InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > Alternatieven tegen zoete trek en suiker

Alternatieven tegen zoete trek en suiker

Alternatieven tegen zoete trek en suiker Iedereen heeft wel eens zoete trek, zin om te snoepen. Door teveel suiker slaat je lichaam vet op, terwijl je heel goed zonder kan. Toch zijn er gezondere alternatieven om in de behoefte aan zoet te voorzien.

De bekendste suiker: kristalsuiker

Suiker is er in verschillende vormen. De bekendste is kristalsuiker, de witte suiker. Deze komt ook het meest voor in de keuken, maar ook het meest in allerlei soorten snoep en koek. We weten allemaal dat teveel suiker niet goed voor je is, en dat je er dik van wordt. Maar hoe dat eigenlijk komt, weten veel mensen niet. En wat de meesten ook niet weten: door het eten van zoet, neemt de behoefte aan nog meer zoet alleen maar toe.

Invloed op het lichaam: suiker wordt opgeslagen als vet

De suiker, de kristalsuiker, wordt zo snel in het lichaam opgenomen dat het lichaam eigenlijk te snel, te veel energie binnenkrijgt. Suiker is namelijk een koolhydraat, en het lichaam gebruikt in eerste instantie koolhydraten als bron voor energie. Je kan je voorstellen, wanneer je te snel teveel energie binnenkrijgt, dat je lichaam het teveel aan energie opslaat, als een soort reservebron. Helaas, is deze reserve in de vorm van vet.

Invloed van suiker op de bloedsuikerspiegel

Door de snelle opname van suiker, ontstaat er ook een snelle stijging van de bloedsuikerspiegel. Hierdoor gaat de alvleesklier het hormoon insuline produceren, om de bloedsuikerspiegel te reguleren. Insuline zorgt voor de verbranding van suikers - energie komt vrij, en er wordt minder lichaamsvet verbrand. Er komt dus snel energie vrij, terwijl je de vetverbranding verstoort. De bloedsuikerspiegel zakt hierna snel. Hierdoor krijg je vrij snel na het eten van zoet, opnieuw honger.

Eet je regelmatig zoet, dan zal je lichaam minder gevoelig worden voor insuline. Zo kan er insuline resistentie ontstaan en vergroot je de kans op diabetes type 2.

Neem ongeraffineerde suikers

Je staat er niet bij stil, maar aan de gewone kristalsuiker zoals wij die kennen, zijn zeer veel processen vooraf gegaan. Het is een geraffineerd product m.a.w. het product is bewerkt. Het is hierdoor ontdaan van alle goede stoffen zoals vezels, vitamines en mineralen. Bij de verbranding van suiker zijn ook bepaalde enzymen nodig. Voor deze enzymen zijn juist vitamines en mineralen nodig. Geraffineerde suiker staat daarom ook wel bekend als een mineralenrover. Het voegt geen waardevolle stoffen toe, maar gebruikt ze wel, en levert verder niets anders dan snelle energie. Neem daarom bijvoorbeeld liever ruwe rietsuiker als je toch suiker wilt gebruiken.

Alternatieven voor zoete koekjes en snoep.

Wanneer je gezond en regelmatig eet en zorgt dat je precies genoeg van alle voedingsstoffen binnenkrijgt, dan is heb je in feite geen suiker nodig. Het enige moment waarop je lichaam een snelle behoefte heeft aan snelle koolhydraten is direct na het trainen, na de sport. Toch zullen maar weinig mensen beweren dat ze nooit zin hebben in iets zoets. Dat wil niet zeggen dat je die behoefte aan zoet uit slechte suikers hoeft te halen. Er zijn hele goede alternatieven voor snoep en koek.

Bedenk wel dat ook al gebruik je gezondere alternatieven voor gewone suiker, teveel zoet is nooit goed. Wees je er van bewust dat het eten van zoet ook de behoefte aan nog meer zoet vergroot! Probeer eens een paar dagen echt zonder suiker, zoetstoffen en light te eten en drinken. Je zult merken dat dit veel scheelt

Tips bij behoefte aan zoet:

  • Gebruik een flinke lepel - dit verbeterd de werking van insuline
  • Eet fruit in plaats van een zoete snack. Fruit bevat onbewerkte suikers met behoud van alle goede stoffen en vezels: goed voor de spijsvertering. Eet maximaal 2 a 3 keer fruit per dag.
  • Een hele zoete vorm van fruit: dadels en vijgen!
  • Zoetstoffen in zoetjes zoals aspartaam, cyclamaat, sacharine leveren misschien geen calorieën maar werken precies hetzelfde als gewone suiker: je krijgt er alsnog nog meer honger van.
  • In veel light producten zitten zoetstoffen (zie vorige punt)
  • Gebruik (in beperkte mate) appelstroop: heerlijk zoet, natuurlijke suikers, en een bron van het mineraal ijzer. Andere vormen van zoete stroop: ahornsiroop, esdoornsiroop en diksap (geconcentreerde sap uit alleen fruit)
  • Een andere vorm om bijvoorbeeld je magere yoghurt of kwark wat meer smaak te geven is door het toevoegen van een schep whey eiwitten (met name voor mensen die regelmatig sporten en een grotere eiwitbehoefte hebben).

Lees verder

© 2009 - 2014 Chezue, gepubliceerd in Gezonde voeding (Mens en Gezondheid) op . Het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Wat doet suiker met je?Wat doet suiker met je?Steeds meer mensen beginnen eraan; suikervrij eten. De supermarkten liggen vol met suikervrije, koolhydraat arme product…
Suiker: niet zo slecht als je denktSuiker heeft als voedingsmiddel een ronduit slechte naam. Maar suiker is lang niet zo ongezond als je denkt. Suiker is e…
10 suikervervangers; gezonde lof der zoetheid10 suikervervangers; gezonde lof der zoetheidSuiker is erg zoet. Overdreven zoet. Wie van zichzelf zoet genoeg is behoeft geen al te zoete suikerproducten. Als je te…
Verslaafd aan suikerVerslaafd aan suikerHeb jij ook iedere dag zoveel trek in zoetigheid? Denk je er steeds aan en kan je er echt niet vanaf blijven? Grote kans…
Lichamelijke klachten door schommelende bloedsuikerspiegelLichamelijke klachten door schommelende bloedsuikerspiegelJe voelt je regelmatig slap en moe, bent duizelig en hebt hoofdpijn. En dan dat onstilbare verlangen naar iets zoets, da…
Bronnen en referenties
  • www.kaneel.nl

Reageer op het artikel "Alternatieven tegen zoete trek en suiker"

Infoteur: Chezue
Subrubriek: Gezonde voeding
Special: Gezond eten
Medische informatie…
Schrijf mee!