InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > Tarwekiemolie een wondermiddel

Tarwekiemolie een wondermiddel

Sinds de Oudheid staan tarwekiemen bekend als een voedingsmiddel met grote voedingswaarde. Tarwekiemen zijn de beste bron van vitamine E die er is en een uitstekende bron van eiwit. Tarwekiem is daarnaast een geconcentreerde bron van vitamine B-complex, ijzer, fosfor, spoorelementen, oliën en essentiële vetzuren en van natuurlijk oestrogeen.

Tarwekiemolie

De tarwekiem verschijnt als een vlek op de tarwekorrel, van waaruit hij begint te kiemen. Het zal je niet verbazen dat tarwekiemen als de levensbron van een nieuwe plant, zo'n geconcentreerde bron van vitale nutriënten zijn. Tarwekiemolie wordt uit deze embryo's van de plant geperst. Voor de beste resultaten moet de olie koudgeperst zijn. Dat wil zeggen dat er in het gehele verwerkingsproces geen warmte aan te pas mag komen. De olie moet in donkerkleurige flessen op een koele donkere plaats worden bewaard. Licht gaat ten koste van de waardevolle bestanddelen.

Wondermiddel

De talrijke voortreffelijke effecten van tarwekiemolie op het menselijk lichaam reiken van het verbeteren van neurologische stoornissen tot het verlagen van het cholesterol. Tarwekiemolie bevat octacosanol, een wasachtige alcohol, waarvan de effecten op het lichaam talrijk en gevarieerd zijn. Octacosanol vergroot onder meer de energie en kracht en het uithoudingsvermogen, verbetert de weerstand tegen de gevolgen van stress, verlicht spierspasmen, verscherpt de reflexen, verlicht de pijn van artritis en verbetert de hartslag. Deze en andere werkingen werden door dr. Thomas K. Cureton, directeur van het Physical Fitness Institute van de University of Illinois, geconstateerd tijdens jarenlange gecontroleerde experimenten, waarin tarwekiemolie aan jonge mensen, bejaarden en sporters werd verstrekt. In één geval resulteerde een enkele theelepel tarwekiemolie per dag, door een groep sedentaire bejaarden ingenomen gedurende een periode van twee maanden, in een sterke toename (51,5%) van hun lichamelijke fitheid en uithoudingsvermogen. Dr. Cureton gelooft dat mensen van middelbare leeftijd het verlies van hun uithoudingsvermogen en vitaliteit aanmerkelijk kunnen terugdraaien door lichaamsbeweging te combineren met een dagelijkse dosis van anderhalve theelepel tarwekiemolie.

Experiment met mariniers

Een van de experimenten onder leiding van dr. Cureton werd uitgevoerd tijdens een trainingsprogramma voor het Underwater Demolition Team van de Amerikaanse mariniers. Opzet van het onderzoek was na te gaan welke effecten tarwekiemolie had op angst, duizeligheid en vermoeidheid. Het team werd daartoe in drie groepen verdeeld. De eerste groep kreeg tarwekiemolie, de tweede pure octacosanol en de derde katoenzaadolie als placebo. Het was een dubbelblind onderzoek, waarbij niemand wist wat hij innam. Na afloop van het trainingsprogramma werden alle scores vergeleken. Daarbij bleek dat de fitheidscore bij de katoenzaadolie groep gemiddeld was toegenomen 7,97 punten. Bij degenen die tarwekiemolie hadden genomen was de fitheid toegenomen met gemiddeld 13,12 punten. En in de octacosanolgroep was de score met gemiddeld 16,36 punten toegenomen. Bovendien was het aantal uitvallers in de katoenzaadolie groep maar liefst driemaal zo hoog als bij de andere twee groepen.

Waarom olie?

De effecten van tarwekiemolie zijn veel groter dan die van tarwekiemvlokken. De olie bezit een dichtere concentratie aan werkzame stoffen als octacosanol en vitamine E. Tijdens hun opslag en gebruik komen vlokken bovendien herhaaldelijk in contact met lucht, waardoor de erin bevatte oliën gemakkelijk oxideren en ranzig worden. Tarwekiemolie is normaliter koudgeperst en ongeraffineerd en verpakt in goed afgesloten amberkleurige glazen flessen, wat haar tegen bederf beschermt.

Andere onderzoeken

Dr. Cureton is niet de enige onderzoeker die de effecten van tarwekiemolie en haar bestanddeel octacosanol heeft vastgesteld. De andere onderzoeken zijn meestal bij dieren gedaan. Een zeer zorgvuldig onderzoek bevestigde dat het verstrekken van tarwekiemolie aan melkkoeien hun drachtigheidscijfer aanmerkelijk verhoogde. Minimale doses octacosanol bleken voorts een sterk effect te hebben op de mannelijke hormonen van hanen.

Onderzoeken door dr. Carlton Fredericks en zijn collega's hebben uitgewezen dat geconcentreerde tarwekiemolie, of megadoses uit tarwekiemolie gewonnen octacosanol, een opzienbarend therapeutisch effect heeft op een bepaalde groep degeneratieve ziekten, de zogenaamde myoneuropathieën (zenuw-spierstoornissen). Onder deze groep vallen onder meer multiple sclerose, epilepsie, encefalitis en myasthenie gravis.

