InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > Haver is gezonder dan je denkt

Haver is gezonder dan je denkt

Haver is gezonder dan je denkt Je hoort niet zo heel vaak over haver. Het is dan ook een beetje een vergeten gewas, maar haver is heel erg gezond. Zeker als ontbijt. Het lijkt op tarwe, rogge en gerst maar heeft een hoger eiwit en vetgehalte. Over het algemeen mijden mensen voedingsmiddelen die veel vetten bevatten, maar in dit geval gaat het over wezenlijke vetzuren die in precies de juiste verhouding staan en dus onmisbaar zijn. Haver is heel erg voedzaam en bevat langzame koolhydraten, en dat is belangrijk, want die langzame koolhydraten zorgen voor een voldaan gevoel waar je de hele morgen op kunt teren. Mensen die last hebben van obesitas of diabetes kunnen hier van profiteren. Haver bevat langzame suikers, veel vezels, eiwitten, zink, magnesium ijzer, vitamines K, E, B1, B2, B6 en carotenen. Het is snel klaar en heel goedkoop. Je hebt al een pak van 500 gram voor minder dan euro, dus de prijs kan het niet zijn.

Fytinezuur

Haver bevat Fytinezuur, en Fytinezuur is een antinutriënt. Antinutriënten remmen de opname van mineralen als calcium, magnesium en zink, en dat werkt dus tegengesteld. Het zijn mineralenrovers. Je vindt Fytinezuur ook in Brinta, soja, peulvruchten en granen. Je kunt er dus niet echt omheen. Neem bijvoorbeeld volkoren of meergranenbrood. Deze producten zijn heel gezond, maar juist door die fytinezuren worden de gezonde mineralen niet goed door het lichaam opgenomen.

Er is wel een manier om het Fytinezuur te laten afnemen. En dat is weken. Weken en het weekwater weggooien.(bij haver). Of, zelf brood bakken en het brood een nacht lang laten rijzen. Wat betreft brood is zuurdesembrood veel gezonder en tarwekiembrood het aller-gezondst.

De oplossing voor haver zonder Fytinezuur

Laat de havervlokken een nachtje weken en giet het water de volgende morgen weer af. Door het weken komt het Fytinezuur vrij en kun je dit met het water wegspoelen. Het voordeel dat je dan ook nog hebt is dat de haver niet lang meer hoeft te koken. Je brengt de kooktijd terug van 30 minuten naar een minuutje. Let wel op! Haver die in winkels verkocht worden zijn in het productieproces verhit, en dit wil zeggen dat het voorweken en afgieten geen zin meer heeft. Wil je deze methode dus toepassen dan zul je de haver bij een molenaar moeten aanschaffen. Om de haver op een gezonde manier te zoeten kun je er Stevia aan toevoegen. Stevia is een natuurlijk zoetmiddel dat geen calorieën bevat.

Iets meer over haver

Haver is een graansoort die al eeuwenlang word geteeld. Al vanaf 7000 jaar voor Christus. Het komt van oorsprong (denkt men) uit Zuidwest Europa en Zuidwest Azië. Het groeide daar tussen de gerst als ‘onkruid’ en werd eigenlijk vooral als veevoer gebruikt. Paarden en geiten bijvoorbeeld, zijn er dol op. Rond 2000 v Christus werd wilde haver al bijna in heel Europa gecultiveerd. Haver werd al door Hippokrates aanbevolen om zijn versterkende en zeer voedzame eigenschappen. Ook Hildegard Von Bingen besteedde veel aandacht aan haver, en zij schreef hierover:

"Laat een ieder die uitgeput is door verlamming en als resultaat daarvan een lege geest en gespleten gedachten heeft, zodat deze mens enigszins krankzinnig genoemd kan worden, een zweetbad nemen, door het water waarin Haver is gekookt over hete stenen te gieten, laat zij dit vaak doen, dan keren deze mensen terug naar zichzelf en herkrijgen ze hun zinnen weder."

