InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > Fruit, wat is gezonder?

Fruit, wat is gezonder?

Fruit, wat is gezonder? Fruit verzorgt het lichaam optimaal met belangrijke vitaminen en mineralen. Echter, sommige fruitsoorten zijn nog gezonder als andere. Zelfs als er bijna geen onderscheid is qua smaak, zijn er toch verschillen. Een aantal fruitsoorten in vergelijk.

Appel peer

Duidelijke vitamine winnaar: de appel! In vergelijking met de peer zit in de appel 3 keer zo veel vitamine A, 2 keer zoveel vitamine C en 20% meer vitamine E. Belangrijk is dat 70% van de vitamine meteen onder de schil zitten. Eet daarom de schil ook. Ten slotte, rode appels hebben een hogere aanwezigheid van vitamine C als groene appels.

Pruim nectarine

Beide leveren een grote portie kalium. Maar in nectarines ontbreekt een stof, die pruimen tot een echte gezondheidsbom maakt: Anthocyane. Deze bevindt zich vooral in de schil van de pruim. Zij beschermt tegen kanker en hartinfarct.

Citroen limoen

Groene limoenen zijn steeds meer in de supermarkt te vinden. Een specialiteit onder de citroenen. De voedingswaarde van beide citrusvruchten is bijna identiek. Maar de citroen bevat 25% meer vitamine C per 100 gram.

Grapefruit sinaasappel

Beide zijn vitamine C bommen, maar bij vitamine A leidt de grapefruit. Het bittere stof van de grapefruit kan de bloedwaarde regulieren en laat ponden verdwijnen.

Perzik abrikoos

Beide vruchten zorgen voor een mooie huid, haar en nagels. De reden hiervan is de hoge aanwezigheid van vitamine B. Echter bevat de abrikoos hier meer van, maar bevat ook meer calorieën. Wie op de lijn let, neemt het beste een perzik en neemt er gewoon een paar meer.

Papaja mango

Beide exotische vruchten leveren genoeg vitaminen en mineralen. Toch staat de papaja bovenaan. Zij bevat meer als het dubbele aan vitamine C en 30% meer kalium, wat het hart versterkt. Bovendien bevat papaja 12 calorieën en de mango 55, per 100 gram.

Zwarte aalbes rode aalbes

Donkerder en nog gezonder als de rode familie: in de zwarte aalbes zit 25% meer ijzer en kalium (voor de spieren), dubbel zo veel calcium en 6 keer zo veel vitamine C.

Honingmeloen watermeloen

Geel is gezonder als rood: tenminste, qua vruchtvlees. De honingmeloen bezit 20 keer zoveel vitamine A en 5 keer meer vitamine C als de watermeloen. Tevens heeft de honingmeloen qua mineralen de voorkeur.

Zure kers zoete kers

De zure kers bevat rond 30% minder suiker dan de zoete kers. En hierdoor ook minder calorieën. Bovendien bevat de zure kers 12 keer meer vitamine A.

Braam bosbes

De braam bevat duidelijk meer vitamine A, B en C, calcium en kalium dan de bosbes.
© 2007 - 2014 Jootje, gepubliceerd in Gezonde voeding (Mens en Gezondheid) op . Het auteursrecht van dit artikel en antwoorden op reacties ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
4 verschillende manieren om een lekkere fruitsalade te makenOp de lijn aan het letten en toch zin in een toetje? Of gewoon gek op fruit? Er zullen hier 4 verschillende recepten wor…
Puree van papaja en framboosEen heerlijk ontbijtje voor uw kleine spruit. Zodat hij gezond en lekker eet, en veel vitamintjes binnen heeft. van 4-…
10 frisse citroentips10 frisse citroentipsEen citroen is een lekker ingrediënt in drankjes en salades. De citroen smaakt fris, is gezond en werkt dorstlessend. Ee…
Rumcocktails: CaipirissimaDe caipirissima is een rumvariant op de gekende caipirinha. Je hebt slechts enkele ingrediënten nodig om zelf deze verfr…

Reageer op het artikel "Fruit, wat is gezonder?"

Reacties

Hubert Kong, 26-07-2010 14:49 #4
Ik ben diabetes type2, kan ik normaal papaja eyen

Adriana Tabak, 17-02-2009 08:55 #3
Ik heb mij sinds jaar en dag aangeleerd voldoende fruit te eten. De dag begint al met een glas versgeperst sinaasappelsap. Tot voor kort deed ik daar het sap van een grapefruit door. Nu heb ik me laten vertellen dat dit nadelige gevolgen zou hebben voor mijn osteoperose ( ernstige vorm van botontkalking ). Weet iemand hier iets zinnigs over te zeggen?

Alvast bedankt
Adri

Francien, 06-02-2009 18:32 #2
Sinds ik veel fruit eet, voel ik mij lekkerder, gezonder, goede stoelgang en vol energie. 1 perweek haal ik bramen of frambozen. Ook in de wintermaanden. Dan heb ik verse vitaminen. Soms eet ik heerlijk papaya. Fruit die ik noem zijn wel wat duur, maar de moeite waard. Zo niet kan je ook appels enz. kopen. Ik ben niet zo dol op appels, maar zonodig koop ik ze wel. Meloen dat eet ik om de tweedagen. De winter maanden kom ik niet te kort aan fruit, want alles is er die ik graag eet.

let wel op!, dat fruit soms slecht kan zijn voor je tand glazuur. Als je dat weet, spoel je mond en regelmatig poetsen… na het fruiteten… en met welke tandpasta? en jawel hoor… senzodynie. Jaaaa voor mij is het nodig want ik ben een oude vrouw 60 jaar en wil absoluut geen gebit nog…, zorg wel goed voor mijn tanden.

Dus mensen, fruit eten zoiu ik zeggen!

:-p:-p:-):-(

Luc van Bossuyt, 18-05-2008 18:20 #1
Ik zou een graag willen weten welk fruit er best is voor een gezonde stoelgang. Heb de laatste tijd nogal problemen. Heb al vele middeltjes geprobeerd, eet elke dag mango's maar niks helpt eigenlijk voor 100%. Moest er mij iemand goeie raad kunnen geven is deze steeds welkom. Alvast bedankt Reactie infoteur, 18-05-2008
Dag Luc,

Een aantal tips:
Eet elke ochtend vóór het ontbijt een kiwi. Dit helpt de stoelgang op gang.
Verder kun je pruimen, vijgen en dadels proberen
Het is belangrijk om minimaal 1,5-2 liter water per dag te drinken
Eet vezelrijke producten
Drink vóór het ontbijt een glas lauw warm water met citroensap

Succes ermee!
Groetjes, Jootje

Infoteur: Jootje
Subrubriek: Gezonde voeding
Reacties: 4
Medische informatie…
Schrijf mee!