InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > Tarwekiemolie een wondermiddel

Tarwekiemolie een wondermiddel

Sinds de Oudheid staan tarwekiemen bekend als een voedingsmiddel met grote voedingswaarde. Tarwekiemen zijn de beste bron van vitamine E die er is en een uitstekende bron van eiwit. Tarwekiem is daarnaast een geconcentreerde bron van vitamine B-complex, ijzer, fosfor, spoorelementen, oliën en essentiële vetzuren en van natuurlijk oestrogeen.

Tarwekiemolie

De tarwekiem verschijnt als een vlek op de tarwekorrel, van waaruit hij begint te kiemen. Het zal je niet verbazen dat tarwekiemen als de levensbron van een nieuwe plant, zo'n geconcentreerde bron van vitale nutriënten zijn. Tarwekiemolie wordt uit deze embryo's van de plant geperst. Voor de beste resultaten moet de olie koudgeperst zijn. Dat wil zeggen dat er in het gehele verwerkingsproces geen warmte aan te pas mag komen. De olie moet in donkerkleurige flessen op een koele donkere plaats worden bewaard. Licht kom gaat ten koste van de waardevolle bestanddelen.

Wondermiddel

De talrijke voortreffelijke effecten van tarwekiemolie op het menselijk lichaam reiken van het verbeteren van neurologische stoornissen tot het verlagen van het chloresterol. Tarwekiemolie bevat octacosanol, een wasachtige alcohol, waarvan de effecten op het lichaam talrijk en gevarieerd zijn. Octacosanol vergroot onder meer de energie en kracht en het uithoudingsvermogen, verbetert de weerstand tegen de gevolgen van stress, verlicht spierspasmen, verscherpt de reflexen, verlicht de pijn van artritis en verbeterd de hartslag. Deze en andere werkingen werden door dr. Thomas K. Cureton, directeur van het Physical Fitness Institute van de University of Illinois, geconstateerd tijdens jarenlange gecontroleerde experimenten, waarin tarwekiemolie aan jonge mensen, bejaarden en sporters werd verstrekt. In één geval resulteerde een enkele theelepel tarwekiemolie per dag, door een groep sedentiare bejaardeningenomen gedurende een periode van twee maanden, in een sterke toename (51,5 %) van hun lichamelijke fitheiden uithoudingsvermogen. Dr. Cureton gelooft dat mensen van middelbare leeftijd het verlies van hun uithoudingsvermogen en vitaliteit aanmerkelijk kunnen terugdraaien door lichaamsbeweging te combineren met een dagelijkse dosis van anderhalve theelepel tarwekiemolie.

Experiment met mariniers

Een van de experimenten onder leiding van dr. Cureton werd uitgevoerd tijdens een trainingsprogramma voor het Underwater Demolition Team van de Amerikaanse mariniers. Opzet van het onderzoek was na te gaan welke effecten tarwekiemolie had op angst, duizeligheid en vermoeidheid. Het team werd daartoe in drie groepen verdeeld. De eerste groep kreeg tarwekiemolie, de tweede pure octacosanol en de derde katoenzaadolie als placebo. Het was een dubbelblind onderzoek, waarbij niemand wist wat hij innam. Na afloop van het trainingsprogramma werden alle scores vergeleken. Daarbij bleek dat de fitheid score bij de katoenzaadolie groep gemiddeld was toegenomen 7,97 punten. Bij degenen die tarwekiemolie hadden genomen was de fitheid toegenomen met gemiddeld 13,12 punten. En in de octacosanolgroep was de score met gemiddeld 16,36 punten toegenomen. Bovendien was het aantal uitvallers in de katoenzaadolie groep maar liefst driemaal zo hoog als bij de andere twee groepen.

Waarom olie

De effecten van tarwekiemolie zijn veel groter dan die van tarwekiemvlokken. De olie bezit een dichtere concentratie aan werkzame stoffen als octacosanol en vitamine E. Tijdens hun opslag en gebruik komen vlokken bovendien herhaaldelijk in contact met lucht, waardoor de erin bevatte oliën gemakkelijk oxideren en ranzig worden. Tarwekiemolie is normaliter koudgeperst en ongeraffineerd en verpakt in goed afgesloten amberkleurige glazen flessen, wat haar tegen bederf beschermt.