In 1786 zaaide George Washington 580 hectare haver in en in de Ayurveda wordt haver toegepast bij het ontwennen van opium.
Haver heeft dus al een lange geschiedenis achter zich liggen en verdient veel meer aandacht dan het nu krijgt. Haver heeft zich over de wereld verspreidt en word nu verbouwd in Noord en West Europa, voormalig Rusland, Noord-Amerika, Canada, Australië en China.

De werking van haver

Haver schijnt heel goed te werken bij aandoeningen aan het zenuwstelsel. Je kunt dan denken aan nerveusiteit, depressie, irritatie, slapeloosheid etc. Maar ook verbeterd haver de stoelgang en heeft een positief effect op diabetes als ook op de lever. Het helpt bij maagklachten, jicht, artritis en het levert een bewezen bijdrage aan hart- en vaatziekten, is goed voor de bloedsomloop enz. enz. Lees er meer over...

Glutenintolerantie

Ook voor mensen met een glutenintolerantie is haver een waardevolle vervanger voor tarwe, gerst en rogge. Een absolute voorwaarde is dan wel dat de haverproducten niet gecontamineerd (verontreinigt/besmet) mogen zijn met gluteneiwitten uit voorgenoemde granen. In Nederland zijn enkele glutenvrije producenten die nauw betrokken zijn bij het opzetten van een coeliaki-veilige haverketen, dus even googlen.
© 2011 - 2014 Yoan, gepubliceerd in Gezonde voeding (Mens en Gezondheid) op . Het auteursrecht van dit artikel en antwoorden op reacties ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Granen, korte informatie over bekende soortenGranen, korte informatie over bekende soortenGranen zijn de zaden van gecultiveerde planten. Het gebruik ervan is sinds mensenheugenis bekend. Doordat telkens de bes…
Alternatieven voor broodAlternatieven voor broodIn Nederland wordt veel en vaak brood gegeten: bij het ontbijt, bij de lunch, en soms ook bij het avondeten, al komen da…
Quinoa (ganzevoet)Quinoa (ganzevoet)Quinoa (spreek uit als kienwah) is een populaire plant uit Zuid Amerika. In Nederland staat quinoa ook wel bekend onder…
Glutenvrij dieet (coeliakie)Glutenvrij dieet (coeliakie)Een glutenvrij dieet word meestal voorgeschreven aan personen welke aan coeliakie lijdt. Coeliakie is een een overgevoel…
Quaker Cruesli: een krokant granenontbijtQuaker Cruesli: een krokant granenontbijtHet is belangrijk om de dag te beginnen met een goed ontbijt. Een ontbijt brengt de stofwisseling op gang en het geeft j…
Bronnen en referenties
  • www.leefbewust.com, wikipedia, www.dekooktips.com, www.plantaardigheden.nl, www.dehalm.nl

Reageer op het artikel "Haver is gezonder dan je denkt"

Reacties

Annelies, 14-08-2013 10:22 #2
Is het net zo gezond om havervlokken in de soyayoghurt te eten, zonder deze te koken? Ik houd niet van warme pap. Ik zou ze dan evt. wel kunnen weken en laten afkoelen.

Li, 15-05-2013 09:58 #1
Hallo,
Ik begrijp 1 ding niet, de haver die je in de winkel koopt is verhit en weken helpt dan niet. Bedoel je dat het fytinezuur er dan niet uit te halen is? en hoe komt dat dan?

Warme groet, Li Reactie infoteur, 16-05-2013
Hoi Li,
Een van mijn bronnen voor dit artikel was Ron Fonteine van www.leefbewust.com. Ik raad je aan om aan hem je vraag te stellen via zijn site want hij weet er echt alles van uit eigen ervaringen. groetjes,

Infoteur: Yoan
Subrubriek: Gezonde voeding
Reacties: 2
Medische informatie…
Schrijf mee!