InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > 10 geneeskrachtige kanten van de appel

10 geneeskrachtige kanten van de appel

10 geneeskrachtige kanten van de appel De appel is een lekker fruit dat zeer gezond is. Appels helpen onder andere mee verschillende soorten kanker te voorkomen. Een appel is geen geneesmiddel maar wel een preventief middel om ziektes te voorkomen. Zoals het bekende Engelse spreekwoord zegt: an apple a day keeps the doctor away. Elke dag een appel zorgt dat de dokter wegblijft.

Inhoud;

Eet biologische appels!

Het beste is het om biologische appels te eten. Gewone appels worden bespoten met gifstoffen en hoe goed je een appel ook wast, deze blijven op de schil zitten. Sommige gifstoffen dringen door de schil heen. In de schil en vlak daaronder zitten juist de beste werkzame stoffen in appels. Ook voor de natuur is het beter om biologisch te eten. Biologische appels zijn wel een beetje duurder maar je hoeft ze niet te schillen, dat scheelt tijd en van een gewone appels gooi je veel weg omdat je die beslist wél moet schillen.

1 Botbescherming

Franse onderzoekers ontdekte dat vrouwen in de menopauze beschermd werden tegen osteoporose door het eten van appels. Ook hadden vrouwen die veel appels aten een hogere botdichtheid. Dat wordt toegeschreven aan de werking van de stof phlorizine. Phlorizine is een flavonoïde dat in appels, peren, kersen en sommige andere vruchten van bomen zit.

2 Astmapreventie

Een moeder die appels eet tijdens de zwangerschap heeft een kleinere kans op een kind met astma. Het drinken van appelsap bij kinderen die astma-patiënt zijn, zorgt ervoor dat de symptomen van astma minder vaak opspelen. Het is zeer aannemelijk dat de vers geperste appelsap die natuurtroebel is een betere werking heeft dan de standaard heldere appelsap die is gemaakt van gevriesdroogde appelpoeder.

3 Alzheimer Preventie

Quercetine is een fytonutriënt dat in appels, uien en groene thee voorkomt. Dit flavonol gaat vrije radicalen die zich in de hersenen bevinden tegen. Doordat de hersencellen na aanvallen van vrije radicalen beschadigd worden kan er Alzheimer ontstaan. Quercetine beschermt de hersenen tegen schade die aangebracht kan worden door vrije radicalen. Dat is geconcludeerd na een onderzoek op muizen door de Amerikaanse Cornell universiteit. Deze universiteit is gehuisvest in Ithaca in de staat New York.

4 Parkinson voorkomen

Dezelfde voedselwetenschappers van de Cornell Universiteit die een preventieve werking van appels aan Alzheimer toekennen, hebben ook ontdekt dat Parkinson wordt tegen gegaan door het eten van appels. Parkinson is een ziekte van het centrale zenuwstelsel. De magnesium die in appels voorkomt helpt mee het zenuwstelsel in optimale conditie te houden.

5 Appel: tegen diarree

Pectine is een stof die voornamelijk voorkomt in appel, pruim en sinaasappel. Wetenschappelijk onderzoek heeft aangetoond dat pectine tegen diarree helpt. Er worden ook allerlei cholesterolverlagende eigenschappen aan pectine toegedicht maar dat berust op een misverstand. Cholesterol is geen gevaarlijke stof maar juist een zeer nuttige stof in het lichaam.

6 Appel voorkomt kanker

Wetenschappelijk onderzoek heeft aangetoond dat appels de volgende kankervormen voorkomen: longkanker, leverkanker, darmkanker en borstkanker. Men vermoedt dat pectine, quercetine en naringine kankerwerende stoffen zijn. Appelschillen blijken extra gezond te zijn tegen kanker. Ook hier geldt weer de extra voorzorg: eet alleen biologische appels, want van gewone appels kun je de schil niet eten aangezien er altijd pesticiden achterblijven na het wassen. Biologisch eten is altijd gezonder.

7 Stotteren

Volgens Mellie Uyldert werkt een appelthee goed tegen stotteren. Dat klinkt natuurlijk gek. Uyldert schreef dat stotteraars logopedie moeten doen. Maar een thee van appelschillen kan de zenuwen rustiger maken. Stotteraars hebben een ademhalingsprobleem en ook de ademhaling wordt door zenuwen gereguleerd. In tweede instantie is het dus zo gek nog niet. Uyldert adviseerde in het boek ¨Genees U zelf¨ aan de stotteraar om twee koppen thee met appelschillen te drinken in de avond.

8 Geheugen werkt beter door appels

Appels zijn goed voor de hersenen. Hersenfuncties zoals het geheugen werken beter als men regelmatig een appel eet. Als je zwaar werk doet waar je je hoofd bij moet gebruiken of je studeert, dan is het extra verstandig een appel te eten. Misschien is het daarom zo dat veel mensen de neiging hebben een appel mee naar school of college nemen. Deze mensen luisteren naar de wens van het lichaam dat vraagt om extra voedingstoffen die leerprocessen beter mogelijk maken.

