, maar bij mensen met een lactose-intolerantie ontbreekt of onvoldoende wordt geproduceerd.

Lactose-intolerantie en Disolact

Lactose zit bijna overal in / Bron: Dahlenw / FlickrLactose zit bijna overal in / Bron: Dahlenw / Flickr

Tekort aan lactase zorgt voor lactose-intolerantie

Wie lijdt aan een lactose-intolerantie moet zijn leven lang rekening houden met wat hij eet. Lactose - ook wel melksuiker genoemd - is een suiker die in melkproducten voorkomt. Je treft het aan in de meest verrassende producten, soms zelfs in frisdrank en in zuurtjes. Voor de meeste mensen is dit geen probleem. We verteren lactose met het enzym lactase, dat wordt aangemaakt in de wand van de dunne darm. Mensen die last hebben van een lactose-intolerantie maken echter geen of onvoldoende lactase aan in de dunne darm waardoor de lactose niet verteerd kan worden. Dit kan hevige buikpijn, diarree en een opgeblazen gevoel veroorzaken. Dit komt doordat de lactase dan onverteerd of 'onvergist' in de dikke darm terecht komt, die hier niet tegen bestand is.

Veel mensen met een lactose-intolerantie lopen jaren rond met klachten voordat ze erachter komen wat het probleem is. Een lactose-intolerantie kan door een arts worden vastgesteld middels een waterstof-ademtest. Wil je er niet mee naar de dokter dan kun je ook zelf een eliminatie-provocatietest doen. Je eet dan een vaste periode geen producten waar lactose in zit. Wanneer de klachten op dat moment uitblijven en weer toenemen wanneer je weer wel producten met lactose gaat consumeren dan kun je ervan uitgaan dat dit de boosdoener is.

Aanvullen lactase is de oplossing

Gelukkig gaat het hier niet om een allergie. Het is niet zo dat het lichaam een allergische geeft wanneer het in aanraking komt het lactose zoals dat bijvoorbeeld het geval is wanneer iemand met een pinda-allergie een pinda eet. Het enige probleem is dat het lichaam niet kan omgaan met de lactose omdat het hier onvoldoende voor geëquipeerd is. Het goede nieuws is dat het tekort aan lactase simpel kan worden aangevuld door de lactase oraal in te nemen. Men dient dan tegelijk met het product dat de melksuiker bevat één of meerdere capsules of tabletjes in te nemen. Deze nemen dan de functie over van het enzym lactase dat eigenlijk door het lichaam zelf aangemaakt had moeten worden. Op die manier kun je gewoon genieten van melkproducten zonder dat dit lichamelijke klachten oplevert.

Disolact-capsules, -tabletjes of -druppels

Disolact is een product dat de lactase-behoefte kan aanvullen. De meeste mensen met een lactose-intolerantie zijn gewend om producten waar lactose in zit te vermijden. Soms is een stukje taart of een gerecht met kaas echter onweerstaanbaar. Gelukkig is er geen noodzaak om je dit te allen tijde te ontzeggen. Als je even wilt 'zondigen' - alhoewel je het zo natuurlijk niet moet zien - dan kan dit eenvoudig door gelijktijdig met het product ook wat Disolact in te nemen.

Disolact is beschikbaar in tabletjes, capsules en druppels. Deze bevatten het enzym opti-lactase P. Afhankelijk van de behoefte dien je één tot drie capsules of tabletjes in te nemen. De druppels zijn bedoeld om toe te voegen aan melk, bijvoorbeeld wanneer je deze zo wilt drinken of wilt gebruiken om mee te koken. Wanneer je enkele druppels toevoegt aan een liter melk en deze 24 uur in de koelkast laat staan dan wordt circa 92% van de lactose omgezet. Een flacon van 14 ml is zodoende goed voor de omzetting van 56 liter melk. Je kunt het ook gebruiken in bijvoorbeeld chocolademelk maar helaas werkt het minder goed in zure melkproducten zoals karnemelk of yoghurt.

Verkrijgbaarheid en dosering

Disolact is een product van het merk Disolut en is beschikbaar in verpakkingen van 40, 50, 100, 120 en 150 capsules of tabletjes. Deze zijn verpakt in een plastic potje of een blikje en zijn herkenbaar aan de zwart/witte koeienprint. Je hebt hier geen recept voor nodig maar kunt het gewoon kopen bij de drogist. Naast de reguliere dosering (3.000 FCC per stuk) zijn ze er ook in extra forte (10.000 FCC per stuk). FCC staat voor Food Chemical Codex en houdt verband met de hoeveelheid lactase per capsule of tabletje.

Wanneer je het gebruikt is het een kwestie van proberen om te zien welke dosering jou het beste resultaat geeft. Is het probleem vastgesteld middels een waterstof-ademtest dan geeft de uitslag hiervan een indicatie van de mate waarin er een tekort aan lactase bestaat, die vervolgens gebruikt kan worden om de dosis af te stellen. Vraag hiervoor meer informatie aan je arts.

Andere merken

Disolact van Disolut is het meest bekende en breed beschikbare product. Er zijn echter ook ander merken die soortgelijke producten aanbieden zoals Kerutabs, AOV, Lamberts en Vital Cell Life.
© 2017 Dessal, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Lactose-intolerantieLactose-intolerantieLactose-intolerantie is een aandoening die gebaseerd is op het feit dat er een enzym is het lichaam ontbreekt of te wein…
Intolerantie en overgevoeligheid voor lactoseIntolerantie en overgevoeligheid voor lactoseBij een allergie is er sprake van een te heftige reactie van het lichaam op een normale stof, ook wel allergeen genoemd,…
Lactose-intolerantie: een enzymzwakteLactose-intolerantie: een enzymzwakteEen lactose-intolerantie is een enzymzwakte en geen melkallergie. Door een tekort aan het enzym lactase kan men daarbij…
Wat is lactose-intolerantie en wat doen we eraan?Wat is lactose-intolerantie en wat doen we eraan?Vier op tien landgenoten hebben problemen met het verteren van lactose. Velen voelen zich na het drinken van melk of het…
Calciumrijke voedingsmiddelen (niet-zuivelproducten)Calciumrijke voedingsmiddelen (niet-zuivelproducten)Calcium is een essentieel mineraal voor ons lichaam. Het houdt onze botten sterk en helpt bij allerlei andere processen…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Disolut (http://www.disolut.com/product/disolact-lactase-350-capsules-3000-fcc/)
  • https://www.mlds.nl/chronische-ziekten/lactose-intolerantie/
  • http://www.voedingscentrum.nl/encyclopedie/lactose.aspx
  • http://www.disolut.com/disolact-lactase-capsules/
  • Afbeelding bron 1: Dahlenw / Flickr

Reageer op het artikel "Disolact: eten wat je wilt ondanks lactose-intolerantie"

Infoteur: Dessal
Gepubliceerd: 16-05-2017
Subrubriek: Gezonde voeding
Medische informatie…
Schrijf mee!