InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > Natrium: natriumtekort symptomen, natrium en kalium, voeding

Natrium: natriumtekort symptomen, natrium en kalium, voeding

Natrium: natriumtekort symptomen, natrium en kalium, voeding Natrium is een belangrijk mineraal dat verschillende functies in het menselijk lichaam vervult. Samen met kalium zorgt natrium voor het juiste evenwicht in de vochthuishouding. Ook speelt natrium samen met kalium een rol in de werking van spieren en zenuwen. Een mens heeft maar weinig natrium nodig en aangezien natrium in vrijwel alle voedingsmiddelen aanwezig is, zal een natriumtekort niet snel voorkomen.

Functie van natrium

Natrium is een element dat het lichaam nodig heeft om goed te functioneren; het is met name belangrijk voor het evenwicht in de vochthuishouding. Het is in bijna alle dranken en voedingsmiddelen aanwezig. Het menselijk lichaam gebruikt natrium samen met kalium om de bloeddruk te reguleren. Natrium is samen met kalium ook belangrijk voor de werking van spieren en zenuwen.

Voedingsbronnen van natrium

Natrium komt van nature voor in de meeste voedingsmiddelen. De meest voorkomende vorm van natrium is natriumchloride, in de volksmond keukenzout genoemd. 1 Gram keukenzout levert zo'n 400 milligram natrium.

Keukenzout wordt als smaakmaker aan eten toegevoegd, zowel tijdens de bereiding van de maaltijd als aan tafel. Zout wordt tevens als conserveermiddel gebruikt. Zout wordt toegevoegd aan verschillende voedingsmiddelen. In de meeste kant-en-klare voeding is vaak veel zout aanwezig. Vleeswaren, zoals spek, worst en ham, en ingeblikte soepen en fruit zijn allemaal voorbeelden van voedingsmiddelen waaraan natrium is toegevoegd. Fastfood heeft over het algemeen een zeer hoog natriumgehalte. Onbewerkte voedingsmiddelen zoals vers fruit en verse groente, bevatten slechts zeer weinig natrium. In onbewerkt vlees, vis, eieren en melk komt ook weinig natrium voor.

Gevolgen van te veel natrium

In Nederland wordt over het algemeen te veel natrium ingenomen. De Gezondheidsraad raad aan het gebruik te beperken tot maximaal 6 gram per dag, hetgeen overeenkomt met 2,4 gram natrium per dag. Terwijl de gemiddeld Nederlander dagelijks 3,6 gram natrium binnenkrijgt. Een teveel aan natrium wordt op natuurlijke wijze via de urine en transpiratievocht uitgescheiden.

Een teveel aan natrium belast de nieren en het hart, waardoor een hoge bloeddruk - ook wel hypertensie genoemd - kan ontstaan. Dit vergroot het risico op hart- en vaatziekten. Een teveel aan natrium belast de calciumstofwisseling en kan bijgevolg leiden tot osteoporose (botontkalking).

Natriumtekort symptomen en oorzaak

Een mens heeft maar weinig natrium nodig en aangezien natrium in vrijwel alle voedingsmiddelen aanwezig is, zal een natriumtekort niet snel voorkomen. Een tekort wordt meestal veroorzaakt door verlies van natrium via transpiratie bij langdurige inspanning. Hierdoor ontstaan uitdrogingsverschijnselen. Als gevolg van hoge koorts, overgeven, (fors) bloedverlies en ernstige diarree kan ook een natriumtekort in de hand in het lichaam ontstaan en bestaat de kans op uitdroging. Extra drinken in combinatie met meer zout is dan nodig om het tekort aan te vullen. Een zoutoplossing kan ervoor zorgen dat de hoeveelheid lichaamsvocht weer op peil komt. Een goede behandeling bestaat in dat geval uit het geven van water, zouten en voedingssuikers. Dit gebeurt meestal in de vorm van ORS: Oral Rehydration Solution/Salts. In zeer ernstige gevallen moet in het ziekenhuis de vochtbalans herstelt worden.

