InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > Het mineraal IJzer

Het mineraal IJzer

Het mineraal IJzer IJzer is belangrijk voor ons lichaam. Het is nodig voor de aanmaak van hemoglobine en geeft dit ook zijn rode kleur. Hemoglobine zorgt voor het transport van zuurstof in ons bloed naar de organen en weefsels. Nou als dát niet belangrijk is!
Verder is ijzer ook belangrijk als bestandsdeel van veel enzymen en ook dat is belangrijk. Enzymen werken als ‘tussenpersoon’. Een enzym verbindt zich in het lichaam met moleculen (vaak uit voeding) die dan ontbonden worden en op die manier opgenomen kunnen worden waar dat nodig is. Zo worden voedingsstoffen in kleine stukjes verkleind en verwerkt. Verder helpt ijzer bij het voorkomen van ziekten en gaat het vermoeidheid tegen. Eigenlijk is dit ook wel logisch: minder ijzer dus minder zuurstofaanvoer dus sneller vermoeid.

Waar zit het in?

IJzer komt van nature voor in voedselbronnen als: aardappelen, groenten, vlees, vis, peulvruchten, bonen en granen. Een aantal voorbeelden zijn:
  • Eidooier
  • Peulvruchten zoals erwten, witte en bruine bonen, linzen
  • Rood vlees: rundvlees, lever, cornedbeef, lamsvlees
  • vis
  • Appelstroop en chocopasta
  • Volkorenbrood
  • Groenten als: broccoli, bloemkool, tomaten, spinazie
  • Vruchten als: pompoen, citrusvruchten, abrikozen, rozijnen

Opmerking: koffie en zwarte thee kan de opname van ijzer verminderen.

Hoeveel ijzer heb je nodig?

Hoeveel ijzer je nodig hebt is ook afhankelijk van je geslacht en je leeftijd. Vrouwen hebben bijvoorbeeld meer ijzer nodig ivm de menstruatie want tijdens het menstrueren verliezen vrouwen 2x zoveel ijzer dan mannen. Ook tijdens de zwangerschap is de behoefte aan ijzer groter dan normaal. Voor zover bekend is een dagelijkse hoeveelheid nodig van 9 mg voor mannen en 15 mg voor vrouwen.

Wat zijn de gevolgen van een tekort?

Wanneer er een tekort aan ijzer is ontstaan dan kan dat zich uiten dmv bloedarmoede, zwakte, duizeligheid en een bleke huid. Dit zijn meestal de symptomen die men het meeste opvalt. Verder kunnen er ook problemen ontstaan in het maag-darmstelsel middels ontstekingen of darmzweren (meestal aan de dikke darm) en soms zelfs tumoren.

Een tekort ontstaat niet altijd doordat je te weinig ijzerhoudende voeding eet. Het kan ook zijn dat het lichaam het ijzer niet goed kan opnemen in de dunne darm. Oorzaken hiervoor kunnen zijn dat er een dunne darm operatie heeft plaatsgevonden of, dat er ontstekingen zijn.

Tip: ijzer word beter door het lichaam opgenomen wanneer het gecombineerd word met vitamine C.

Daarom ook is het belangrijk dat, wanneer men een ijzertekort blijkt te hebben, word uitgezocht hoe dat tekort is ontstaan. Jammer genoeg doen veel huisartsen eerder aan symptoombestrijding, dus schrijven ze al snel staaltabletten voor zodat het ijzertekort weer word aangevuld. Beter zou het zijn wanneer de oorzaak word gezocht.

Teveel ijzer is ook niet goed

Net zoals men een tekort aan ijzer kan hebben is het ook mogelijk en zeker niet gewenst dat men een teveel aan ijzer heeft. Dit kan gevolgen hebben voor de lever. Ga dus niet op eigen houtje ijzertabletten slikken. Wanneer er een teveel aan ijzer is ontstaan dan kan er ‘hemochromatose’ ontstaan. Dit is een ijzerstapelingsziekte waarbij al het teveel aan ijzer word opgeslagen in de lever. Ook andere organen kunnen dan aangetast worden. Dat kunnen we natuurlijk ook niet hebben.

Evenwicht is belangrijk

Ga nooit op eigen houtje aan de gang met ijzersupplementen. Ga naar de dokter wanneer je denkt een tekort te hebben en laat een bloedonderzoek doen. Evenwicht is belangrijk als je het over ijzer hebt. Maar, is dat niet met alles zo in het leven? Neem dus je lichaam serieus en behandel het met respect!
© 2011 - 2017 Yoan, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Oververmoeidheid: Bloedarmoede (Anemie)Oververmoeidheid: Bloedarmoede (Anemie)Voel je je oververmoeid? Bloedarmoede kan de oorzaak zijn. Bloedarmoede of anemie ontstaat wanneer er te weinig rode blo…
Bloedarmoede verhelpen met ijzerrijke voedingBloedarmoede verhelpen met ijzerrijke voedingVoeding bij bloedarmoede of anemie. Bloedarmoede is een toestand waarbij het aantal rode bloedcellen in het bloed te laa…
Vermoeidheid door bloedarmoedeBloedarmoede ontstaat als er een tekort is aan goed functionerende rode bloedcellen in het bloed. De meest bekende oorza…
Mineralen, voor de vitaliteit van je lichaamMineralen, voor de vitaliteit van je lichaamMineralen zijn net als vitamines erg belangrijk voor de vitaliteit van ons lichaam. Net als vitamines dienen ze om het l…
Bronnen en referenties
  • Wikipedia, www.sportinholland.nl, www.fitforme.nl

Reageer op het artikel "Het mineraal IJzer"

Infoteur: Yoan
Gepubliceerd: 21-06-2011
Subrubriek: Gezonde voeding
Medische informatie…
Schrijf mee!