Andere onderzoeken

Dr. Cureton is niet de enige onderzoeker die de effecten van tarwekiemolie en haar bestanddeel octacosanol heeft vastgesteld. De andere onderzoeken zijn meestal bij dieren gedaan. Een zeer zorgvuldig onderzoek bevestigde dat het verstrekken van tarwekiemolie aan melkkoeien hun drachtigheidscijfer aanmerkelijk verhoogde. Minimale doses octacosanol bleken voorts een sterk effect te hebben op de mannelijke hormonen van hanen.

Onderzoeken door dr. Carlton Fredericks en zijn collega's hebben uitgewezen dat geconcentreerde tarwekiemolie, of megadoses uit tarwekiemolie gewonnen octacosanol, een opzienbarend therapeutisch effect heeft op een bepaalde groep degeneratieve ziekten, de zogenaamde myoneuropathieën (zenuw-spierstoornissen). Onder deze groep vallen onder meer multiple sclerose, epilepsie, encefalitis en myasthenie gravis.

Hartaanval voorkomen

Volgens gerontologosch onderzoeker Durk Pearson blokkeert octacosanol de ongecontroleerde vorming van tromboxanen (bloedstollingshormonen). Behalve dat ze enzymatisch worden geproduceerd overeenkomstig de lichaamsbehoefte, kunnen tromboxanen in grote hoeveelheden gesynthetiseerd worden door de oxiderende werking van vrije radicalen en peroxiden, waarbij de controlemechanismen en de naar balans strevende mechanismen van de enzymatische productie worden omzeild. Het resultaat is een abnormale stolling op de slagaderwanden, wat tot coronaire trombose leidt. Door het gebruik van tarwekiemolie kan men zodoende een hartaanval helpen voorkomen.

Energie

De energievrijmakende functie van tarwekiemolie wordt nog niet helemaal begrepen, maar één ding staat onomstotelijk vast; iedereen die onder geestelijke of lichamelijke stress staat kan er baat bij hebben. Iedereen zou tarwekiemolie moeten gebruiken, aangezien onze moderne voeding vaak niet de rauwe, koudgeperste oliën bevat die in zovele belangrijke voedingsstoffen voorzien. Wit meel en de producten daarvan bevatten niet de kiem, de vitale levensbron van de korrel.

Waarschuwing

Koudgeperste tarwekiemolie bevat significante hoeveelheden natuurlijk oestrogeen (vrouwelijk geslachtshormoon). Megadoses van meer dan een paar theelepels per dag gedurende langere tijd kunnen degeneratie van de testikels en verlies van libido bij sommige mannen veroorzaken. Als hoger gedoseerd supplement zijn octacosanoltabletten veiliger en nuttiger.

Lees verder

© 2010 - 2014 P1234, gepubliceerd in Gezonde voeding (Mens en Gezondheid) op . Het auteursrecht van dit artikel en antwoorden op reacties ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Vetten, vetzuren en hun functiesVetten, vetzuren en hun functiesVetten hebben, vooral de laatste jaren, een negatieve klank. Veel mensen zijn bezig met gezonde voeding en afvallen en v…
Vetten en oliënVetten en oliënWe letten momenteel erg op wat we eten. Zit er veel vet in? Of juist niet? En zijn de vetten verzadigd of onverzadigd? E…
Verzadigde en onverzadigde vetzuren. Wat is het verschil?Verzadigde en onverzadigde vetzuren. Wat is het verschil?Verzadigde vetzuren en onverzadigde vetzuren staan tegenwoordig vermeldt op de verpakking van zowat alle voedingsmiddele…
Vette voeding en calorieënVette voeding en calorieënOver vetten wordt veel geschreven en gesproken. De meeste Nederlanders zijn te dik. Een dieet heeft bijna iedereen welee…
Alles over vetten en vet verbrandenDe lichaamsvetten zijn samengesteld uit vetzuren en glycerol. De vetten zijn voor ons lichaam van groot belang, ze worde…

Reageer op het artikel "Tarwekiemolie een wondermiddel"

Reacties

Diane, 19-11-2013 11:47 #2
Bevat tarwekiemolie gluten?

A. Willems, 07-12-2012 14:48 #1
Hallo heb gelezen dat tarwekiemen slecht voor de darmen zijn. Reactie infoteur, 07-12-2012
Integendeel, tarwekiemolie staat er om bekend de werking van de darmen te verbeteren.

Infoteur: P1234
Subrubriek: Gezonde voeding
Reacties: 2
Medische informatie…
Schrijf mee!