InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > De banaan, tropisch gezond lekker fruit

De banaan, tropisch gezond lekker fruit

De banaan, tropisch gezond lekker fruit Bananen zijn heel gezond. In een banaan zitten alle vitaminen die een mens nodig heeft. Eiwitten en vezels zitten ook in de banaan. In Nederland worden drie tot vier soorten bananen verkocht, maar er zijn er veel meer. De bananen die naar Nederland worden vervoerd worden groen geplukt, maar er zit veel meer smaak aan als je ze plukt als ze geel zijn. Voor de exporthandel is dit helaas niet mogelijk aangezien de bananen dan verrot in de winkels zouden liggen.

Inoudsopgave:

Tropisch fruit

Bananen groeien in tropische landen. Er is nog geen kunstmest ontdekt waardoor bananen sneller zullen gaan groeien. Alle bananen zijn dus ecologisch verantwoord. De banaan is een duurzaam product. Wat wel gebeurt is dat bananen na het plukken bespoten worden met een gif zodat insecten geen kans hebben om de bananen tijdens het transport op te eten.

Soorten in Indonesië

In Indonesië kent men 10 soorten bananen die dagelijks op de markt te koop zijn. Banaan is in het Maleis pisang. In onderstaand lijst staat de Indonesische naam en de Nederlandse naam vermeld. Het Indonesisch is overigens een kunstmatige taal die sinds 1948 bestaat; de taal is op het Maleis gebaseerd. Bekende bananensoorten in Indonesië zijn:
  • Pisang susu, een kleine zoete stevige banaan,
  • Pisang kapok moet je koken in de schil of frituren,
  • Pisang Nona is net zo klein als susu maar anders van structuur,
  • Pisang Raja is de koningsbanaan en is een slag kleiner dan de banaan die in Europa wordt verkocht. Hij is donkergeel.
  • Pisang djarum betekent naaldbanaan en deze is lang en dun,
  • Pisang sepatu betekent schoenbanaan, deze is middelgroot.
  • Pisang tanduk is groter dan de Surinaamse bakabana en moet gebakken worden.
  • Pisang kapas, de wattenbanaan is kort en dik.
  • Pisang Ambon is en blijft groen. In het Nederlands heet hij hetzelfde en er wordt gebruikt om likeur mee te maken.
  • Pisang mas is kleiner dan pisang susu.

Sommige mensen denken dat banaan een groente is. Lees daar meer over in het artikel: Is de banaan een groente?

Uitdroging van het lichaam

Bananen worden ook gebruikt door topsporters. De legendarische tennisser Pete Sampras nam na elke match een hap van een banaan. De banaan helpt mee om te voorkomen dat je snel uitdroogt. Onder stevige bierdrinkers doet een verhaal de ronde dat je na een avondje bier drinken een banaan moet eten om te voorkomen dat je de volgende dag met hoofdpijn wakker wordt. Daar zit wat in want hoofdpijn wordt veroorzaakt door uitdroging van het lichaam. Alcohol veroorzaakt uitdroging. Het hersenvocht wordt minder wat een hoofdpijn veroorzaakt. Alcoholische dranken doen een lichaam sneller uitdrogen omdat alcohol ervoor zorgt dat het lichaam meer vocht kwijt raakt dan er gedronken wordt.

Bananen dieet ik alleen maar

Een sterk voorbeeld van het feit dat bananen gezond zijn is het verhaal van een Japanse soldaat. Hij was in de Tweede Wereldoorlog gelegerd op een klein Pacifisch eilandje. Zijn legereenheid had op een gegeven moment het eiland verlaten. Maar hij heeft tot nooit geweten dat de oorlog afgelopen was. Pas in 1998 werd hij ontdekt door een passerend schip. Hij heeft zich in leven weten te houden door het eten van kokosnoten en bananen. Op dat dieet heeft hij maar liefst 53 jaar geleefd. Hij was behoorlijk de pisang.

Bloem

Aan het begin van een tros bananen groeit een grote, paarse, puntige bloem. Deze wordt in tropische landen geplukt en door salades gedaan. In Europa wordt deze bananenbloem niet verkocht. Als een bananenboom vruchten heeft gegeven dan valt hij om. Hij kan nooit twee keer vruchten geven. Een tros bananen kan aan de boom 25 tot 30 kilo wegen.

Voortplanting

Bananen planten zich voort onder de grond en niet via de vrucht zoals de meeste planten doen. Zoals bekend bevindt een groot deel van de plant zich onder de grond. Als de bananenboom groeit dan maakt hij tegelijk nieuwe bomen die uit de wortels omhoog spruiten. In feite gaat de bananenboom dus niet dood. In Zanzibar is een verhaal over de onsterfelijkheid van een bananenboom. Dat verhaal is gebaseerd op deze ondergrondse kennis. Freddy Mercury, die in Zanzibar is geboren, zong vlak voor zijn dood in het liedje ´I´m slightly mad´ `I think I am a banana tree.` Nu weet je waarom hij dat zong. Net zoals de bananenboom vele andere bomen voortbrengt, leeft de zanger van Queen voort in zijn liederen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Aantal calorieën in fruitAantal calorieën in fruitFruit is goed voor je, maar soms kan het wel prettig zijn om te weten hoeveel calorieën fruit bevat. Bijvoorbeeld wannee…
Wat doet een banaan met je?Een banaan is een sterk staaltje in de natuur. Niet alleen is hij een vrolijke schoonheid, hij is ook multi-functioneel.…
Tips voor afvallen en gezond eten!Tips voor afvallen en gezond eten!Volgt u al een dieet, maar kunt u dit moeilijk volhouden? Hier enkele tips om toch zo nu en dan een extraatje te eten, z…
Dik worden van fruitEen grote valkuil bij mensen die willen afvallen, is het plotseling overstappen op het eten van (veel) fruit. Een appel,…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "De banaan, tropisch gezond lekker fruit"

Infoteur: Tom008
Laatste update: 19-03-2013
Subrubriek: Gezonde voeding
Special: Geneeskrachtig fruit
Medische informatie…
Schrijf mee!