InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > Cholesterol verlagen met gezonde voeding

Cholesterol verlagen met gezonde voeding

Cholesterol verlagen met gezonde voeding Veel mensen leven met een echt 'cholesterol-trauma': hun huisarts heeft hen verteld dat hun cholesterol te hoog is en dat ze daarom het best elke dag een pilletje nemen, en daarnaast geen boter meer mogen eten, maar wel cholesterolverlagende margarine.

Wat is cholesterol?

Cholesterol, veel mensen zijn er als de dood voor maar weten nauwelijks wat het is. Cholesterol is een vetachtige stof die een belangrijk bestanddeel uitmaakt van het omhulsel van de lichaamscellen. De meeste cholesterol wordt geproduceerd door de lever en wordt via de bloedstroom naar de lichaamscellen vervoerd door speciale proteïnen, de lipoproteïnen genaamd.

Cholesterol heeft de eigenschappen van olie en kan niet in het bloed oplossen zonder de lipoproteïnen. De twee belangrijkste lipoproteïnen zijn LDL en HDL, afkortingen voor Low Density Lipoprotein en High Density Lipoprotein. Een verhoogd risico op hart-en vaatziekten wordt na een bloedtest bepaald door de analyse de HDL-cholesterol, de LDL-cholesterol en de triglyceriden. Lees er meer over in Wat zegt een bloedtest over je gezondheid?.

Cholesterol zit in voeding van dierlijke oorsprong (vlees, gevogelte, vis en zuivelproducten). Vooral orgaanvlees, zoals lever, is zeer rijk aan cholesterol. Voeding van plantaardige oorsprong bevat geen cholesterol.

LDL, de 'slechte' cholesterol

LDL is de belangrijkste drager van cholesterol in het bloed. Men noemt LDL-cholesterol de 'slechte' cholesterol omdat verhoogde LDL-cholesterol in verband wordt gebracht met een verhoogd risico op hartziekten. LDL laat cholesterol achter op de aderwanden, waardoor er zich een harde, dikke laag vormt die men cholesterolplaque noemt. Na verloop van tijd maakt die cholesterolplaque de slagaders nauwer. Dit proces noemt met arteriosclerose.

Bij mensen die lijden aan arteriosclerose zijn de slagaders niet meer in staat om genoeg bloed en zuurstof naar de hartspier te stuwen. Als de hartspier onvoldoende zuurstof krijgt gaat ze pijn doen. De vorming van bloedklonters in de kransslagaders kan deze volledig blokkeren, en dat kan leiden tot het afsterven van de hartspier (een hartaanval). Arteriosclerose van de kransslagaders is de meest voorkomende doodsoorzaak in de westerse geïndustrialiseerde wereld.

HDL, de 'goede' cholesterol

HDL bevat voornamelijk proteïne en slechts een kleine hoeveelheid cholesterol. HDL-proteïnen hebben de eigenschap cholesterol van de aderwanden te verwijderen, en u zo te beschermen tegen arteriosclerose. Daarom noemt met HDL 'goede' cholesterol. Het is goed dat uw HDL-cholesterolpeil hoog is: een laag HDL-cholesterolpeil verhoogt het risico op problemen met uw kransslagaders.

Waarom cholesterol verlagen met een pilletje niet de beste oplossing is.

Veel mensen leven met een echt 'cholesteroltrauma': hun huisarts heeft hun verteld dat hun cholesterol te hoog is en dat ze daarom het best elke dag een pilletje nemen, en daarnaast geen boter meer mogen eten, maar wel cholesterolverlagende margarine. Oké, het pilletje en de margarine zullen de cholesterol inderdaad doen dalen, maar deze middelen bezitten volgens sommige onderzoekers bijwerkingen waarover de arts, de farmaceutische industrie en de voedingsindustrie liever zwijgen. De patiënt heeft meestal geen benul van geneeskunde en ziet zijn cholesterol dalen, dus aanvaardt hij zonder commentaar en zonder zich vragen te stellen het voorschrift en het nieuwe voedingsadvies.

Niet cholesterol is gevaarlijk, maar oxycholesterol

Niet de hoeveelheid totale cholesterol is belangrijk, wel de hoeveelheid slechte (LOL-) cholesterol, de verhouding tussen LOL en HDL en de mate waarin de cholesterol geoxideerd is. Men spreekt dan van de hoeveelheid oxycholesterol. Oxycholesterol is gevaarlijk voor de vaatwanden. U kunt cholesterol vergelijken met een fles olie. Als de olie gestold is, kan ze niet meer uit de fles lopen. Als cholesterol geoxideerd is, kan hij niet meer door de slagaders lopen.

