InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > Aspartaam; gezond of schadelijk?

Aspartaam; gezond of schadelijk?

Veel mensen nuttigen tegenwoordig light producten om overtollige kilo's kwijt te raken. Light producten bevatten zoetstoffen, waardoor de suiker weggelaten kon worden. Eén van die zoetstoffen is aspartaam. Wat is aspartaam en is deze zoetstof wel gezonder dan suiker?

Wat is aspartaam?

Aspartaam is een kunstmatige zoetstof. Deze stof zit in meer dan 6000 voedingsmiddelen. De stof wordt veel gebruikt in light producten zoals frisdrank en zoetjes, evenals in producten als limonade, yogi, dubbeldrank, yoghurt, kwark, yakult, snoep, taart, kauwgom, vitaminepreparaten, peutertandpasta, enz. Hoe aspartaam ook wel aangeduid wordt op de ingrediëntenlijst is als E951, Nutrasweet en Canderel. Aspartaam bestaat uit de chemische stoffen asparaginezuur, phenylalanine en methanol. Wanneer aspartaam in het lichaam wordt opgenomen wordt de methanol omgezet in formaline en mierenzuur.

Aspartaam en afvallen

Het serotoninegehalte in de hersenen daalt wanneer je een product gebruikt waar aspartaam in zit. Door deze daling krijg je meer trek in zoetigheid. Wanneer je stopt met het gebruik van producten waar aspartaam in zit, kun je wel eens kilo's afvallen. Aspartaam heeft dus helemaal niet zoveel voordelen wanneer je af wilt vallen. Ook wordt er beweerd dat door aspartaam de opname van vet juist bevorderd wordt.

Aspartaam en klachten

Je hebt twee soorten klachten na het gebruik van aspartaam: klachten die al op zeer korte termijn op kunnen treden en klachten op langere termijn.

Klachten op korte termijn
  • hartkloppingen
  • misselijkheid
  • hoofdpijn (migraine)
  • epileptische aanval

Klachten op langere termijn
Klachten die je in eerste instantie niet merkt maar die later de kop op kunnen komen steken zijn:

  • vermoeidheid
  • depressie
  • slecht zien/ blindheid
  • verlammingen
  • vermindering intelligentie
  • verschijnselen van MS
  • leukemie en lymfomen
  • kanker in urinewegen
  • hersentumoren
  • nieuwe vormen van kanker

Formaline dat ontstaat uit het methanol uit aspartaam, is een zenuwgif. het is ook een kankerverwekkende stof en wordt gebruikt bij het conserveren van lichamen. Ook wordt het gebruikt bij het uitgassen van besmette ruimten. Phenylalanine, wat ook in aspartaam zit, werkt ook als neurotransmitter en is ook een zenuwgif.

Aspartaam blijkt niet alleen al kankerverwekkend te zijn bij doseringen vanaf 20 mg/kg per dag, een hoop mensen schijnen er ook nog eens behoorlijk ziek van te worden.

Aspartaam en suikerpatiënten (diabetes)

De bloedsuikerspiegel van diabetespatienten wordt verstoord bij de inname van aspartaam. Daardoor is het heel moeilijk om de bloedsuikerspiegel op normale waarden te houden. De diabetes patient is dan bijna door de arts niet in te stellen op normale hoeveelheden insuline. Dit brengt de nodige risico's met zich mee voor de patiënt.

