InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > Eten als medicijn

Eten als medicijn

Voedingsingrediënten met multifunctionele eigenschappen zijn een uitkomst als de drogist zijn winkel al heeft gesloten. Goed eten is goed voor je lichaam zorgen. Soms zijn de omstandigheden dusdanig dat je niet onder een kleine ziekte uitkomt. Je kunt dan allerlei pillen slikken. Er zijn echter mogelijkheden om de gang naar een drogisterij te besparen. Zout en water hebben we allemaal in huis en daar is een genezend middeltje van te maken tegen ontstekingen.

Inhoudsopgave

Zoutoplossing tegen infecties

Water en zout met elkaar mengen is vrij eenvoudig. Het werkt desinfecterend. Wanneer je ontstoken tandvlees hebt kun je de mond spoelen met zout water. Het werkt ook tegen neusverstopping. Een keel -neus en oorarts kan bevestigen dat het opsnuiven van zout water vanaf een schoteltje een goede manier is om je neus open te maken. De buisjes van Eustachius, die van je neus naar je oren lopen en als doel hebben om vocht te kanaliseren, zijn vaak verstopt bij een verkouden persoon. Je hebt dan last van druk op je oren wat zelfs in een oorontsteking kan overgaan. Dit is te voorkomen door enkele druppels zout water in je neusgaten te stoppen. Je kunt de zoutoplossing eventueel in een flesje neusdruppels doen zodat het makkelijker is toe te dienen.

Honing tegen schorre stem

De schorre keel wordt sneller geheeld met honing. Het is belangrijk om beslist geen zwarte thee te drinken als je last hebt van een schorre keel. Zwarte thee is de meest gedronken theesoort. Deze is slecht voor je stembanden. Professionele zangers en sprekers in het openbaar krijgen het advies om geen thee te drinken. Groene thee zou wel kunnen. Een hoestdrank kopen is een mogelijkheid voor mensen die last hebben van de keel. Honing gebruiken is een heel goed alternatief.

Olijfolie als zonnebrandmiddel

Toen mensen nog geen zonnebrandmiddel hadden, gebruikten men oliën om hun huid te beschermen tegen uitdroging. In landen rond de Middellandse Zee smeerde iedereen zich in met olijfolie. Men haalde de overtollige olie van de huid af met een houten schraper. In het oude Griekenland had iedere sporter of soldaat tijdens warm weer een oliekannetje en een schraper aan zijn riem om zijn middel. Zo hield men de huid schoon en vrij van uitdrogingsverschijnselen. Olijfolie werkt ook goed in de winter tegen droge handen. Mensen met eczeem krijgen peperdure geneesmiddelen door de huidarts voorgeschreven. Soms blijkt dat olijfolie beter werkt. In reguliere geneesmiddelen voor de huid zitten vaak stoffen die een allergische reactie geven. Zelfs vaseline, een bijprodukt van de olieindustrie, wordt afgeraden door huidartsen. Olijfolie kent geen bijwerkingen.

Sambal tegen verstopte neus en bijholtes

Mensen met een verstopte neus hebben baat bij het eten van sambal. Door het eten van sambal gaat de neus open. Soms hebben ook mensen met een voorhoofdholteontsteking of bijholteontsteking baat bij sambal. Alle lichaamsholten staan met elkaar in verbinding. Sambal wordt gemaakt van Lombok of Spaanse peper. Deze groente is erg goed voor het lichaam. In de Japanse concentratiekampen in Nederlands-Indië tijdens de Tweede Wereldoorlog had men slecht te eten. Sambal was ongeveer de enige groente die men kreeg. Hierop overleefde menigeen het zware kampleven.

Ontlasting

Wie aan de diarree is doet er goed aan geroosterd wit brood te eten. Het werkt verstoppend; dat wil zeggen dat door het eten van geroosterd wit brood de ontlasting veel steviger wordt. Wanneer je last hebt van verstopping kun je pruimen eten of pruimensap drinken. Alle vezelrijke voeding helpt tegen constipatie.

