InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > Mythe: van avocado word je dik

Mythe: van avocado word je dik

Van avocado eten val je af. In de avocado zit relatief veel vet, daarom wordt het een vet fruit genoemd. Diëtisten bevelen té magere mensen aan avocado te eten. Maakt een avocado dan dik? Nee, natuurlijk niet! Dat is een fabeltje! Van gefrituurd eten word je dik, maar niet van verse vruchten. Alle geraffineerde producten zoals witte suiker, wit meel en witte rijst zijn dikmakend. Er bestaat geen fruitsoort waar je dik van wordt.

Inhoud:

Avocado versus patat

In der avocado zit ongeveer 85% vet. De eerste gedachte is: dan zal je er wel dik van worden. Deze eerste gedachte is wetenschappelijk gezien helemaal onjuist. Alles draait om het soort vet dat in eten zit. Vet waarmee patat wordt gebakken is onvergelijkbaar met vet wat in fruit voorkomt. Eigenlijk is het onterecht dat beide soorten vet worden genoemd.

De 3 gezonde vetten van avocado

In de avocado zitten 3 soorten vetten. Ten eerste zit er het oliezuur in wat ook in olijven voorkomt. Dat zijn onverzadigde vetten en dus geen dikmaker. Ten tweede zitten er fytosterolen (of plantensterolen) in. Dit zijn stoffen die onder andere door Unilever wordt toegevoegd aan hun op boter gelijkende smeersels waarvan ze cholesterolverlagend zouden worden. Er is een belangrijk verschil tussen de gesynthetiseerde linolzuur waaraan Unilever medicinale eigenschappen toekent en natuurlijke plantensterolen. De avocado zit tjokvol cholesterolverlagende fytosterolen. De fytosterolen die in avocado voorkomen zijn β-sitosterol, campesterol en stigmasterol. Deze 3 plantensterolen zorgen allemaal voor een ontstekingsremmende werking in het lichaam én voor het verlagen van cholesterol. Obesitas heeft te maken met kleine ontstekingen op celniveau. De avocado gaat op deze manier obesitas tegen! De waarheid is dus tegenovergesteld aan wat veel diëtisten weten te melden. Voorts zit er, als derde soort vet, polygehydroxileerde vettige alcohols in de avocado. Deze hebben ook een ontstekingsremmende werking op celniveau en zorgen daarmee voor gewichtsverlies.

Avocado superfruit

Avocado´s zijn een soort superfruit. Het is gezonder dan vlees. In avocado zit wat minder eiwitten dan in vlees maar er zitten wel relatief veel eiwitten in in vergelijking met andere plantaardige fruitsoorten. Er zit meer vetten, vitaminen en mineralen in een avocadootje dan in een homp vlees van hetzelfde gewicht. Van vlees word je dik omdat daar de verkeerde soorten vetten in zitten. Maar avocado houd je juist dun en slank. Andere dikmakers zijn wit brood, pasta, suiker, frisdranken, vruchtennectar, industriële fructose, witte rijst en natuurlijk alle soorten junkfood. Een avocado dikmakend noemen is een grof misverstand. Het is juist zo dat de zogenaamde cholesterolverlagende producten van Becel (Unilever) plantensterolen bevatten die de kans op een hartinfarct toenemen! Dat bleek al uit Candees onderzoek in 2001. Dit in tegenstelling tot de plantensterolen uit avocado die de kans op een hartinfarct verlagen.

Diëtisten worden gesponsord door Unilever

Wat er gebeurt in de wereld is dat mensen elkaar herhalen. Als een HBO-afgestudeerde iets zegt, dan zal het wel waar zijn. Inmiddels weten we wel beter. HBO-opleidingen over voeding zoals ´Voeding en Diëtetiek´ verspreiden niet zelden aantoonbaar onjuiste informatie aan studenten. De enige die beter van misverstanden als dit avocadomisverstand worden zijn bedrijven als Unilever. Deze voedingsmoloch subsidieert dan ook de bekende diëtistenopleidingen in Nederland! Ook de Nederlandse vereniging voor Diëtisten wordt gesponsord door Unilever en andere voedingsfabrikanten zoals Abott Nutrition, Yakult en Nutricia. Als mensen de gezondheid van avocado´s inzagen dan waren hun zogenaamde gezondheidsproducten overbodig. Bedrijven hebben er op deze manier belang bij dat de avocado wordt vermeden.

Voedselrichtlijnen opgesteld door fabrikanten

Daarnaast is er nog het door het bedrijf Unilever gesponsorde Voedingscentrum. Deze heeft richtlijnen opgesteld voor gezond eten. Helaas zijn deze richtlijnen niet tot stand gekomen door onafhankelijk wetenschappelijk onderzoek maar door of geen onderzoek of bedrijfsonderzoek. De HBO-opleidingen diëtiek houden zich aan de opgelegde regels door het Voedingscentrum! Hiermee diskwalificeert deze HBO-opleiding tot een verlengstuk van bedrijfsmarketing van voedselfabrikanten.

