InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > Kaneel heeft een geneeskrachtige werking

Kaneel heeft een geneeskrachtige werking

Kaneel heeft een geneeskrachtige werking Misschien wist je het al want eigenlijk is het algemeen en van oudsher bekent dat kaneel een heel gezond, immuunversterkend en vooral natuurlijk middel is. Kaneel is bij iedereen wel bekend als toevoeging aan appeltaart, pannenkoeken, thee en dergelijke, maar kaneel is zoveel meer. Kaneel is behalve een heerlijke geur (essentiële olie) en smaak een specerij dat vele goede medicinale eigenschappen heeft. In de Chinese geneeskunde past men twijgen van kaneel toe ter verwarming van handen en voeten en de bast ter verwarming van de romp. Ook in de Arabische landen word kaneeldrank gedronken wanneer het koud is. Vroeger al werden biscuits gegeten van zoete haver met kaneel, gember en piment omdat men wist dat dit de spijsvertering bevorderde. Tegenwoordig kopen we daar allerlei dure middeltjes voor die het geld uit onze zakken kloppen. Tijd dus om de werking van kaneel eens nader te bekijken.

Wat kan kaneel voor ons doen?

Kaneel werkt:
Antisceptisch, adstringerend, verwarmend, krampwerend, tegen winderigheid

Kaneel is te gebruiken bij diarree, gevoelige darmen, bij hoesten, bij verkoudheid en koorts, tegen vermoeidheid en kouwelijkheid ten gevolge van ziekte en/of spanningen. Maar ook uitwendig kun je kaneel aanwenden als spoelmiddel voor het tandvlees of om te gorgelen bij ontstoken amandelen. (er schijnen zelfs tandpasta’s te zijn met kaneel erin). Verder toont onderzoek bij dieren aan dat kaneel een beschermende werking geeft bij maag-darm en twaalfvingerige darmzweren.

In ieder geval heeft kaneel een gunstige werking op de bloedsuikerspiegel en het cholesterol niveau dat weer in verband staat met de vet en spiercellen. Volgens onderzoekers kan een bestanddeel van kaneel de vorming van het enzym ‘aldose reductase’ tegengaan. Dit enzym is er de oorzaak van dat glucose word omgezet naar sorbitol. Sorbitol kan bij insulineresistentie, prediabetes en diabetes leiden tot neuropathie, retinopathie en cataract. Lees meer over dit onderwerp op www.circadian.nl/kaneel
Ook sporters kunnen profiteren van kaneel omdat door kaneel meer anabole eiwitten worden aangemaakt in de spiercellen waardoor de cellen meer glucose opnemen en dat levert dan weer meer energie.

Een paar simpele toepassingen om te profiteren van de goede werking van kaneel in samenwerking met honing en water.

  • Tegen pijn bij artritis: neem dagelijks ’s morgens en ’s avonds een kop heet water met twee lepels honing en een theelepeltje kaneelpoeder.
  • Blaasinfectie: een glas lauwwarm water met daarin twee theelepels kaneelpoeder en een lepel honing. Dit vernietigt bacillen in de blaas.
  • Cholesterol: twee lepels honing en drie theelepels kaneelpoeder in een glas thee water. Bij onderzoek bleek het cholesterol niveau binnen twee uren met 10% te dalen.
  • Verkoudheid: neem drie dagen lang een lepel lauwwarme honing met met ¼ lepel kaneelpoeder. Dit proces zal de meest chronische hoest, verkoudheid genezen en de sinussen schoonmaken.
  • Maagpijn: honing samen met kaneel tegen maagpijn. Dit reinigt ook maagzweren vanaf de wortel en maakt de maag vrij van gassen.
  • Afvallen: neem ’s morgen voor het ontbijt en ’s avonds voor het slapen gaan een kop warm water met honing en kaneel. Bij het regelmatig drinken van dit mengsel zal het vet zich niet meer ophopen in het lichaam.
  • Frisse adem: dagelijks gorgelen met een theelepel honing en kaneel poeder in heet water zorgt voor een frisse adem gedurende de hele dag.

Meer informatie.

