InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > Joods medische ethiek: borstvoeding - betere gezondheid

Joods medische ethiek: borstvoeding - betere gezondheid

Joods medische ethiek: borstvoeding - betere gezondheid De Wereldgezondheidsorganisatie raadt vrouwen aan om hun kind minstens zes maanden lang borstvoeding te geven. Borstvoeding is goed voor de gezondheid. Er zijn minder oor- en luchtweginfecties, een beter groei, een hogere cognitieve en motorische ontwikkeling en effectievere rijping van meerdere organen, zoals het centraal zenuwstelsel en de darm. Dit bepaalt de gezondheid op latere leeftijd. Het Jodendom deelt deze conclusie en is dan ook voorstander van borstvoeding.

De Joodse wet: moedermelk beste voeding voor kind

De Joodse autoriteiten stellen dat we niet slimmer moeten zijn dan God. De Schepper heeft bepaald dat moedermelk het eerste voedsel is en zo moet dat ook blijven. In het halachische werk Tseda Laderech staat dat een kind zolang mogelijk gezoogd moet worden. Moedermelk is de beste voeding voor het kind. Er wordt aanbevolen om minstens twee jaar borstvoeding te geven om zo het kind te beschermen tegen ziekten. Wanneer het kind oud genoeg is kan het zelfs de lofzegging over de moedermelk zeggen.

Borstvoeding als bescherming tegen overgewicht

Uit onderzoek is gebleken dat borstvoeding overgewicht tegen gaat. Hoe langer kinderen borstvoeding krijgen, hoe kleiner de kans op overgewicht.

Borstvoeding zorgt voor een beter IQ

Uit onderzoek blijkt dat kinderen met borstvoeding op vijftienjarige leeftijd een groter IQ hebben dan flesgevoede kinderen. Naast de cognitieve ontwikkeling blijken de motorische- en virusontwikkeling ook gunstiger te verlopen bij zuigelingen die borstvoeding kregen.

Welke voedingsbestanddelen in de borstvoeding zijn verantwoordelijk voor de effecten?

Voor het IQ:

  • meervoudige onverzadigde langeketen vetzuren (vooral docosahexaeenzuur en arachidonzuur)
  • choline
  • specifieke glycoproteïne
  • fosfolipiden

bevordering rijping van diverse organen:

  • immuunglobulinen
  • nucleotiden
  • anti-microbiële peptiden (lactoferinne en lactoperoxidase)
  • cytokinen
  • TGF (transforming growth factors)
  • IGF - I en - II (insuline-like growth factors)
  • GH (groeihormoon)
  • GHRF (GH-releasing factor)

Deze stoffen 'primen' op latere leeftijd via rijping en optimalisering van groei en ontwikkeling.

Nadelen borstvoeding

Nadelen zijn ook bekend, zoals het ontbreken van enkele essentiële stoffen in moedermelk en de aanwezigheid van mogelijke schadelijke stoffen.

Er kan een tekort aan vitamine K en vitamine D optreden. Na zes maanden kan ijzergebrek leiden tot anemie waarbij een kans is op infectieziekten en het achterblijven van groei en ontwikkeling.

Door milieuverontreiniging kunnen schadelijke stoffen binnenkomen via borstvoeding (dioxine en PCB's).

Voordelen groter dan nadelen

Toch zijn de voordelen groter dan de nadelen. Daarom wordt borstvoeding geadviseerd. Alleen bij HIV-infectie van de moeder, het gebruik van onvervangbare geneesmiddelen zoals cytostatica, of veelvuldig gebruik gebruik genotsmiddelen is moedermelk af te raden.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
De voordelen van borstvoeding voor moeder en kindDe voordelen van borstvoeding voor moeder en kindMoedermelk is beter voor het kind dan flesvoeding die uit een potje komt. Maar het heeft voor de moeder ook gezondheidsv…
Borstvoeding of de fles?Borstvoeding of de fles?Als je bent bevallen dan kan je kiezen voor borst- of flesvoeding. Er zijn vrouwen die zweren bij borstvoeding, maar er…
Borstvoeding: De natuurlijkste startWat is er natuurlijker dan borstvoeding? Het is het gezondste wat een baby kan krijgen! Borstvoeding heeft vele voordele…
Borstvoeding: langvoeden en tandemvoedenBorstvoeding: langvoeden en tandemvoedenDat borstvoeding de beste voeding is die je aan je kind kunt geven, is bekend. Toch zijn er weinig moeders die langer da…
Na de Zwangerschap: Borstvoeding, Afvallen, AnticonceptieVeel vrouwen denken dat ze na hun zwangerschap weer gelijk terugkomen op hun normale gewicht. Vaak valt dit toch tegen..…
Bronnen en referenties
  • Rabbijn Evers - Uitverkoren voor het leven

Reageer op het artikel "Joods medische ethiek: borstvoeding - betere gezondheid"

Infoteur: Etsel
Laatste update: 05-07-2015
Subrubriek: Gezonde voeding
Special: Joods medische ethiek
Medische informatie…
Schrijf mee!