Hartaanval voorkomen

Volgens gerontologosch onderzoeker Durk Pearson blokkeert octacosanol de ongecontroleerde vorming van tromboxanen (bloedstollingshormonen). Behalve dat ze enzymatisch worden geproduceerd overeenkomstig de lichaamsbehoefte, kunnen tromboxanen in grote hoeveelheden gesynthetiseerd worden door de oxiderende werking van vrije radicalen en peroxiden, waarbij de controlemechanismen en de naar balans strevende mechanismen van de enzymatische productie worden omzeild. Het resultaat is een abnormale stolling op de slagaderwanden, wat tot coronaire trombose leidt. Door het gebruik van tarwekiemolie kan men zodoende een hartaanval helpen voorkomen.

Energie

De energievrijmakende functie van tarwekiemolie wordt nog niet helemaal begrepen, maar één ding staat onomstotelijk vast; iedereen die onder geestelijke of lichamelijke stress staat kan er baat bij hebben. Iedereen zou tarwekiemolie moeten gebruiken, aangezien onze moderne voeding vaak niet de rauwe, koudgeperste oliën bevat die in zovele belangrijke voedingsstoffen voorzien. Wit meel en de producten daarvan bevatten niet de kiem, de vitale levensbron van de korrel.

Waarschuwing

Koudgeperste tarwekiemolie bevat significante hoeveelheden natuurlijk oestrogeen (vrouwelijk geslachtshormoon). Megadoses van meer dan een paar theelepels per dag gedurende langere tijd kunnen degeneratie van de testikels en verlies van libido bij sommige mannen veroorzaken. Als hoger gedoseerd supplement zijn octacosanoltabletten veiliger en nuttiger.

Lees verder

© 2010 - 2017 P1234, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
De geneeskracht van tarwekiemolieDe geneeskracht van tarwekiemolieDe Latijnse naam voor tarwekiemen is Triticum Vulgare. Tarwe komt van origine uit Centraal Azië. Tegenwoordig wordt dit…
Innesteling bevorderen met tarwekiemolieInnesteling bevorderen met tarwekiemolieWil je graag zwanger worden, dan is het natuurlijk belangrijk dat je op de juiste momenten vrijt én dat je gezond leeft.…
Smoothies tegen slapeloosheidSmoothies tegen slapeloosheidResearchers zijn het erover eens dat er een relatie bestaat tussen slapeloosheid en voeding. Sommige voedingsmiddelen (e…
Sappen en smoothies voor een mooie huid zonder rimpelsSappen en smoothies voor een mooie huid zonder rimpelsEen mooie huid zonder rimpels begint van binnenuit met een gezonde en gevarieerde voeding. De recepten voor smoothies en…
Het vitaminen ABCHet vitaminen ABCVitaminen, we kunnen er niet onderuit. Ieder lichaam heeft ze nodig, of we nu jong of oud zijn, groot of klein, donker o…

Reageer op het artikel "Tarwekiemolie een wondermiddel"

Reacties

Pharrel, 19-08-2017 10:00 #9
Dankjewel voor de info! Maar hoeveel tarwekiem is een 1 1/2 eetlepel tarwekiemolie?wil graag weten hoeveel lepels tarwekiem we per dag mogen, dus geen olie? Alvast bedankt!

Annemarie Geertsema, 25-04-2016 21:49 #8
Welk merk tarwekiemolie zou het moeten zijn? Op de verpakking van Natufood koudgeperste tarwekiemolie staat vermeld dat het gluten zou bevatten.

Van Breedam Huguette, 21-01-2015 11:21 #7
Zeer interessant artikel, maar een vraag:
kan deze olie gebruikt worden in dag- en nachtcreme?
in combinatie met bv.kokosolie en amandelolie

José Janssen, 12-01-2015 13:21 #6
Mag je tarwekiemolie gebruiken bij een hormoongevoelige borstkanker?

Andreas, 24-09-2014 17:27 #5
Ik ben bang dat tarwekiemolie minder goed is voor mensen met fructose-allergie. Wat weet u hierover?

Linda, 28-07-2014 21:00 #4
Ik koop de capsules van het Kruidvat en ik heb er veel baat bij. Op vakantie maar eens geen supplementen gebruikt. Ik werd een beetje verkouden, een hoestje en keelpijn. Ik ben terug van vakantie en slik ik weer mijn multi-vitaminen, tarwekiemolie capsules en spirulina. En ik voel mij hier goed bij. Maar ik vraag me toch wel af of ik altijd tarwekiemolie kan blijven slikken?

Monique, 11-06-2014 21:10 #3
Zijn de capsules net zo goed als de vloeibare? Welk merk kan ik het beste pakken.
er is bijvoorbeeld van de tuinen 1x per dag 1 caps van 1130mg of kruidvat 3x per dag 1 caps van 300mg (dagelijks 900 mg) met toevoeging vit E?

Diane, 19-11-2013 11:47 #2
Bevat tarwekiemolie gluten? Reactie infoteur, 30-05-2014
Tarwekiemolie bevat geen gluten.

A. Willems, 07-12-2012 14:48 #1
Hallo heb gelezen dat tarwekiemen slecht voor de darmen zijn. Reactie infoteur, 07-12-2012
Integendeel, tarwekiemolie staat er om bekend de werking van de darmen te verbeteren.

Infoteur: P1234
Gepubliceerd: 06-12-2010
Subrubriek: Gezonde voeding
Special: Voedingssupplementen
Reacties: 9
Medische informatie…
Schrijf mee!