Er zijn nog veel meer toepassingen te vinden op het internet die je kunt vinden als je in de zoekbalk invult: ‘De genezende eigenschappen van kaneel’. Er is veel te vinden over de goede eigenschappen van kaneel. Zoek voor jezelf uit of het fabeltjes betreft of dat de tips uit de oude en nieuwe tijden ook voor jou van nut kunnen zijn. Kaneel is en blijft een natuurproduct dus is het haast onmogelijk dat je er bijwerkingen van krijgt. maar, ieder mens is anders en wat voor de één geldt kan anders zijn voor de ander. Neem dus nooit alle informatie klakkeloos aan maar probeer het voor jezelf uit.
© 2011 - 2014 Yoan, gepubliceerd in Gezonde voeding (Mens en Gezondheid) op . Het auteursrecht van dit artikel en antwoorden op reacties ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Alcoholvrije cocktails met honingAlcoholvrije cocktails met honingIn dit deel vindt u recepten voor heerlijke alcoholvrije cocktails waarvan één van de ingrediënten honing is. Honing voe…
Honing en KaneelWist u dat de combinatie honing en kaneel (met of zonder appeltje) niet alleen erg lekker, maar ook heel erg gezond is?
Wentelteefjes met kaneel en banaanWentelteefjes met kaneel en banaan. Een lekkere heerlijk smaak van kaneel, banaan en bruine suiker. 3 combinaties die…
Amlou - Cholesterolverlagend broodbelegDit broodbeleg komt oorspronkelijk uit Marokko en wordt gemaakt met amandelen, honing en arganolie. Amlou verlaagt uw sl…
Honing als geneesmiddelHoning als geneesmiddelIedereen weet natuurlijk wel wat honing is. Meestal gebruik je het voor op de boterham en soms ook wel voor in de thee.…
Bronnen en referenties
  • www.Kruidengeneeskunde.be/kaneel.html
  • www.metabolisme.be/gezonde-voeding/kaneel-is-geneeskrachtige-antioxidant.html
  • www.ontwikkelen.blogspot.com

Reageer op het artikel "Kaneel heeft een geneeskrachtige werking"

Reacties

Gaston, 13-04-2014 21:33 #5
Zoals hogerop vermeld beste Lara is wat voor de een goed is minder voor de andere. Nu neem ik elke dag zonder uitzondering bij het opstaan een tas warm water met honing en kaneel, en alhoewel ik vroeger veel meer sportte dan nu, is mijn gewicht op een paar jaar tijd met zo'n 4 kilo gedaald. Mijn conditie is drastisch verbeterd en ik fiets nu véél beter met amper een paar uur per week dan toen ik wekelijks 2 tot 3x meer dan 100 km trainde.
Klinkklare onzin zou ik het dus niet noemen, maar je moet het na amper een paar weken niet opgeven, en zeker geen negatieve commentaar geven zonder het ooit geprobeerd te hebben.

Lara, 13-09-2013 14:49 #4
"Afvallen: neem ’s morgen voor het ontbijt en ’s avonds voor het slapen gaan een kop warm water met honing en kaneel. Bij het regelmatig drinken van dit mengsel zal het vet zich niet meer ophopen in het lichaam."

Dat is natuurlijk klinkklare onzin. Net alsof bij het dagelijks drinken van warm water met honing en kaneel je geen vet meer zou kunnen opslaan, zou een mooie boel wezen.

Ik wil best geloven dat kaneel een vetafdrijvende werking heeft maar door dit soort onwaarheden zo stellig te vermelden, ga ik twijfelen aan de kwaliteit van het artikel en de waarheid van de andere beweringen.

Kimberley Pex, 28-06-2013 12:59 #3
Tegen maagzweren i.d.d. Maar mijn zoektocht gaat verder; er zijn aanwijzingen dat kaneel ook de opvlammingen van de ziekte van crohn afremt. Samen met boswellia (een van de nieuwste ontdekkingen) en curcumma/geelwordtel zou de werking gelijk staan aan prednison en mesalazines!

Stefaan, 26-07-2012 10:03 #2
Ik zou honing in heet water vermijden. Een belangrijk bestanddeel van de honing zijn de enzymen. En enzymen worden vernietigd eens ze boven 45° verwarmd worden. Dus: de honing niet in de hete thee doen, maar met een lepeltje uiteten. Doe de proef op de som: verwarm een lepel honing in een bain marie. Na afkoeling blijft de honing vloeibaar: de enzymen zijn immers vernietigd! Daarom vermeld men in de meeste recepten ook om lauw water te gebruiken. Reactie infoteur, 28-07-2012
Waardevolle informatie. Dankjewel.

Cees de Hommel, 24-10-2011 13:27 #1
Op de homepage van Diabetes Headline News week 42 staat dat kaneel een geneeskrachtige werking heeft maar NIET voor diabetici. In het artikel zelf wordt het echter geprezen om zijn gunstige werking op de bloedsuikerspiegel? Reactie infoteur, 24-10-2011
Ik heb mijn info uit diverse bronnen gehaald die onderaan de pagina staan vermeld. Ik heb nog even verder gezocht voor u en hier volgen nog enkele bronnen:
http://www.ergogenics.org/kaneel2.html
http://www.praktijk-advance.nl/blog/voeding/kaneel-beschermt-tegen-diabetes
http://www.kaneel.nl/Pages/diabetes.asp
http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/alternatief/25112-kaneel-als-diabetes-medicijn.html
met vriendelijke groet…

Infoteur: Yoan
Subrubriek: Gezonde voeding
Reacties: 5
Medische informatie…
Schrijf mee!