Als u bij een klassieke arts een cholesteroltest laat doen, is de kans klein dat hij de hoeveelheid oxycholesterol meet. Vraag aan uw arts duidelijke informatie en laat u niet afwimpelen met een geruststellend lachje. Als u een cholesteroltest laat uitvoeren, vraag dan duidelijk naar de verhouding slechte LDL- en goede HDL-cholesterol. Iemand met LDL 150 en HDL 90 loopt minder risico op een hartziekte dan iemand met LOL 150 en HDL 30. Nog te veel artsen houden alleen rekening met het totale cholesterolgehalte en schrijven routinematig cholesterolremmers voor vanaf een cholesterolpeil van 220.

Een gezond alternatief voor cholesterolremmers

De belangrijkste stappen die u kunt zetten om uw bloedcholesterol te verlagen en zo hart- en vaatziekten te vermijden, is een gezonde voeding, regelmatige lichaamsbeweging en - als u overgewicht heeft - gewicht verliezen.

Stel dat u gezond eet (veel groenten en fruit, weinig verzadigde vetten) en toch geen goede cholesterolverhouding hebt, dan raden orthomoleculaire artsen het volgende aan:

  • Verminder de inname van alle verzadigde vetten. Het verlagen van de inname van verzadigde vetten is de meest effectieve manier om de bloedcholesterol te verlagen. Limiteer uw dagelijkse inname van cholesterol.
  • Verminder de inname van alle soorten margarines, pindaboter en alle plantaardige oliën die veel linolzuur bevatten.
  • Beperk het gebruik van koffie, zwarte thee en cola.
  • Eet voeding die rijk is aan vitamine B (granen, fruit, bonen, bladgroenten). Vitamine B12 en foliumzuur helpen om het homocysteïnepeil te doen dalen.
  • Eet meer complexe koolhydraten die rijk zijn aan plantaardige vezels.
  • Drink regelmatig groene thee.
  • Eet veel look,uien, chilipepers en shii-takepaddestoelen
  • .

De meeste mensen met cholesterolproblemen zien hun cholesterol dalen als ze deze voedingsadviezen volgen, voedingsadviezen die men op websites als Gezondheidsplein.nl gemakkelijk kan terugvinden. Mocht blijken dat uw cholesterolpeil ondanks aangepaste voeding toch constant op een te hoog niveau blijft, is een therapie met niacine aangewezen. Niacine is vitamine B3. Een voldoende hoge dosis niacine kan de totale cholesterol verlagen, de HDL-cholesterol verhogen en het triglycerinepeil beduidend verlagen.

Het innemen van niacine kan wel gepaard gaan met een veelvoorkomende nevenwerking, namelijk kortstondig rood worden van de huid in het gezicht en sommige andere delen van het lichaam. Niacine kan ook de lever extra belasten. Daarom wordt aangeraden het te nemen samen met mariadistel.
© 2008 - 2014 Serkozy, gepubliceerd in Gezonde voeding (Mens en Gezondheid) op . Het auteursrecht van dit artikel en antwoorden op reacties ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Is een te hoge "cholesterol" slecht voor de gezondheid...?Is een te hoge "cholesterol" slecht voor de gezondheid...?Cholesterol heeft iedereen. Dit is een witte vettige substantie die het lichaam nodig heeft om de celwanden te maken. Ch…
Cholesterol: noodzakelijk en toch gevaarlijkCholesterol: noodzakelijk en toch gevaarlijkCholesterol is iets wat je in je lichaam met bepaalde hoeveelheden nodig hebt om een vlotte stofwisseling te verkrijgen.…
Wat is Cholesterol en wat kun je er tegen doenCholesterol geniet al tientallen jaren de aandacht en zorg van de media en de medische wereld, maar blijft toch een van…

Reageer op het artikel "Cholesterol verlagen met gezonde voeding"

Reacties

Jan Coltof, 03-06-2013 11:54 #6
Ook ik heb positieve reacties op gezond eten. Als aanvulling drink ik veel groene smoothies overal te vinden op internet. Mijn cholesterol is verlaagd van 6.3 naar 3.9 en ben 3 kilo lichter. Tennis elke dag 1 uur. Meet zelf mijn bloeddruk en cholesterol ik keer per week. Alles onder controle.