Suiker tegen té stoned-zijn

Suiker is erg slecht; misschien wel een vergif. Voor één ding is het goed te gebruiken; als medicijn tegen té stoned-zijn. Blowen is ongezond maar als je iemand in je omgeving kent die erg stoned is en daar een probleem mee heeft dan kun je deze persoon helpen door hem snoepgoed te geven. Sommige hasjrokers hebben last van angstaanvallen. Vooral toeristen die de hoge kwaliteit van Nederlandse wiet niet gewend zijn, hebben last van duizelingen en achtervolgingswaan. Suiker bindt de werkzame stof van hasj of wiet; THC. De THC in je bloed verliest zijn effectiviteit na het eten van suiker. Hierdoor wordt je sneller nuchter. Je wordt nooit helemaal nuchter van suiker eten maar een kopje thee met 5 scheppen suiker doet wonderen na het roken van teveel wiet.

Peulvruchten tegen ijzertekort

Een ijzertekort leidt vaak tot chronische vermoeidheid. Er zijn mensen die daarom supplementen innemen om hun ijzergehalte op peil te brengen. Veel gezonder is het om dagelijkse een portie peulvruchten te eten. In vrijwel elke maaltijd kun je peulvruchten verwerken. Peulvruchten bevatten veel ijzer. Sommige peulvruchten zijn lekker als maaltijd op zich; erwtensoep of falafel gemaakt van kikkererwten. Andere peulvruchten kun je toevoegen aan de rijst of aardappelmaaltijd. Citrusvruchten helpen om ijzer uit plantaardige bron beter op te nemen.

Uien tegen verstopte neus

Uien zijn supergezond. Wie last heeft van een verstopte neus kan ´s nachts een halve ui naast zijn bed leggen. Je wordt wakker met een open neus. Vooral tijdens het slapen is een verstopte neus lastig omdat je automatisch door je mond gaat ademhalen. Hierdoor krijg je een hele droge keel wat een onprettig gevoel is. Een andere manier om ui als medicijn te gebruiken is om ui te verwerken in de maaltijd. Een uiensoepje kan heel genezend werken voor de ontstoken slijmvliezen. Daarnaast helpt het al om ui te snijden. Het bekende fenomeen dat je moet huilen van ui snijden kun je juist toepassen als je zwaar verkouden bent. Een ui als medicijn kun je het beste rauw eten alleen dat vinden sommige mensen vies. Daarom is het beter het in een salade te verwerken, uiensnippers over de mayonaise te doen of een haring met uitjes te eten. Wie kinderen heeft met een verstopte neus kan een halve ui neerleggen naast hun bed als ze al slapen. Voor het slapen ruikt het wellicht te sterk.

Moermandieet

Het gebruiken van eten als medicijn is een lekker alternatief. De bekende kankerspecialist dokter Cornelis Moerman (1893-1988) zwoer bij het eten van fruit tegen kanker. Zijn onderzoeken wezen uit dat de lichamelijke stofwisseling van grote invloed is op het ontstaan van kanker. Moerman ontdekte dat allerlei voedingstoffen die we gewend zijn om te eten helemaal niet gezond zijn. Hij at alleen plakken fruit op brood. Je kunt een boterham lekker beleggen met aardbei, kiwi, appel, sinaasappel of banaan. Er zijn in Nederland 50 artsen die aan kankerpatiënten de Moermantherapie geven. Moerman gebruikte zijn eigen dieet en is er 95 mee geworden.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Broodbeleg en tosti receptenBen je ook helemaal uitgegeten op brood met standaardbeleg, zoals hagelslag, kaas of boterhamworst? Probeer dan eens and…
Zalmpakketje met ei,eieren uit de oven,eierschalen gevuldWie houdt er nou niet van een ei, lekker om mee te variëren, gekookt, gebakken of uit de oven, met zalm, beenham of garn…
Bruschetta, Italiaanser kan het nietBruschetta, Italiaanser kan het nietBruschetta als voorgerecht, borrelhapje of tussendoortje, altijd een succes! Deze typische antipasti uit Italie zijn ori…
Diarree stoppenDiarree stoppenDiarree of buikloop is wanneer je meerdere keren last hebt van een vloeibare stoelgang. Diarree kan voortkomen uit virus…
Diarree, Hoe komt het en wat doe je eraan?Diarree, Hoe komt het en wat doe je eraan?Iedereen kent het wel: Diarree. Helaas is dit een overlast wat vaak voorkomt en in de volksmond ook wel genoemd: spetter…
Bronnen en referenties
  • http://www.moermanvereniging.nl/?q=node/41
  • Foto´s: Tom008

Reageer op het artikel "Eten als medicijn"

Infoteur: Tom008
Laatste update: 03-12-2012
Subrubriek: Gezonde voeding
Medische informatie…
Schrijf mee!