9 Diabetes Management

Pectine in appels levert Galacturonzuur aan het lichaam wat de insulinebehoefte vermindert. Diabetespatiënten kunnen daar baat bij hebben. Door het regelmatig eten van appels zouden diabetespatiënten minder insuline hoeven te injecteren. Groene appels zijn iets beter dan rode appels.

10 Gewichtsverlies

Volgens een Braziliaanse studie leidt het eten van drie appels per dag tijdens een dieet tot meer gewichtsverlies dan voor mensen die geen appels eten als ze aan een dieet doen. Er zitten allerlei zuren in appels die helpen om vet beter te verteren. Je zou kunnen concluderen dat wanneer je niet aan het diëten bent, de appel bijdraagt om op gewicht blijven. In ieder geval kun je van de vruchtensuikers die in een appel zitten niet dik worden. Dat in tegenstelling tot fructose dat in jam, frisdrank, koekjes en andere producten zit. Lees hier een artikel over andere voeding waar je van afvalt.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
De geneeskracht van appelpoederAppels zijn gezond maar appelpoeder is zelfs nog gezonder! Per gewicht zit er in appelpoeder meer voedingsstoffen dan in…
Voorkomen is beter dan genezenVoorkomen is beter dan genezenPreventie is het voorkomen van iets. Als je spreekt over de preventie van aandoeningen kun je deze verschillende soorten…
Een simpele appel is supergezondEen simpele appel is supergezondDe appel is het meest bekende en gemakkelijke fruit wat er is en word door heel veel mensen met smaak gegeten. Of het nu…
De geneeskracht van ashwagandaAshwaganda wordt zowel culinair als medicinaal ingezet. In de Indiase keuken worden de jonge bladeren van ashwaganda geb…
Parkinson: de geschiedenisDe ziekte van Parkinson is een van de meest voorkomende ziekten van het zenuwstelsel, het is daarom ook geen zeldzame zi…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Couleur / Pixabay
  • http://www.besthealthmag.ca/eat-well/nutrition/15-health-benefits-of-eating-apples
  • http://www.healthdiaries.com/eatthis/10-health-benefits-of-apples.html
  • http://www.livestrong.com/article/387336-why-is-an-apple-healthy-for-you/
  • http://www.orangepippin.com/resources/health
  • Boek: genees u zelf, Mellie Uyldert
  • Foto´s: Tom008

Reageer op het artikel "10 geneeskrachtige kanten van de appel"

Reacties

Rita, 10-08-2017 14:20 #2
Biologische appels zijn beslist niet beter dan gangbaar geteelde appels. Het is onzin dat je de schil van een biologische appel kunt eten! In de Biologische teelt wordt veel gebruik gemaakt van spuiten met koper (zwaar metaal) terwijl juist gangbaar veel genuanceerder gebruik maakt van gewasbeschermingsmiddelen. Bovendien veroorzaken biologische boeren een verhoogde ziektedruk bij de gangbare boeren en eigenlijk is het dus bijzonder slecht. Tenzij alle Bio boeren bij elkaar gaan zitten, maar dat doen ze niet want dan besmetten ze elkaar zozeer dat er geen opbrengt meer te halen is. Ik weet dat je dit niet wilt horen, maar feitelijk is het zo.

Maria, 12-07-2016 11:10 #1
Stotteren komt door een specifieke, innerlijke blokkade en kan beslist niet door appels of appelschillen worden weggetoverd, wat boeken en schrijvers ook beweren. Logopedie kan het spreken ietsje verbeteren, net als ademhalingsoefeningen, maar nooit wegwerken, want de oorzaak ligt op innerlijk gebied. Het ligt op het terrein van een zeer goede therapeut om dit om te zetten, nadat de wérkelijke oorzaak is achterhaald.
Het feit dat sommige stotteraars vloeiend kunnen zingen, zoals Sanne Hans, bewijst al dat het hier een specifieke blokkade betreft. Reactie infoteur, 07-09-2016
Je hebt gelijk. Maar ik denk dat sommige geneesplanten kunnen helpen bij het overwinnen van innerlijke blokkades. Daarnaast is stotteren een ademhalingsprobleem. Iedereen die zingt haalt anders adem dan wanneer hij praat. Het is namelijk zo dat vrijwel iedere stotteraar vloeiend kan zingen. Nu hebben sommige mensen die stotteren een angst voor het zingen ontwikkeld. Dat maakt het verhaal iets ingewikkelder.

Er zijn bekende zangers, podiumartiesten en cabaretiers die stotteren als ze met een of twee personen praten, maar die niet stotteren voor een publiek. Dat is een andere vorm van communicatie. Daar heeft het ook iets mee te maken.

Infoteur: Tom008
Laatste update: 25-11-2012
Subrubriek: Gezonde voeding
Special: Geneeskrachtig fruit
Reacties: 2
Medische informatie…
Schrijf mee!