Gr. Jan Coltof

Herman, 08-04-2013 15:24 #5
Ik heb met dieet goede resultaten bereikt! Binnen 3 maanden van 7.9 via 6.7 naar nu 4.8. Ben zelf best onder de indruk. En ik at echt niet heel slecht voorheen. Nu wel flink opletten en ook meer bewegen. Wat heb ik gedaan: Elke dag starten met bak havermout aangemaakt met 2/3 water, 1.3 magere melk + beetje suiker/honing + fruitshake van sinaasappel, kiwi, blauwe bes, braam enz en dan blenden.
's middags bruin brood kipfilet + groen er op. 's avond normaal eten, maar geen vet vlees uiteraard, wel vis, mager vlees, of vis, veel groente (groente = all you can eat) totaal iets minder eten en meer bewegen (ongeveer 3 keer per week uur cross trainer) Verder bij borrel noten (macadamia, amandelen, pistaches) en 1 glas alcohol per dag (want das lekker bij de noten ;-)) Maar dan geen bakken noten, maar een handje. Verder alleen olie, geen boter. Tomatensap. Geen kaas, en andere verzadigde vetten. Zo veel mogelijk vezels. Koffie uit filtermachine, Taart op werk overslaan enz enz. Ook al met al 3 kilo afgevallen. Nu zo verder gaan. Nog 3 kilo eraf (BMI nu 25, dan naar 23). En tussendoor natuurlijk wel gewoon keer bittergarnituur of eitje, maar dan minder nemen en minder vaak nemen) Tis allemaal niet zo moeilijk.

Eveline, 01-03-2013 19:08 #4
Mijn colesterol is al jaren erg hoog 9.2. Omdat ik geen medicijnen wilde ben ik naar de dieetiste door verwezen voor n gezonde voeding. Veel meer dan ik al wist kon ze me niet vertellen omdat ik zelf n opleiding voedingsassistente heb gedaan.
Uiteindelijk ben ik toch aan de medicijnen gegaan. Maar omdat ik steeds meer spierpijn kreeg en t nog niet voldoende zakte kreeg ik andere en weer andere. Onge veer 3 weken geleden kon ik bijna niet meer lopen was helemaal stijf net n robot.Ben hier door gevallen en heb me flink pijn gedaan. Ben gelijk gestopt met de medicijnen en na 2 dagen ging t n stuk beter. MAAr nu is mijn cholesterol dus weer veel te hoog.
Wat is nu t beste om te doen ZONDER medicijnen dus.

Saldos, 05-04-2011 23:54 #3
Er staat: "Verminder de inname van alle soorten margarines, pindaboter en alle plantaardige oliën die veel linolzuur bevatten", maar dit klopt voor geen meter, want inname van linolzuur is de beste manier om het cholesterol juist te verlagen. Ik raad u aan om uw artikel te corrigeren.

Mw A. Renjaan, 05-09-2010 14:33 #2
Ik heb uw artikel hierboven gelezen, erg informatief moet ik zeggen ben ik erg blij mee.
Eergisteren kreeg ik mijn bloeduitslag van mijn internist ze zij dat ik een waarde van 6.6 heb. Omdat ik heel vroeg in de ochtend bloed had ik geprikt vond ze dit toch wel erg hoog. Nu ben ik zelf gaan zoeken op internet wat dit precies inhoud, aangezien ik ook mijn voeding alweer moet aanpassen. Ik mag namelijk ook geen melkproducten hebben omdat ze lactose bevatten. Via een dieetiste wordt er nu bekeken hoe ik dit moet gaan combineren.

Met vriendelijke groet,
Mw.Renjaan

Z. Raska, 18-01-2010 23:13 #1
Ik heb met grote belangstelling uw artikel over cholesterol (hier boven) gelezen. Nergens waar dan ook op Internet kon ik iets vinden over oxycholesterol. Bij een bezoek aan huisarts wordt dan ook nooit een melding over deze "slechte cholesterol" gemaakt. Ik denk, dat er ook weinig mensen zijn, die weten wat oxycholesterol is. Bij deze vraag ik toestemming aan u om de bovenstaande artikel te mogen kopieeren, zodat ik dit aan mijn huisarts kan laten lezen. Ik zelf heb een zeer hoge cholesterol waarde van 10.2 in totaal. Met medicatie is de triglyceride gezakt maar de LDL is hardnekkig.
Ik zou het zeer op prijs stellen om een positieve antwoord van u te mogen ontvangen.

Met vriendelijke groet,
Zuzana Raska

Infoteur: Serkozy
Subrubriek: Gezonde voeding
Reacties: 6
Medische informatie…
Schrijf mee!