InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > Pompoenpitolie is gezond

Pompoenpitolie is gezond

Pompoenpitolie is gezond Pompoenpitolie is een krachtig en zeer gezond middel van ‘Moeder Natuur’. Uiteraard word deze olie verkregen na bewerking van de pompoen. Er zijn velen soorten pompoenen. Eetbare en niet eetbare. Maar, zelfs de niet-eetbare pompoenen dienen een goed doel: zij geven onze tuinen in de herfst en tijdens Halloween een karakteristiek uiterlijk.

Smaakvol en gezond

Pompoenpitolie ontstaat door persing van geroosterde pompoenpitten. Na het oogsten van de pompoenen worden de zaden zorgvuldig verwijderd, schoongemaakt, gedroogd en daarna geroosterd. Er zijn 2 tot 3 kilo pitten nodig om 1 liter Pompoenpitolie te verkrijgen. Deze olie is zeer aromatisch. Smaakt een beetje naar noten en is dik en bruin. Het kan dus best wel even wennen zijn wanneer je het gaat gebruiken. Maar daar staat dan tegenover dat het toch wel veel gezondheidsvoordelen heeft en dat maakt het dan toch weer een waardevolle oliesoort. Om te voorkomen dat de olie ranzig word, word het bewaard in donkere flessen of blikken, meestal niet groter dan een halve liter per verpakking. Verder is Pompoenpitolie ook verkrijgbaar als supplement, verwerkt in capsules. Deze capsules voldoen ook zeer goed en zijn niet prijzig.

De pluspunten

Deze olie vol zit met essentiële voedingsstoffen die je gezondheid alleen maar ten goede komen. Om te beginnen draagt Pompoenpitolie bij aan een goede stofwisseling. Het is een bron van essentiële vetzuren, helpt het LDL cholesterol te verlagen en dus goed voor hart en bloedvaten. Het zorgt voor gezonde nagels en haren, biedt hulp bij preventie en behandeling van blaas, lever en prostaatproblemen. Verder is Pompoenpitolie rijk aan zink, magnesium, fosfor, kalium en koper, vitamine E en vezels.

Wat doet Pompoenpitolie nog meer?

Goed voor de prostaat
Vooral voor mannen is het belangrijk te weten dat Pompoenpitolie een goede prostaatfunctie bevorderd. Als je dit bijvoorbeeld vergelijkt met lijnzaadolie, waarvan inmiddels door onderzoek is gebleken juist kanker bevorderend te zijn, is het raadzaam deze te vervangen door Pompoenpitolie. Al bij een eetlepel olie per dag verwerkt in de maaltijd of door het eten van pompoenpitten.

Tegen incontinentie
Pompoen versterkt de spierfunctie rondom de urinewegen en sluitspieren en kan dus helpen om incontinentie tegen te gaan bij zowel mannen als vrouwen. Het kan zelfs helpen bij kleine kinderen tegen het bedplassen. Dit komt door het relatief hoge gehalte aan beta-sitosterol.

Beta sitosterol komt in meerdere plantensoorten, groenten en fruit voor en heeft een ontstekingsremmende en verkleinende werking op ontstekingen.

Ontwormingsmiddel
Pompoenpitolie is ook toe te passen als een ontwormingsmiddel. Platwormen of rondwormen hebben een grondige hekel aan 3-amino-3-carboxy-pyrro-di-line. Ze vermijden ook graag vette olie. Het is wel zo dat de wormen er niet van doodgaan, maar ze verdwijnen er wel van.

Anti huidveroudering
Pompoenpitolie staat ook bekend als zijnde een middel tegen huidveroudering en word daarom ook wel toegevoegd aan cosmetische preparaten. Maskers met gekraakte pitten zijn verzachtend voor de huid en een mengsel van pompoen, meloenolie én olijfolie.

Overigens kan gekookte pompoen ook helpen bij behandeling van brandwonden omdat ze wondheling bevorderd en pijnen verzacht bij uitwendig gebruik.

Hoe te gebruiken

Gebruik de olie bij voorkeur zonder deze te verwarmen omdat anders de goede eigenschappen verloren gaan en zelfs ongezond kunnen worden bij een te hoge verhitting. Dit geld trouwens voor heel veel oliën met uitzondering van palm en kokosolie. Veel oliesoorten, zoals bijvoorbeeld zonnebloemolie, gaan van structuur veranderen tijdens verhitting en worden dan zelfs kankerverwekkend. Veel mensen weten dit niet, maar wil je weten hoe dat dit zit lees dan het artikel over 'Oliën en Vetten'.

Eet je wel eens een budwig ontbijt? Vaak lees je dan dat je daarin lijnzaadolie dient te gebruiken, maar omdat dit voor mannen dus niet aan te bevelen is, kan men dan de lijnzaadolie beter vervangen door Pompoenpitolie die dan juist weer bevorderend werkt voor de prostaat. Wil je meer weten over het Budwig ontbijt? Lees dan mijn artikel: 'Het budwig-papje'.

Ook als salade dressing is Pompoenpitolie lekker. Samen met wat appelciderazijn en zout.

Waar kopen?

Al met al zijn dit nogal wat gezonde voordelen waardoor Pompoenpitolie wel een plaats verdient in het dagelijkse voedingspatroon. Je zult deze olie misschien niet zo snel in de supermarkt vinden maar het is altijd te vinden in een speciaal zaak, een reformwinkel of een natuurvoedingsmiddelen winkel. Soms voegen de producenten er zonnebloemolie aan toe en dat is niet de bedoeling. Ga voor 100% pompoenpitten zonder toevoegingen. let dus altijd op het etiket en doe er je voordeel mee.

Lees verder

© 2011 - 2014 Yoan, gepubliceerd in Gezonde voeding (Mens en Gezondheid) op . Het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde links
Meer voeding en gezondheid..
Gerelateerde artikelen
French dressing makenDe meest traditionele dressing die er bestaat: de French dressing. Wie kent hem niet? Vaak gebruikt in restaurants, en u…
De geneeskracht van pompoenpittenDe geneeskracht van pompoenpittenPompoenpitten zijn een voedzame pittensoort die je goed over salades kan sprenkelen. Pompoenpitten zitten regelmatig doo…
Alles over olijfolieAlles over olijfolieOlijfolie is heel erg gezond, het zorgt voor bescherming van de gezondheid en past prima in een gezonde levensstijl. Oli…
Gezond eten: Snoepgoed onder superfoodsGezond eten: Snoepgoed onder superfoodsDat broccoli en bosvruchten gezond zijn en onder superfoods vallen, weet je misschien wel. Maar wat dacht je van waterke…
Pompoenen zijn gezondPompoenen zijn gezondPompoenen zijn een opvallende en tegelijkertijd een beetje vergeten groente. Jazeker, een groente, want ondanks dat pomp…
Bronnen en referenties
  • Bronnen: www.gezonder.nu, www.oilspecial.com, www.plantaardigheden.nl, www.bewustleven.info

Reageer op het artikel "Pompoenpitolie is gezond"

Infoteur: Yoan
Subrubriek: Gezonde voeding
Medische informatie…
Schrijf mee!