InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > Krijg ik voldoende calcium binnen?

Krijg ik voldoende calcium binnen?

Krijg ik voldoende calcium binnen? Hoewel het lichaam calcium gemakkelijk opslaat, krijgen de meeste volwassenen onvoldoende calcium binnen. De meeste mensen krijgen per dag maar de helft binnen van wat ze nodig hebben. Hoe weet je of je voldoende calcium binnenkrijgt?

Hoe belangrijk is calcium?

Calcium is zeer belangrijk voor je gezondheid. Het houdt botten en tanden sterk en zorgt voor een goede functie van de spieren en de zenuwen. Het grootste gedeelte van de calciumvoorraad in het lichaam wordt opgeslagen in de botten en de tanden. Een veel kleinere hoeveelheid calcium circuleert in de bloedsomloop. Hier zorgt het ervoor dat voedingsstoffen gemakkelijk langs celmembranen kunnen bewegen. Daarnaast speelt calcium een rol in de productie van hormonen en enzymen die onze spijsvertering en ons metabolisme reguleren.
Calcium is ook nodig voor de communicatie tussen zenuwcellen, tegen stolling van het bloed, voor het genezen van wonden en voor het samentrekken van de spieren. Om voldoende calcium in het bloed beschikbaar te hebben, zal het lichaam calcium vanuit de botten halen, wanneer de hoeveelheid calcium in het bloed te laag is. We krijgen dan last van broze botten, die gemakkelijk kunnen breken.

Wat gebeurt er wanneer we te weinig calcium binnenkrijgen?

Wanneer je dagelijkse inname van calcium structureel te laag is, dan zal je lichaam zo veel calcium vanuit je skelet verbruiken, dat je osteoporose kunt ontwikkelen. Door osteoporose worden je botten zwak en broos. We spreken dan ook wel van botontkalking. Ook kunnen zich spierspasmen ontwikkelen bij een tekort aan calcium in het lichaam. Door osteoporose kunnen de botten snel breken. Met name bij het ouder worden, kunnen de botten hoe langer hoe brozer worden.

Moet ik een calcium supplement nemen?

Het beste is wanneer we calcium gewoon uit voeding binnenkrijgen. Er zijn diverse voedingsmiddelen die een hoog gehalte aan calcium hebben. Deze voedingsmiddelen zijn:

  • Zuiveproducten: melk, karnemelk, yoghurt, yoghurtdrank, kaas
  • Groene bladgroenten zoals broccoli en spinazie
  • Sojaproducten zoals sojamelk, sojayoghurt, tofu, sojakaas
  • Vis
  • Ontbijtgranen

Melk levert ons een grote hoeveelheid calcium, met één glas van 250 ml krijgen we al éénderde van onze dagelijkse calciumbehoefte binnen. Naast de bovengenoemde producten vinden we in de winkel ook nog vruchtensappen met toegevoegde calcium. Bijvoorbeeld van het merk Appelsientje. Wanneer je te weinig van de bovengenoemde producten gebruikt, dan kun je een supplement nemen. Calciumtabletten zijn verkrijgbaar bij de drogisterij.
De opname van calcium in het lichaam wordt bevorderd door vitamine D, wanneer de zon schijnt is het goed om dagelijks naar buiten te gaan. De vitamine D die het zonlicht levert is ook goed voor sterke botten.

Hoeveel calcium heeft ons lichaam nodig?

De hoeveelheid calcium die we nodig hebben hangt af van onze leeftijd. Voor volwassenen geldt minimaal een dagelijkse inname van 1,000 mg., voor tieners is dit 1,300 mg. Wanneer je zeker wilt zijn van voldoende calciuminname, dan kun je uitgaan van 2,500 mg calcium. Deze hoeveelheid kun je halen uit je voeding met als aanvulling een voedingssupplement. Meer dan deze hoeveelheid is niet verstandig, want een teveel aan calcium kan de opslag van andere voedingsstoffen in het lichaam hinderen. Je lichaam kan dan bijvoorbeeld te weinig zink, ijzer en magnesium opnemen. Voor mensen die al last hebben van osteoporose zal de arts een geschikte hoeveelheid calcium voorschrijven.
© 2009 - 2014 Ceetee, gepubliceerd in Gezonde voeding (Mens en Gezondheid) op . Het auteursrecht van dit artikel en antwoorden op reacties ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Oorzaken van osteoporose (botontkalking)Oorzaken van osteoporose (botontkalking)Osteoporose (botontkalking) kan verschillende oorzaken hebben, die in dit artikel worden besproken. Wat zijn de risicofa…
Botontkalking (Osteoporose)Botontkalking (Osteoporose)Bij iemand met botontkalking worden de botten steeds dunner en minder stevig, waardoor ze op een gegeven moment kunnen b…
Vrouwen en voeding: botontkalking en osteoporoseVrouwen en voeding: botontkalking en osteoporoseWaarom is het voor vrouwen belangrijk om voldoende kalk binnen te krijgen? Welke voedingsstoffen zijn verantwoordelijk v…
Botontkalking: de behandeling van botontkalkingHeel veel mensen denken dat botontkalking alleen bij vrouwen voorkomt, krijgen mannen ook botontkalking. Vooral mensen v…
Voeding en ouderdom: osteoporoseOsteoporose is bij 75-plussers, en voornamelijk bij vrouwen, een veelvoorkomend probleem. Dit kan echter voorkomen worde…
Bronnen en referenties
  • Reader´s Digest

Reageer op het artikel "Krijg ik voldoende calcium binnen?"

Reactie

Marcel, 23-02-2012 13:37 #1
Zuivelproducten als melk en kaas zijn per definitie slecht om te eten/drinken. Deze producten bevatten naast calcium ook veel dierlijke eiwitten die de uitscheiding van calcium door het lichaam bevorderen. Botten worden er dus minder sterk van! Nog maar te zwijgen over de verzadigde vetten. Niet voor niets mag de slogan 'Melk, de witte motor' of 'Melk goed voor elk' niet meer gebruikt worden in reclamecampagnes.

Infoteur: Ceetee
Subrubriek: Gezonde voeding
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!