InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > Vitamine B6 (pyridoxine)

Vitamine B6 (pyridoxine)

Vitamine B6 (pyridoxine) Vitamine B6 (pyridoxine) is 1 van de 8 vitamine B-Complexen. Deze vitamine is goed in water oplosbaar. Deze vitamine is belangrijk voor de spijsvertering, de weerstand en het zenuwstelsel. Daarnaast speelt het een belangrijke rol bij het maken van goedgevormde rode bloedcellen. Ook bevordert het een gezonde geestelijk en lichamelijke groei en het helpt bij de afbraak van eiwitten en vetten.

Waar zit het in

Vlees(waren), vissoorten, graanproducten, groenten, fruit en peulvruchten barsten van de vitamine B6. Voornamelijk de volgende voedingsmiddellen zitten er vol van;
  • Banaan
  • Aardappels
  • Mango
  • Peren
  • (Pinda)kaas
  • Spruiten
  • Melk
  • Bruinbrood
  • Noten
  • Gehakt

Dosis vitamine B6 per dag

De aanbevolen dagelijkse hoeveelheid (ADH) vitamine B6 staat momenteel op 1,5 milligram per dag. Op een gewone doorsnee dag wordt de ADH gemakkelijk gehaald, een tekort vindt vrijwel ook alleen plaats bij mensen die geen bruinbrood eten. Aangeraden wordt niet boven een veilige grens van 25 milligram vitamine B6 toe te nemen. Een langdurig teveel kan namelijk ernstige gevolgen hebben.

Gevolgen van een teveel aan Vitamine B6

Een langdurig teveel genomen vitamine B6 kan leiden tot een afwijking aan het zenuwstelsel. Tevens kan een verslechtering van geheugen- en denkprocessen/concentratie problemen ontstaan. Ook als vrouwen tijdens hun zwangerschap gedurende 3 maanden een te hoge dosis binnenkrijgen is de kans op een kind met een open ruggetje relatief groter dan normaal.

Gevolgen van een tekort aan Vitamine B6

Bij een tekort kunnen er de volgende symptomen/klachten plaatsvinden;
  • Stuipen
  • Braak(neigingen)
  • Gewichtsverlies/Sterk aankomen
  • Ontstekingen aan de tong of huid
  • Depressie
  • Pijn bij slikken
  • Verwardheid
  • Enkele aandoeningen aan zenuwstelsel mogelijk

Gewichtsverlies/Sterk aankomen: Beide symptomen zijn mogelijk. Gewichtsverlies: door de evt. braakneigingen/ontsteking aan de tong hebben veel mensen geen zin in eten hierdoor vallen ze af. Sterk aankomen: doordat Vitamine B6 helpt bij de afbraak van eiwitten en vetten, kan het zo zijn dat bij bepaalde mensen de eiwitten/vetten vastgehouden worden in je lichaam. Waardoor je deze niet verbrand, dit licht puur aan je lichaam opbouwing.

Lees verder

© 2008 - 2014 Danny-vellinga, gepubliceerd in Gezonde voeding (Mens en Gezondheid) op . Het auteursrecht van dit artikel en antwoorden op reacties ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Vitamine B12 (cobalamine)Vitamine B12 (cobalamine)Vitamine B12 (cobalamine) is 1 van de 8 vitamine B-Complexen. Deze vitamine is goed in water oplosbaar. Het vermindert d…
Vitamine B6 (Pyridoxine)Vitamine B6 (Pyridoxine)Vitamine B6 is een belangrijke vitamine voor het lichaam. De chemische aanduiding voor vitamine B6 is pyridoxine. Vitami…
Herken en voorkom een vitamine B12-tekortHerken en voorkom een vitamine B12-tekortEen vitamine B12-tekort komt vrij regelmatig voor. Vaak hebben mensen vage klachten waarmee een dokter of arts in de eer…
Vitamine A (retinol)Vitamine A (retinol)Vitamine A (retinol) is een vet-oplosbare vitamine die betrokken is bij de weerstand. Vandaar dat deze vitamine ook wel…
Vitamine B2 (riboflavine)Vitamine B2 (riboflavine)Vitamine B2 (riboflavine) is 1 van de 8 vitamine B-Complexen. Deze vitamine is goed in water oplosbaar, het speelt een r…

Reageer op het artikel "Vitamine B6 (pyridoxine)"

Reacties

Hans, 31-10-2013 10:31 #3
Ook ik heb onverklaarbaar te hoog vit.B6. Het is eigenlijk een schande dat het nog niet goed uitgezocht is. Hierdoor heb ik ook polyneuropatie, waar ik helemaal niet blij mee ben. Een oorzaak ben ik maar tegen gekomen, die ik nu aan het uitproberen ben. Door te weinig maagzuur zouden bacteriën aldaar te veel b6 aanmaken. Ik had last dacht ik (denken velen)van te veel maagzuur. Maar bij een test met extra zuur, betaine hcl, waar door geen oprispingen meer, kwam ik er achter dat ik een tekort had.Ik hoop dat extra zuur werkt en de problemen, niet alleen tintelingen, verdwijnen. Alleen nog waarom te weinig maagzuur?

Constance Troost, 22-12-2011 11:58 #2
Ik heb een te hoog Vit.B6 (419). Ik slik multivitamines Axium multi exra 50+. Daar zit 6 mg in. Mijn arts wil nu dat ik stop (hij gelooft er sozieso niet in) en heeft mij aangeraden om een multivitamine in te nemen die geen vit.B6 bevat. Ik wil aanvullende vitamines innemen ook omdat ik het afgelopen jaar veel bestralingen heb gehad. Weet u of er multivitamines bestaan die geen vit.B6 bevatten of hoe pak ik dat dan anders aan.
Met vriendelijk groeten, Constance Troost

Mevr N. van Noord, 18-12-2011 21:13 #1
Geachte Heer/Mevr.
In het Reformatorisch dagblad heb ik een artikel gelezen over vitamine B6. En daar ging het ook over brandende en tintelde voeten. Daar heb ik nu al 9 jaar last van. De Dokter zegt dat het in de kleine haarvaatjes zit, en daar is niets aan te doen.
Maar misschien kan het door de juiste voeding iets minder worden. Dat heb ik begrepen uit de krant.Ik eet veel groente en fruit en ook aardappels en noten en bruin brood.En ook wel iets zoets bij de koffie en thee.Weet u of ik beter één van deze voedingsmiddelen kan laten staan? Ik neem ook nog voedingsupplementen en vitaminen C. Maar er staat nergens vitamine B6 op. Want daar waarschuwen ze in de krant voor.
Vr. Groeten Mevr. N. van Noord

Infoteur: Danny-vellinga
Subrubriek: Gezonde voeding
Special: Vitamines
Reacties: 3
Medische informatie…
Schrijf mee!