Unilever verantwoordelijk voor obesitas

De Unilevers van deze wereld zijn juist verantwoordelijk voor de obesitas epidemie in deze wereld omdat men wit meel, producten met geraffineerde suiker en boter met transvetten op de markt brengt. Er is nu een gelijke situatie ontstaan als ten aanzien van het roken in de jaren 60. Iedereen was toen wijs gemaakt dat roken helemaal niet ongezond was. Dat gebeurt nu ook met producten als Becel van Unilever. Deze krijgen een gezondheidstintje mee, opgelegd door het bedrijf zelf. En mensen zijn zo naïef om het te geloven. Ook de door Unilever gesponsorde Hartstichting gaat in deze niet vrijuit. Deze organisatie maakt al jarenlang reclame voor Becel, samen met het Voedingscentrum.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Afvallen met avocadoAvocado is een vrucht die vooral veel gegeten wordt in Midden en Zuid-Amerika. Er wordt vaak gezegd dat avocado een gezo…
Is avocado gezond?Is avocado gezond? Ja, deze fruitsoort is erg goed voor uw gezondheid. Meer dan gezond zelfs! Avocado bevat namelijk een…
Te veel fruit eten is ook mogelijkTe veel fruit eten is ook mogelijkFruit is gezond, dat weet iedereen. Maar te veel fruit is niet goed voor je. Fruit bevat natuurlijk veel vitamines en ve…
Vruchten waar je mee kunt afvallenVruchten waar je mee kunt afvallenZijn er vruchten die je kunnen helpen met het afvallen? Welke vruchten hebben een positief effect wanneer je probeert ki…
Avocado: van Fatfood naar Fitfood, by Karl NotenDe avocado is vooral bekend omdat het een van de weinige ‘vette’ vruchten is. Het is rijk aan enkelvoudig onverzadigde v…
Bronnen en referenties
  • http://www.weegclub.nl/forum/crosstrainer-t31028-20.html
  • http://www.nvdietist.nl/content.asp?kid=10303718
  • http://www.iamnotobese.com/are-avocados-fattening.php
  • http://www.livestrong.com/article/458845-can-avocados-make-you-fat/
  • http://postimage.org/image/23sbodwlg/
  • http://melchiormeijer.wordpress.com/2012/03/02/goed-voor-hart-en-bloedvaten-aflevering-21356/

Reageer op het artikel "Mythe: van avocado word je dik"

Reacties

Hanneke, 10-10-2016 20:41 #6
Ik werk ruim tien jaar met en tussen diëtisten (ik werk in een reguliere instelling waar cliënten wonen) en ik heb er nog nóóit een horen beweren dat mensen van avocado's dik worden.
Hooguit dat als je meer vet wilt eten, als je te mager bent bijvoorbeeld, dat je prima gezonde natuurlijke producten kunt kiezen waar van nature meer vet in zit. Zoals een avocado.
Dus als een gezond vetrijk vetrijk product door een diëtist wordt aangeraden aan mensen die willen aankomen, suggereert die diëtist dat het een dikmaker is? Da's een beetje een kromme aanname.
Diëtisten adviseren namelijk ook aan mensen met obesitas en diabetes om avocado te eten. Beter een maaltijd met een lekker avocadootje erbij, dan dat je 's avonds nog aan de snacks van de chipsfabrikant moet.

Misschien verstandig om eens langs te gaan bij (ook reguliere) diëtisten die het met púúr natuurlijke voeding voor elkaar krijgen om mensen af te laten vallen en/of mínder medicijnen nodig te laten hebben voor bloeddruk, cholesterol, diabetes, verstopping, diarree, maagzuurremmers, etcetera etcetera.

Zo gemakkelijk om iedereen van één beroepsgroep over één kam te scheren.

Anoniem, 06-07-2016 09:58 #5
"HBO-opleidingen zijn frauduleuze instellingen die hun studenten volproppen met onwaarheden."

Wat een onzin en gevaarlijk om te beweren! Totaal ongefundeerde uitspraak en ook heeft het niks te maken met of een avocado dikmakend is of niet. De auteur is een soort Calimero in de grote, boze commerciële wereld.

Tuurlijk heeft Unilever belang bij de verkoop van Becel, ze verkopen een product en willen winst maken. Wees je dan ook altijd bedacht als je iets koopt waar reclame voor wordt gemaakt. Je hebt een eigen verantwoordelijkheid als consument en hoeft het niet te kopen. Reactie infoteur, 07-09-2016
Als je die zin uit zijn context haalt dan zou je het verkeerd kunnen opvatten. En dat heb je gedaan, je hebt het uit de context getrokken. Jammer dat mensen dat doen en vervolgens ad rem proberen te zijn.

Ik heb de zin veranderd, om meer duidelijkheid te scheppen hierover: HBO-opleidingen over voeding zoals ´Voeding en Diëtetiek´ verspreiden niet zelden aantoonbaar onjuiste informatie aan studenten.

Van Poucke, 27-12-2015 13:28 #4
Meer eiwit in een avocado dan in een homp vlees van hetzelfde gewicht? Ik vrees dat dit niet klopt met de realiteit.

Neemt niet weg dat avocado gezond is.

