InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > Gezonde voeding in een aantal stappen

Gezonde voeding in een aantal stappen

Voedsel heeft verschillende functies in ons lichaam. Ze zijn noodzakelijk voor de groei, de ontwikkeling van het lichaam en het in standhouden van onze lichaamsprocessen. De consument verwacht van voeding, dat deze lekker en aangenaam is, in voldoende mate aanwezig is en dit aan een redelijke prijs. Hierdoor vergeet men dikwijls om gezond te blijven eten. Maar wat is nu eigelijk gezond eten en hoe stap ik geleidelijk terug naar een gezonde levensstijl?

Levensstijl

Je levensstijl geleidelijk aan veranderen is meestal makkelijker dan abrupt stoppen, toch als het over eten gaat. Probeer daarom de vet- en suikerrijke porties aan te passen. Eet geleidelijk aan meer fruit en groenten. Het grootste probleem is vooral beginnen. Wacht niet tot maandag om aan een dieet te beginnen, ook niet als je een misstap begaan hebt, je dieet opschorten omdat het nu toch om zeep is. Neen, van uitstel komt afstel. Je bent jezelf iets aan het wijsmaken. Het is nooit te vroeg om te beginnen.

Eet gevarieerd

De voedingsdriehoek geeft perfect weer in welke mate je bepaalde producten mag eten. In de driehoek is het duidelijk dat je meer koolhydraten dient te eten (brood, rijst, pasta, ...) dan vb vlees. Er zijn dan ook voldoende voedingsmiddelen op de markt om een gevarieerd eetprogramma op te stellen die je zeker bevalt.

Eet veel groenten en fruit

Fruit en groenten zijn nodig voor een goede gezondheid en de vitaminen beschermen je tegen ziektes en vermoeidheid. Eigenlijk zou je 5 porties fruit per dag moeten eten.

Eet gematigde porties

Beperk je porties. Hierdoor is het ook makkelijker voedingsmiddelen te eten wat u graag lust. vb klein ijsje ipv grote ijs.

Eet vaker

Je spijsvertering vergt veel energie. Door meerdere malen te eten maar dan in kleine hoeveelheden, blijft je spijsvertering continu energie verbruiken. Eet gezonde tussendoortjes zoals een stuk fruit of een muslireep.

Drink genoeg

Voldoende vocht opnemen, is natuurlijk één van de vereiste van een gezonde levensstijl. Het verwijderd afvalstoffen van uit je lichaam en houdt je lichaam gezond. Drink een minimum van 1,5L per dag. Water is natuurlijk de beste bron van vocht maar frisdranken, melk, thee mag ook. Probeer wel de calorie-inname te beperken. Te weinig drinken, kan ook leiden tot nierstenen!

Beweging

Beweeg voldoende. Het zal je helpen je lichaamsgewicht te behouden. Daarenboven is het goed voor de bloedcirculatie en het houdt je lichaam lening. Neem dus vaker de trap dan de lift, laat de hond wat vaker uit.

Alles wat betreft voeding, kan je terugvinden op de erkende site van www.voedingsinfo.org.
© 2008 - 2017 Raphaella, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Wat zijn goede eiwitten, goede koolhydraten en goede vetten?Wat zijn goede eiwitten, goede koolhydraten en goede vetten?Er is tegenwoordig zoveel keus wat betreft voedsel dat het lastig is om de beste keuze te maken. In onze voeding zitten…
Het kyalin-dieetWie wil afslanken of vermageren kan talrijke diëten volgen, elk met hun specifieke kenmerken en werkwijzen. Een van deze…
Ik Kies Bewust-logoIk Kies Bewust-logoMet het Ik Kies Bewust-logo wil de Stichting Ik Kies Bewust de consument helpen om een verantwoorde keuze te maken met b…
Gezonde koolhydraatarme tussendoortjesKoolhydraten zijn een bron van energie, voor de hersenen zijn ze erg belangrijk. Koolhydraten is een verzamelterm voor a…
Diëten met AtkinsAfvallen is een moeilijke opgave die vaak zo lang mogelijk uitgesteld wordt. Nu met de zomer naast de deur waarbij de bi…

Reageer op het artikel "Gezonde voeding in een aantal stappen"

Infoteur: Raphaella
Laatste update: 18-07-2014
Subrubriek: Gezonde voeding
Medische informatie…
Schrijf mee!