Lees verder

© 2011 - 2017 Wuppie, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Wat doen light frisdranken met je?Wat doen light frisdranken met je?Veel mensen denken dat light frisdranken zo gezond zijn, maar is dit eigenlijk wel zo gezond? Mensen die aan het afvalle…
Aspartaam (E951)Aspartaam is een kunstmatige zoetstof die ongeveer 200 x zo zoet is als suiker. Je vindt aspartaam vooral in light produ…
Dieet? Gebruik natuurlijke gezondere zoetstof zoals SteviaDieet? Gebruik natuurlijke gezondere zoetstof zoals SteviaWe letten op de lijn, van onszelf en onze kinderen. Tijdens het boodschappen doen schreeuwen de "light" producten ons to…
Aspartaam: slecht voor je gezondheid?Het gebruik van de chemische stof Aspartaam als zoetstof in (vooral) ligthproducten, staat al jaren ter discussie. Sommi…
Lightproducten: past het in een gezond voedingspatroon?Lightproducten: past het in een gezond voedingspatroon?Lightproducten bevatten vaak minder calorieën en vetten. Wanneer je wilt afvallen, past dit goed in een voedingspatroon.…
Bronnen en referenties
  • http://www.aspartaam.com/klachten.php http://www.mannen-gezondheid.com/nieuwsbrief-aspartaam.html

Reageer op het artikel "Aspartaam; gezond of schadelijk?"

Reacties

Ferry, 19-11-2014 17:03 #2
Heel veel juiste informatie. Ik mis echter iets:
Aspartaam werd om genoemde redenen tot twee keer toe afgekeurd door de FDA (Amerikaanse keuringsdienst van waren). Toen heeft Monsanto (de oorspronkelijke fabrikant) een eigen employee laten infiltreren bij de FDA. Prompt daarom werd aspartaam alsnog goedgekeurd. Zulke smerige spelletjes worden er op hoog niveau gespeeld door de superrijken ten koste van onze gezondheid!
Voor wie het nog niet wist: Monsanto is het multinationale bedrijf dat een paar "interessante" producten op zijn naam heeft staan:
DDT
Agent Orange
Roundup
GMO's
Eet smakelijk!

Liz, 08-03-2011 20:28 #1
Ik heb al jaren klachten en nooit wist een dokter mij te vertellen wat ik had. Uiteindelijk heb ik de stempel fibromyalgie opgeplakt gekregen. Maar na een bezoek aan een neuroloog en dietiste ben ik er bij toeval zelf achter gekomen dat ik al jaren hele erge hoofdpijnen had van de cola light en limonade an de lidl.Ik ben nu een paar maanden gestopt met het drinken van die limonade en de klachten zijn nagenoeg weg. Nu afgelopen weekend was ik op een verjaardag en dronk spa orange en de dag erna had ik dezelfde klachten als een paar maanden hiervoor en ik kijk op internet in de tabel met aspertaam toevoegingen en ja hoor ook daar zit het in. Weer een paar dagen uit de roulatie. ik ben er van overtuigd dat ik niet tegen aspertaam kan, maar de neuroloog gaat niet mee in deze bewering en zei dat als ik er zelf baat bij had om het niet te drinken dat ik dat dan maar moest geloven, maar dat hij er op een symphosium niet mee aan hoefde te komen. Ik weet zeker dat er op deze wereld heel, heel veel mensen ziek tot doodziek zijn van aspertaam en het zelf niet weten. Maar dat het een economische spel is en dat de aspertaan niet meer uit de handel wordt genomen. Met alle gevolgen van dien. Reactie infoteur, 11-03-2011
Liz, bedankt dat je jouw ervaringen met het gebruik van aspartaam deelt.
Ook ik denk dat er een heleboel mensen hier last van hebben tot ziek van zijn. Het zou veel meer bekend moeten worden wat deze stof aan kan richten. Blijf alsjeblieft naar je eigen gevoel luisteren. Artsen (waaronder jouw neuroloog) zitten er naar mijn ervaring zo vaak naast. Ze willen er op de een of andere manier niet aan, en waarom? Dat economische spel waar jij over spreekt zou zeker een oorzaak kunnen zijn. Helaas… Maar misschien helpen dit soort artikelen en andere websites op het Internet die voor aspartaam waarschuwen de mensen hun ogen openen.

Infoteur: Wuppie
Gepubliceerd: 06-03-2011
Subrubriek: Gezonde voeding
Special: Voeding
Reacties: 2
Medische informatie…
Schrijf mee!