InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > Cantaloupe, de lekkerste meloensoort

Cantaloupe, de lekkerste meloensoort

Over smaak valt niet te twisten en dus is de cantaloupe de lekkerste meloensoort die er is. De cantaloupe meloen is vernoemd naar het klein dorpje Cantalupe nabij Rome waar deze vrucht voor het eerst in Europa in grote getale gekweekt werd. Oorspronkelijk is het een tropische vrucht die gecultiveerd is in India, Irak en Afghanistan. De cantaloupe wordt door velen de lekkerste meloensoort gevonden.

De hoge voedingswaarde van cantaloupe

De meloen kent veel mineralen en vitaminen maar vitamine A en C heeft hij extra veel. Slechts 250 gram cantaloupe is genoeg om aan de Aanbevolen Dagelijkse Hoeveelheid (ADH) te komen voor het menselijk lichaam. Voor vitamine A geldt dat je 500 gram moet eten om aan de ADH te komen. Overigens zeggen sommige andere onderzoekers dat je na het eten van 160 gram cantaloupe al genoeg vitamine A en C binnen krijgt voor de ADH. Maar dat kan ook komen doordat deze ADH in sommige landen verschilt. In relatief kleinere hoeveelheden bevat de cantaloupe vitamine B1, B2, B5 en vitamine K. Daarnaast zitten er mineralen in: fosfor, magnesium, ijzer, calcium en zink.

Oranje vruchtvlees

Er is een verschil in smaak en uiterlijk tussen de Europese cantaloupe en de Noord-Amerikaanse cantaloupe. De Europese is iets meer geribbeld van structuur. Het belangrijkste kenmerk waaraan je het vruchtvlees kan herkennen is de oranje kleur. Veel fruit en groente met oranje kleur hebben betacaroteen oftewel vitamine A in zich, zo ook de meloen.

Cantaloupe als zomersnack

De cantaloupe heeft een lekkere, frisse smaak en zal niet gauw vervelen. Het is een perfect snackfruitje. Je kunt op een warme dag een meloen schillen en in blokjes op een schaal serveren. Binnen mum van tijd is het weer op. Een meloen kun je serveren met muntblaadjes die erover gestrooid zijn. Verder is het een leuk idee om een schaaltje pure yoghurt als dipsaus te gebruiken.

Cantaloupe als dieetfruit

Er zitten maar heel weinig calorieën in de cantaloupe. De vrucht bevat zeer veel water. Je zult niet snel dorst hebben na het eten van deze meloen. De frisdrank kan even blijven staan. Dat houdt in dat je het prima kunt gebruiken als je vindt dat je moet afvallen op een gezonde manier. Over het algemeen is extra veel fruit eten een goede manier om te diëten. Er zitten veel antioxidanten in de meloen zodat gifstoffen die ter bescherming van het lichaam zijn ingekapseld in vetten afgevoerd kunnen worden uit het lichaam.

Nadelen van industriële landbouwproductie

In 2011 vielen er 30 dodelijke slachtoffers in de VS door een uitbraak van Listeria, een ziekte in dezelfde categorie als menigitis. Normaliter zitten de listeriabacillen in vlees, maar ditmaal werd de bacterie getraceerd in meloenen. Mogelijk zat de bacterie in het drinkwater en het kan dat de gebruikte kweektechnieken een oorzaak zijn. Er was slechts één boerderij verantwoordelijk voor de uitbraak. Wetenschappers weten niet precies hoe het komt dat bacteriën in alledaags voedsel voor ziekte-uitbraken kan zorgen. De industriële vorm van landbouw bedrijven is waarschijnlijk de hoofdoorzaak van ziekte-uitbraken. Listeria is vooral een ziekte die dodelijke slachtoffers maakt onder de bekende risicogroepen: ouderen, pasgeborenen en zwangere vrouwen. Verder is iedereen met een verzwakt immuunsysteem zoals AIDS-patiënten een risicofactor. In Europa is nooit eerder een ziekte-uitbraak door cantaloupe geweest.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Afvallen met meloenAfvallen met meloenEr wordt wel eens gezegd dat je kunt afvallen met meloen. Is dit inderdaad mogelijk of is het onzinnig? Kan meloen ervoo…
10 oranje, gezonde wedstrijdsnacksTijdens een EK of WK is kleurt heel Nederland oranje. Veel mensen vergeten echter de binnenkant van hun lichaam oranje t…
Het Perricone Facelift DieetDe meeste diëten doen wel op één of andere manier wat ze beloven. Ze maken slanker. Maar een dieet, dat ook verjongend w…
Weight gainer, de manier om (spier)massa aan te komenWeight gainer, de manier om (spier)massa aan te komenEen Weight gainer is een voedingssupplement en het helpt met het aankomen van (spier)massa. Mensen die moeite hebben met…
Sourcy VitaminwaterEen volwassen lichaam heeft minstens 2 liter vocht per dag nodig om goed te kunnen functioneren. Het drinken van veel wa…
Bronnen en referenties
  • http://www.whfoods.com/genpage.php?tname=foodspice&dbid=17
  • http://en.wikipedia.org/wiki/Cantaloupe
  • http://nutritiondata.self.com/facts/fruits-and-fruit-juices/1954/2
  • http://healthland.time.com/2011/09/28/listeria-laced-cantaloupe-6-things-you-need-to-know/
  • http://www.cdc.gov/listeria/causes.html
  • Foto:Tom008

Reageer op het artikel "Cantaloupe, de lekkerste meloensoort"

Reactie

Maria, 28-12-2016 18:22 #1
Weer een prima artikel, dit keer over één van ons lievelingsfruit!
De kleur van het vruchtvlees is prachtig, de smaak ongeëvenaard, mits de meloen rijp is
Bij de mineralen nog: mangaan, sporenelement/mineraal. Nodig voor energiestofwisseling en botstructuur. En inositol, ook bestanddeel, verlaagt cholesterol en hoort bij de ongenummerde B-stoffen, vitamines.
Alvast de beste wensen voor het nieuwe jaar!

Infoteur: Tom008
Laatste update: 26-11-2012
Gepubliceerd: 06-06-2012
Subrubriek: Gezonde voeding
Special: Geneeskrachtig fruit
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!