Suiker heb je helemaal niet nodig, vetten wel. Maar trop is trop, zelfs voor onverzadigde vetzuren. Reactie infoteur, 09-02-2016
Klopt, in die zin had ik ´vetten´ moeten schrijven in plaats van eiwitten. De rest van de alinea gaat ook over de vetten, die uiteraard veel gezonder zijn bovendien dan dierlijke vetten.

Over eiwitten heb ik er een stukje bijgeschreven, voor die zin. Avocado´s zijn een prima bron van eiwitten, maar er zitten iets minder eiwitten in dan in vlees. Echter dat betekent op zich niet veel. De eiwitten van vlees moeten eerst allemaal afgebroken worden voor het lichaam er iets mee kan. De eiwitten uit avocado kan het lichaam makkelijker gebruiken dan eiwitten uit vlees.

Lola, 23-07-2015 19:08 #3
Dit is ZO waar. Net als zuivelproducten. Die zijn zwaar kankerverwekkend. En die bedrijven blijven ons ermee volproppen om geld aan ons leed te verdienen. Schande! Reactie infoteur, 27-07-2015
Volgens wetenschappelijke onderzoeken kan vooral melk leiden tot grotere kans op prostaatkanker of eierstokkanker, zoals blijkt uit dit onderzoek: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/15531686
'Zwaar kankerverwekkend' is een kwalificatie die (nog) niet door de wetenschappelijke literatuur wordt onderschreven.

Wendy van den Barselaar, 11-01-2015 17:34 #2
Goede bezig Thomas, ga zo door. En inderdaad Pietjepuk, doe zelf je huiswerk en reageer de volgende keer niet zo geëmotioneerd. Al in de jaren twintig van de vorige eeuw, dus nu bijna 100 jaar geleden, was al duidelijk dat fruit eten veel gezonder is dan bewerkt voedsel en zieken deed genezen. Alleen komt bewerkt voedsel veel mensen op korte termijn beter uit. Voeg bij onbeperkt, rijp (!) fruit, ruim voldoende slaap (9 tot 10 uur per 24 uur), weinig stress en dagelijkse, niet overdreven fanatiek beweging (2 x half uur fietsen of stevig wandelen) en je wordt gemakkelijk en fit wel 120 jaar. Er zijn genoeg bewijzen, de kennis en voorbeelden zijn allemaal te vinden op internet, je moet je er alleen in verdiepen en prioriteit aan geven. Succes! Reactie infoteur, 15-01-2015
:-)

Pietjepuk, 19-08-2014 12:07 #1
Sorry maar wat is dit voor een onzin artikel?
" Obesitas heeft te maken met kleine ontstekingen op celniveau. De avocado gaat op deze manier obesitas tegen!"
Totale drogredenering. Een hoog vetpercentage veroorzaakt inderdaad kleine ontstekingen in het lichaam. Waar in godsnaam haal je daar dan de conclusie vandaan dat het de ontstekingen zijn die je dik maken en dat dat ontstekingsremmers je vervolgens zouden moeten laten afvallen? Ik zie het causale verband niet echt.

" HBO-opleidingen zijn frauduleuze instellingen die hun studenten volproppen met onwaarheden. De enige die beter van misverstanden als dit avocadomisverstand worden zijn bedrijven als Unilever. Deze voedingsmoloch subsidieert dan ook de bekende diëtistenopleidingen in Nederland! "

Kerel ik zit hier niet op een complotheorie site. Hoe kun je nou zeggen dat alles wat HBO studenten aangeleerd krijgen klinkklare onzin in. De helft van je artikel is geblaat over hoe de grote bedrijven ons allemaal indoctrineren in plaats van waarvoor men op deze site komt: informatie over voedingsmiddelen.

Echt een schande dat een artikel als dit gepubliceerd wordt. Reactie infoteur, 19-08-2014
Beste Pietjepuk,
Het is een artikel over een mythe, en deze wordt in stand gehouden door HBO-instellingen. Overigens hoop ik ten zeerste dat ze hun kennis wat hebben bijgeschaafd want het is inmiddels een wetenschappelijk feit dat je van vetten niet dik wordt. Vroeger zeiden diétisten (die een HBO-opleiding hadden doorlopen) wel eens dat je van avocado dik wodt, en dat blijkt een mythe te zijn. Overigens hangt Unilever wel meer mythes aan zoals de cholesterolmythe. Vandaar dat het relevant is om dit bedrijf te noemen in een artikel over een voedingsmythe,

Ik baseer me op wetenschappelijke informatie en niet op meningen of oordelen, zoals jij wel doet aangezien je het over een ´schande´ en ´onzin´ hebt. Dat zijn begrijpelijke emotionele uitingen aangezien je denkwereld eventjes wordt opgeschud en herzien met nieuwe informatie. Daarom ben ik niet boos op je :-))
Thomas Dijkman

Infoteur: Tom008
Laatste update: 07-09-2016
Gepubliceerd: 14-06-2012
Subrubriek: Gezonde voeding
Special: Geneeskrachtig fruit
Reacties: 6
Medische informatie…
Schrijf mee!