InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > Koffie gezond of niet?

Koffie gezond of niet?

Koffie gezond of niet? Jarenlang werd beweerd dat het drinken van koffie ongezond is. Koffie is in Nederland een populair drankje, dat door velen dagelijks in vrij grote hoeveelheden wordt gedronken. In koffie zit de stof cafeïne, een stof die ervoor zorgt dat we ons beter kunnen concentreren en alerter reageren op situaties om ons heen. Vanwege die eigenschappen wordt het graag gedronken en het lijkt wel of we niet meer zonder de koffie kunnen functioneren. Is koffie dan verslavend?

Wat is koffie?

Koffieplanten worden verbouwd in landen rond de evenaar. Uit de bloemen van de coffea struik ontstaan groene bessen. Na een half jaar zijn de bessen volgroeid. Koffiebonen zijn de zaden uit die bessen. De bonen worden gewassen en gedroogd en vervolgens gebrand.

Cafeïne

Koffie bevat ongeveer 90 milligram cafeïne per kopje. De stof hecht zich aan de receptoren in de hersenen. Het effect is een betere concentratie en een hogere alertheid. Koffie zorgt er dus voor dat we beter kunnen presteren. Een te hoge dosis cafeïne geeft echter problemen;
  • nervositeit
  • angstgevoelens
  • onrust
  • verhoogde hartslag
  • onthoudingshoofdpijn (als je altijd veel koffie drinkt, maar er opeens mee stopt)
Behalve in koffie zit cafeïne ook in thee, pure chocolade en in cola. Er is cafeïnevrije koffie te koop, deze bevat echter nog steeds wat van de stof, de hoeveelheid is echter drastisch lager.

Is koffie verslavend?

Je spreekt van verslaving als de behoefte aan het middel steeds groter wordt en er problemen ontstaan op psychisch en lichamelijk vlak bij onthouding ervan. Bij cafeïne is hier geen sprake van, dus verslavend is het niet. Wel is het zo dat het drinken van koffie zo'n gewoonte is geworden, dat we het missen als we het niet krijgen.

Heeft koffie een uitdrogend effect?

Lange tijd werd aangenomen dat koffie vochtafdrijvend werkt en daardoor een uitdrogend effect op het lichaam zou hebben. Dit is echter door geen enkele wetenschappelijke studie aangetoond. Koffie, en ook thee, tellen dus ook gewoon mee in de geadviseerde 1,5 liter vochtinname per dag.

Cafeïne en zwangerschap

Er wordt tijdens de zwangerschap aangeraden om maximaal drie koppen koffie per dag te drinken. Dit omdat de cafeïne bij zwangeren langzamer wordt afgebroken dan normaal. Bij het geven van borstvoeding is dit helemaal belangrijk, via de moedermelk komt de cafeïne ook bij de baby terecht.

Positieve effecten van koffie gebruik

  • Minder kans op nierstenen
  • Minder kans op diabetes type 2
  • Goede invloed op hart- en vaatziekten, de antioxidanten, die in koffie voorkomen gaan ontstekingsreakties in het lichaam tegen, waardoor de kans op hart en vaatziekten afneemt. Wie een tot vier koppen koffie per dag drinkt, loopt 20% minder risico kransslagadervernauwing te krijgen dan mensen die helemaal geen koffie drinken of meer dan vier koppen per dag. Thee heeft overigens hetzelfde effect, maar nog iets sterker.
  • Gaat veroudering tegen
  • Helpt bij herstel van een infectie en verkoudheid.
  • Stemming wordt positief beïnvloed.
  • Concentratievermogen en alertheid verbeteren.
  • Kans op ziekte van Alzheimer verkleint
  • Bevat mineralen en vitamine B3
  • Verlaagt het risico op aandoeningen aan de lever als levercirrose.

Koffie en osteoporose

Cafeïne stimuleert de uitscheiding van calcium. Bij oudere vrouwen, die te weinig calcium binnen krijgen kan dit problemen geven. Osteoporose ontstaat door te weinig beweging, te weinig calcium en erfelijke factoren. Als je gezond eet, voldoende beweegt en eventueel calcium supplement inneemt, kun je gewoon koffie blijven drinken.

Koffie en cholesterol

Koffiebonen bevatten de vet stoffen cafestol en kahweol, die het cholesterol in het bloed wat kunnen verhogen. Mensen met een te hoog cholesterol kunnen beter alleen filterkoffie drinken. De filter haalt de meeste vet stoffen er namelijk uit. Espresso kan ook gedronken worden, met drie koppen als maximum.

Werkt koffie ontnuchterend?

Door koffie te drinken voel je je even iets alerter. Het neutraliseert echter alcohol niet, het alcoholpromillage in het bloed blijft precies even hoog.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Recepten voor koffie met alcohol en ijsRecepten voor koffie met alcohol en ijsKoffie is een eeuwenoude drank die tevens samen met thee de meest gedronken drank van Nederland is. Gemiddeld drinkt een…
Koffiesoorten: welke koffie kies jij?Koffiesoorten: welke koffie kies jij?Naast de gewone koffie zijn er natuurlijk nog heel veel andere soorten. Als je op het terras zit zie je ze wel eens de r…
Koffierecepten met chocoladeKoffierecepten met chocoladeNederlanders drinken de gehele dag koffie. We beginnen direct al bij het ontbijt met een sterke kop koffie. Om zo goed w…
Hoe gezond is koffie?Hoe gezond is koffie?Is koffie gezond? De cafeïne die erin zit zorgt voor een hogere concentratie en gaat vermoeidheid tegen. Koffie is niet…

Reageer op het artikel "Koffie gezond of niet?"

Infoteur: Wilmo
Laatste update: 21-02-2014
Subrubriek: Gezonde voeding
Special: Gezond leven
Medische informatie…
Schrijf mee!