InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > Mango, supergezond fruit!

Mango, supergezond fruit!

Mango, supergezond fruit! Mango is een heerlijke, sappige fruitsoort die alleen groeit in de tropen. Mangobomen zijn rijkelijk aanwezig in tropische gebieden. Overal staan ze aan de kant van de weg. Ze groeien in het wild zodat je de vruchten kunt plukken. in sommige tropische gebieden zoals de Cookeilanden geldt er een wet dat je alle vruchten die langs de kant van de weg groeien mag plukken. Op deze manier kun je heerlijk gratis genieten van mango´s.

Inhoud:

Mango plukken

In Indonesië gooien kinderen steentjes naar mango´s die hoog in de boom zitten zodat ze eruit vallen. Praktischer is het om met een zeer langen bamboestok de vrucht uit de boom te tikken. Een mango moet aan de boom rijpen zodat hij lekker sappig smaakt. Als mango´s naar het westen geëxporteerd worden, plukt men deze van de boom als de vrucht nog onrijp is. Tijdens het verschepen moet de vrucht rijper worden. Dat resulteert echter in een iets minder lekker smakende mango. Een verse rijpgeplukte mango uit de tropen is veel lekkerder.

Soorten mango´s

In Nederland kennen we eigenlijk maar één soort. Deze heeft knalgeel vruchtvlees. Er zijn ook andere mangosoorten die meer oranje vruchtvlees hebben, bijvoorbeeld de mango-papaya uit Indonesië. Deze is veel groter dan de soort die naar het westen geëxporteerd wordt. Daarnaast kent men de mango golek, een sterk ruikende vrucht. Als een mango golekboom in bloei staat kan iedereen in de omgeving dat ruiken. Vervolgens is er ook een mango telor oftewel de eimango. Deze is, zijn naam zegt het al, niet zo groot. Verder zijn er rode, gele en groene mango´s.

Voedingswaarde van mango´s

Mango´s zijn supergezond. Er zitten veel vitaminen en mineralen in. Honderd gram vruchtvlees, dat is minder dan één vrucht, bevat genoeg vitamine C voor de Aanbevolen Dagelijkse Hoeveelheid(ADH). Naast vitamine C zit er ook vitamine B6, vitamine E en vitamine A in. De belangrijkste mineralen die in mango voorkomen zijn: kalium, magnesium, calcium, ijzer, zink en koper.

Manieren om mango te eten

Mango´s kun je prima schillen en eten als snackfruit. In Thailand worden onrijpe, harde mango´s gebakken en als groente opgegeten. Mango zijn een prima aanvulling voor een fruitsalade met appel, banaan en sinaasappel. Mango kun je ook gewoon als toetje na de maaltijd eten. Mango kun je blenderen om een lekkere smoothie of milkshake te maken.

Andere mangoproducten

Behalve mango´s kun je ook mangopoeder en mangoschilpoeder als supplement gebruiken. De mango is niet alleen lekker. Hij is erg gezond. Hij bevat zoveel fytonutriënten dat het medicinale waarde heeft bij sommige ziekten. De geneeskracht van mango werkt goed voor mensen met suikerproblemen aangezien hij een lage GI-waarde heeft. Dat terwijl de mango heel zoet smaakt. Verder is mango goed voor de lever. Mangopoeder en mangoschilpoeder hebben nog meer geneeskracht dan verse mango, zo constateren wetenschappers.

Mango helpt tegen ziektes

Mango helpt het lichaam op vele manieren. Wetenschappers hebben de vele positieve effecten aangetoond van deze tropische fruitsoort. Het regelmatig eten van mango is goed voor de huid. Deze wordt zachter en minder dof. Zwangere vrouwen wordt ook mango aangeprezen omdat er veel calcium en magnesium in zit. Verder zit er veel glutaminezuur in mango´s. Dat bevordert concentratievermogen en het geheugen. Wanneer je een examen hebt of aan het studeren bent is het dus extra slim om regelmatig mango te eten. Voorts worden er allerlei medicijnen gemaakt van de bladeren en het zaad van de mango. Zo zou je van de gemalen mangopit een goede tandpasta kunnen maken en helpen gedroogde en verpoederde mangobladeren om gal- en nierstenen uit te drijven.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Mango, goed voor onder andere je huid en hartMango, goed voor onder andere je huid en hartGroenten en fruit leveren ons vitamines en zorgen ervoor dat ons lijf gezond blijft. Toch hebben bepaalde soorten fruit…
Vitamine C. Belangrijk voor je lichaamVitamine C. Belangrijk voor je lichaamEen andere naam voor het antioxidant vitamine C is ascorbinezuur. De belangrijkste bronnen van vitamine C zijn citrusvru…
Vitaminen uit voedselVitaminen uit voedselVitaminen zijn van onmisbaar belang voor het functioneren van het lichaam. Ons lijf maakt zelf echter geen vitaminen aan…
Vitamine C: in welke voeding?Vitamine C: in welke voeding?Voldoende vitamine C nemen is belangrijk voor onze energie, uiterlijk en lichaamsfuncties. Vitamine C is een anti-oxidan…
Waar zijn mango's goed voor?Waar zijn mango's goed voor?Wist je dat mango's bijdragen aan een mooie en gezonde huid? En dat ze je libido kunnen verhogen en daarmee een positiev…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Meditations / Pixabay
  • http://www.disabled-world.com/artman/publish/mangoes.shtml#ixzz1wixzpOr8
  • http://kblog.lunchboxbunch.com/2009/03/mango-nutrition-facts-super-fruit.html
  • Foto´s: Thomas Dijkman

Reageer op het artikel "Mango, supergezond fruit!"

