InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > De granaatappel, goed voor kankerpreventie

De granaatappel, goed voor kankerpreventie

De granaatappel is een bijzonder stuk fruit. In tegenstelling tot veel ander fruit kent deze vrucht van binnen honderden kleine bolletjes die allemaal één minuscuul zaadje bevatten. Deze bolletjes kun je opeten inclusief het zaadje. Granaatappel is een lekker fris fruit. Grappig feit is dat het verse fruitsap nog gezonder is dan het fruit zelf; het is vaker andersom.

Inhoud:

Geneeskracht van granaatappel

De granaatappel is één van de allergezondste vruchten die er zijn. In de fytotherapie is het een belangrijke vrucht tegen kanker. Er zit veel vitamine C in. Daarnaast bevat het veel polyfenolen. Deze hebben een sterke antioxidantwerking. Wetenschappelijk onderzoek heeft uitgewezen dat polyfenolen kanker bestrijden. Daarnaast werken polyfenolen ontstekingsremmend. Deze ontstekingsremmende werking zorgt er onder andere voor dat cholesterol niet kan oxyderen en vasthaechten aan de bloedvatwanden. Daarom gaat het granaatappeltje atherosclerose (aderverkalking) en hartinfarct tegen. Polyfenolen werken bovendien als bloeddrukverlager. Hart- en vaatziekten kun je voorkomen door inzichten in voeding als deze helderrode vrucht. Voorts zijn polyfenolen werkzaam om de ziekte van Alzheimer te voorkomen. De fytonutriënten polyfenolen zitten in groene thee en druivensap maar het meest in de granaatappel.

Afrodisiac

Daarnaast is deze rode vrucht ook een afrodisiac. Dat betekent dat zin om sex te bedrijven toeneemt door deze vrucht. Het testosteronniveau van zowel mannen als vrouwen wordt verhoogd door het eten van de veelzadige vrucht. In het verlengde daarvan is vanaf de oudheid de rode vrucht al gezien als een symbool voor vruchtbaarheid.

Granaatappel in verhalen uit de oudheid

De granaatappel is in de loop der tijden veel gebruikt als symbool in verhalen. Het komt voor in de bijbel en de koran. Het werd door de oude Grieken als een heilige vrucht beschouwd. In het Judaïsme komt de vrucht regelmatig terug doordat er in deze Joodse religieuze stroming vaak wordt gerefereerd aan de ¨tuin van de granaatappels¨. De granaatappel is 4500 jaar geleden voor het eerst afgebeeld in een Egyptische tempel. De vrucht werd in het antieke Egypte beschouwd als een levenselixer.

De symboliek

De granaatappel heeft een kroon. In sommige verhalen uit de oudheid is dat koninklijke symbool gebruikt om aan te geven dat de vrucht van hoge afkomst is. De vele zaden staan voor de vruchtbaarheid. In filosofische zin zou je kunnen zeggen dat de granaatappel eenheid en veelheid in zich symboliseert doordat er veel onderdelen zijn die samen een eenheid vormen.

Signatuurleer

Signatuurleer gaat ervan uit dat de uiterlijke kenmerken van planten iets zeggen over de geneeskrachtige werking. De signatuurleer vertelt dat de granaatappel rode zaden heeft en daarom goed is voor het bloed. Ook heeft elk bolletje vruchtvlees een eigen hart. Daarom is het ook goed voor het hart. Verder zitten er veel vruchtjes in met elk een zaadje; dus het is goed voor de vruchtbaarheid. Deze bevindingen uit de signatuurleer worden bevestigd door hedendaags wetenschappelijk onderzoek.

Granaatappelsap

In de supermarkt is tegenwoordig ook granaatappelsap te kopen. Dit sap is net zo gezond als de vrucht zelf. Normaliter is sap iets minder gezond omdat veel vruchtvlees wordt weggegooid. In het geval van granaatappels zitten er ook veel antioxidanten in de schil en die komen naar buiten zodra de vrucht geperst wordt.

Granaatappel als lekkernij

Granaatappels zijn moeilijker te eten dan ander fruit en daardoor niet gemakkelijk weg te snacken. Wat je zou kunnen doen is de hele vrucht doorsnijden, de rode bolletjes vruchtvlees op een diep bord leggen, en dit met een lepel opeten. Makkelijker is het om een fles granaatappelsap te kopen. In sommige streken van Turkije wordt er een saus van de verse vrucht gemaakt. De bolletjes worden door de soep gedaan in Iran.

Fruit als voedingssupplement

Er is een supplement te koop met de werkzame stoffen van dit geneeskrachtige fruit. Dit mag heel goed werken tijdens een ziekteproces. Om het preventief in te nemen is het beter het lichaam te voorzien van de verse vrucht om zodoende werkzame stoffen te verkrijgen. Van supplementen is hét grote nadeel dat het lichaam zelf geen stoffen meer omzet. Hierdoor wordt dit mechanisme buiten werking wordt gezet. Het immuunsysteem raakt te ´lui´ om bepaalde stoffen aan te maken omdat ze immers vanzelf binnen komen via een supplement. Wanneer er gestopt wordt met het slikken van een supplement kan er tekort ontstaan omdat het lichaam is verleerd om de benodigde stoffen zoals natuurlijke antioxidanten uit een granaatappel op te nemen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Granaatappel gezondDe granaatappel is één van de oudste en meest tot de verbeelding sprekende fruitsoorten die we kennen. De vrucht is uitz…
Granaatappel, goed voor hart en huidIn Nederland kennen we de granaatappel voornamelijk van de grenadine. De vruchten zelf zie je ze nog niet zo heel vaak .…
Superfood GranaatappelSuperfoods worden met de dag populairder. Er zijn tegenwoordig zelfs hele diëten op gebaseerd. Ook granaatappel is één v…
Granaatappels zijn super gezondGranaatappels zijn super gezondVele onderzoeken en studies hebben uitgewezen dat granaatappels indrukwekkend goed zijn voor de gezondheid. Dat is ook v…
Bronnen en referenties
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Granaatappel
  • http://www.globalhealingcenter.com/natural-health/the-health-benefits-of-pomegranates/
  • Groot Handboek van Geneeskrachtige Planten, Geert Verhelst
  • Foto´s door Tom008

Reageer op het artikel "De granaatappel, goed voor kankerpreventie"

Reactie

Maria, 12-06-2016 11:11 #1
De pitjes zijn ook kant en klaar te koop in een bakje, bij de supermarkt met het blauw/witte logo, voor weinig geld. Ik eet deze regelmatig, niet omdat ik het lekker vind (beetje zuur en bitter), maar omdat het zo gezond is. Reactie infoteur, 08-09-2016
Ik heb de granaatappelpitjes nog nooit te koop gezien, maar ik haal spullen vaak op de markt, kom misschien eens per week in een willekeurige supermarkt voor wat aanvullingen op de marktinkopen.

Infoteur: Tom008
Laatste update: 03-12-2012
Gepubliceerd: 06-06-2012
Subrubriek: Gezonde voeding
Special: Geneeskrachtig fruit
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!