Aanbevolen Dagelijkse Hoeveelheden (ADH)

De Gezondheidsraad adviseert voor keukenzout het gebruik te beperken tot maximaal 6 gram per dag, dat is 2,4 gram natrium per dag. Volgens de Gezondheidsraad heeft een volwassene niet meer nodig om de bloeddruk gezond te houden en het risico op hart- en vaatziekten te beperken.

Lees verder

© 2011 - 2014 Tartuffel, gepubliceerd in Gezonde voeding (Mens en Gezondheid) op . Het auteursrecht van dit artikel en antwoorden op reacties ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Wat doet kalium en natrium met ons lichaamWat doet kalium en natrium met ons lichaamDat ons lichaam vocht kalium en natrium nodig heeft weten we allemaal, maar wat doet het nu precies voor ons lichaam en…
Wat is natrium?In de wereld bestaan velen stoffen. Een daarvan is Natrium. Maar wat doet Natrium eigenlijk en waar kent het de oorspron…
Vrouw en voeding: mineralen macronutriëntenVrouw en voeding: mineralen macronutriëntenEvenwichtige en gezonde voeding voor een vrouw bestaat uit voldoende eiwitten, koolhydraten, vetten, vitaminen, minerale…
Mineralen, voor de vitaliteit van je lichaamMineralen, voor de vitaliteit van je lichaamMineralen zijn net als vitamines erg belangrijk voor de vitaliteit van ons lichaam. Net als vitamines dienen ze om het l…
Mineralen, waarom hebben wij ze nodig?Mineralen, waarom hebben wij ze nodig?Mineralen hebben wij nodig voor de opbouw van ons lichaam. Calcium en magnesium zijn belangrijk voor de opbouw van de bo…
Bronnen en referenties
  • Ulrich Rückert: Vitaal met vitaminen - Hoe natuurlijke vitaminen en mineralen uw gezondheid verbeteren en u volop energie geven; UGN te Elburg, 1993.
  • http://www.voedingscentrum.nl
  • http://www.vitamine-info.nl

Reageer op het artikel "Natrium: natriumtekort symptomen, natrium en kalium, voeding"

Reacties

Mikki, 01-04-2012 16:37 #2
My naam is Mikki, ek is van Suid-Afrika. My simptome is te veel suur, ek kan nie pasta, brood, koek. lekkers ens eet nie. Dit is asof als wat ek eet en drink omsit suur. Ek kry koors en droog uit. Ek eet nie baie sout nie. Wat is oorsaak dat my liggaam permanent styf voel. Ek voel letterlik elke spier in my liggaam trek veral in my nek en gesig. Hoop jul het antwoord vir my. Van Mikki Reactie infoteur, 07-04-2012
Die redaksie kan nie ingaan op individuele ziektegevallen. Ook stel ons geen diagnose, maar gee slegs algemene gezondheidsadviezen. Vir enige vrae oor die diagnose en behandeling moet jy kontak met jou behandelend dokter.

Dick Roetman, 20-12-2011 20:33 #1
Mijn vrouw heeft een lekkende hartklep + teveel vocht in het lichaam + een wisselend natriumbeeld. Te weinig bij vaak plassen door plaspillen en te veel bij minder gebruik plaspillen. Zij is onder behandeling van een cardioloog.
vraag 1: weet u het "ideale" gebruik van plaspillen met behoud van een goed natriumgehalte?
vraag 2: kunnen door dit "geschommel" van het natrium problemen elders ontstan? (zoals nierwerking)
Bij voorbaat dank voor het meedenken. Reactie infoteur, 21-12-2011
Er bestaan ook kaliumsparende plaspillen (diuretica). Deze middelen voeren water af maar sparen het kalium. Als plaspil hebben ze evenwel geen sterke werking en ze worden daarom vaak gebruikt in combinatie met andere plaspillen. Het is aan de behandelend arts om per patiënt te bekijken wat de beste (combinatie van) medicijnen zijn en wat de juiste of meest ideale dosering is.

Infoteur: Tartuffel
Subrubriek: Gezonde voeding
Special: Mineralen
Reacties: 2
Medische informatie…
Schrijf mee!