Reacties

Rick, 09-01-2017 01:55 #9
Ik denk dat er in plaats van suikerproblemen, diabetes moet staan.

Maria, 04-01-2017 20:27 #8
Tsja, ik verkeer in kringen waarin mensen het eten van mango's en ander tropisch fruit structureel afkeuren: het is niet van Ned. bodem, niet van het seizoen en zo meer van die argumenten. Jammer dan, ik trek me er niets van aan, vind ze heerlijk en gezond, zomer én winter. Deze mensen weten het een en ander van Ned. biologische landbouw, maar daar trek ik me weer niets van aan. Eet ook een paar avocado's per week, kakifruit als het er is en zo kan ik wel doorgaan! Leven en laten leven.

Mangovlekken in kleding: vlekken in droge kledingstuk eerst insmeren met lik groene zeep (driehoek, de échte) óf ossegal-zeep en dan normaal meewassen in de machine, zoals altijd. Geen garantie en wellicht een aantal keer herhalen v. resultaat.

Meta van Loenen, 26-09-2016 20:56 #7
Hoeveel mango's mag je per week?

P. H. van den Heuvel, 15-06-2016 22:15 #6
L.S. Onze dienstbode destijds in Suriname wikkelde rauw vlees altijd een tijdje in papaja bladeren. Wij hadden altijd mals vlees. Later gebruikten we wel eens papajapoeder maar dat treffen we nergens meer aan. Vraag is of deze methode bekend is en of deze poeder in de handel is. Hartelijke groet en bij voorbaat dank voor de informatie.
P.H. Van den Heuvel. Reactie infoteur, 22-06-2016
Ja die methode is bekend, zie ook het artikel de geneeskracht van papaya

R. Kruik, 18-08-2015 12:07 #5
Ik heb een vlek in een katoenen shirt, al van alles geprobeerd om die vlek er uit te krijgen zonder resultaat, is er iemand die mij kan helpen. Reactie infoteur, 18-08-2015
Dat is lastig. Als het een wit shirt is kun je bleek gebruiken tegen mangovlekken. In alle andere gevallen is er vlekkenverwijderaar. Mango behoort tot de hardnekkigste vlekken. Als er mango op je shirt valt moet je het eraf spoelen zolang het nog nat is, dan is er grote kans dat er geen permanente vlek ontstaat.

Nicolas, 15-03-2015 22:39 #4
Kan men ook confituur van mango maken?

worden mango s fors behandeld met pesticiden?
vr gr hugo Reactie infoteur, 14-04-2015
Mango´s worden vaak alleen behandeld voor hun transport naar Europa. Ja, je kunt er confiture van maken; dat wordt in vele tropische landen verkocht in de supermarkt.

Jan Walta, 28-12-2014 09:51 #3
M,n vraag is; als een mango over rijp is en bruin is van binnen kan je hem dan nog eten of gebruiken voor een smoothie?, bedankt voor uw antwoord, grtes jan walta uit egmond binnen Reactie infoteur, 18-01-2015
Als een, mamgo bruin is, is deze verrot en kun je hem beter niet meer eten.

M. Berends, 05-08-2014 20:11 #2
Ik heb soms een mango die erg vezelig is, daar kun je geen blokjes van snijden. Hoe komt dat en kun je dat van tevoren zien of voelen? Zo'n mango met veel vezels is bijna niet te snijden. Graag uw reactie, waarvoor dank. Reactie infoteur, 06-08-2014
Beste M. Berends,
Dat is alleen bij een bepaalde type mango. Er zijn tientallen mangosoorten. Je kunt het niet aan de buitenkant zien. In de meeste landen verbouwen ze slechts enkele mangosoorten en in Afrikaanse landen weer andere dan in Zuid Amerika. Als je een mango koopt kun je vragen waar die vandaan komt. Dan weet je in ieder geval waar die vezelige mango vandaan komt en kun het kopen van deze vrucht voorttaan mijden.
Thomas Dijkman

W. Tijhuis, 14-11-2012 19:55 #1
Wij hebben een mango gekregen maar wij weten niet hoe wij deze kunnen eten. kunnen wij dte zo rauw eten, of hoort dat in een salde? geef ons een advies. dank
hartelijke dank mevr. W.Tijhuis Reactie infoteur, 14-11-2012
Beste mevr Tijhuis,
Een mango kunt u puur eten. U kunt hem ook in kleine stukjes snijden en mengen in een fruitsalade. Hij moet wel rijp zijn; een beetje zacht zijn en lekker sappig.
groet Tom008

Infoteur: Tom008
Laatste update: 16-06-2015
Subrubriek: Gezonde voeding
Reacties: 9
Medische informatie…
Schrijf mee!