InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > Aardappel, een groente met geneeskracht

Aardappel, een groente met geneeskracht

Aardappel, een groente met geneeskracht Er is niet één persoon op aarde die niet van aardappelen houdt. Iedereen raakt door de smaak van aardappel betoverd. Aardappelen zijn een magische lekkernij. Dit ondergronds groeiende gewas is zeer gezond bovendien. De aardappel is een dagelijks genoegen om te eten. Als kinderen een fikkie stoken om er aardappels in te poffen kun je ze eigenlijk niets kwalijk nemen. Gepofte aardappels zijn gewoon te lekker.

Inhoud:

Vitaminen en mineralen in aardappel

In de aardappelen zitten veel mineralen: zink, magnesium, kalium, fosfor, en calcium. Ook zit er in de aardappel een grote hoeveelheid vitamine C en vitaminen uit het B-complex. 300 Gram aardappelen zijn genoeg om aan de Aanbevolen Dagelijkse Hoeveelheid (ADH) voor vitamine C te komen.

Aardappels tegen gewichtsverlies

Aardappels zijn gekookt of gestoomd het meest gezond. De ondergronds groeiende groente is rijk aan complexe koolhydraten. Deze zijn in tegenstelling tot eenvoudige koolhydraten zeer goed om af te vallen. Een gemiddeld aardappeltje telt slechts 26 calorieën terwijl het wel voedzaam en vullend is. Wie wil afvallen doet er goed aan vette dingen zoals vlees en jus te laten staan en een aardappel extra te eten. Afvallen gebeurt nooit met slechts één wijziging in het menu. Lees verder over afvallen in het artikel ¨10 tips voor gewichtsverlies¨.

Dit zijn biologische aardappels die al een tijdje liggen. De schil wordt te donker om op te eten. Deze aardappel moet je helemaal schillen voordat je hem kookt.

Aardappels en reuma

Aardappels hebben volgens sommigen ook schadelijke effecten zoals de vorming van reuma. Aan de andere kant is rauwe aardappelsap een natuurlijk medicijn tegen reuma. De wetenschap heeft de feiten helaas nog niet voldoende onderzocht om uitsluitsel te geven. Toch wijzen de meeste onderzoeken erop dat de aardappel wel degelijk gezond is.

Let op bij aardappels in de schil eten

Aardappels in de schil koken is makkelijker, sneller en beter voor de voedingstoffen maar je moet wel opletten dat je de zwarte puntjes eraf haalt. Over de aardappel vliegen experts elkaar geregeld in de haren. Sommigen zeggen dat de aardappel ongezond is, anderen zeggen dat hij supergezond is. Wat echter wel duidelijk is, is dat je de zwarte puntjes van de schil niet moet eten. Het is niet erg om de rest van de schil te eten want onder de schil zitten de meeste gezonde voedingstoffen. Ook is het niet gezond om een stukje groene aardappel te eten. Zwarte puntjes en groene stukjes bevatten veel gifstoffen. De aardappelplant zelf is giftig. Zijn bladeren, bloemetjes en vruchten zijn allemaal giftig.

Mooie heldere biologische aardappels waarvan je de schil kunt eten maar je moet wel de zwart puntjes weg halen.

Koop biologische aardappelen

Over het algemeen is dit onderaardse knolgewas helemaal niet ongezond maar koop wel biologische aardappelen. Je kunt zelf op biologische wijze aardappels kweken. De pesticidenaardappel die voor een habbekrats in de supermarkt te koop ligt, is erg ongezond omdat er veel bestrijdingsmiddelen in zitten die zich een weg door de schil heen banen.

De mogelijkheden om aardappels te gebruiken in de keuken zijn legio. Doe inspiratie op door het artikel ¨aardappelvariaties¨ te lezen.

Is patat ook voedzaam?

Voor gefrituurde aardappel gelden de geneeskracht van aardappelen niet of nauwelijks. In een snackbar wordt gefrituurd in vet wat de hele dag op hoge temperatuur wordt gehouden. Bovendien is het soort vet een transvet wat slecht verteerd kan worden door het lichaam. Sommige gevoelige mensen krijgen gelijk maagproblemen of eczeem als ze patat van een snackbar eten. Als je zelf frituurt in olijfolie en het vet maar één keer gebruikt dan is er nog wel sprake van voedzaam patat.

Zijn chips ook voedzaam?

Chips wordt ook gemaakt van aardappels maar de chipsschijfjes zijn zo dun en doordrenkt met olie dat vitaminen en mineralen geen kans hebben in optimale conditie te blijven om een gezondheidsvoordeel voor het lichaam te leveren. Als je chips eet, eet je meer vet dan aardappel. Het soort vet is transvet en dat is het slechtste, minst gezonde vet wat er bestaat. Aangezien het nauwelijks mogelijk is om chips zelf op een gezonde manier te bakken kun je veilig stellen dat chips altijd ongezond zijn.

Uitlopers op aardappels

De aardappel is een reproductiemechanisme van de aardappelplant. Op elk zwart puntje ontstaat na verloop van tijd een uitloper wat het begin is van een nieuw plantje. Deze uitloper én de zwarte puntjes moet je beslist niet opeten. Sommige restaurants vergeten dit en vinden het leuk om aardappels in schil te serveren vol zwarte puntjes. Laat in dat geval alsjeblieft de schil liggen. Maar als je thuis een uitloper heb doe dan het volgende: doe de aardappel in een pot met aarde met de uitlopers omhoog en bedek het met aarde. Zo zie je een aardappelplant ontstaan en na verloop van 3 maanden kun je heuse zelfgekweekte aardappels oogsten.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Tagliatelle met aardappelMeestal eten we iets met óf pasta, óf aardappels, maar dit bijgerecht bevat alle twee! Een heerlijke combinatie die snel…
De zoete aardappel of bataatDe zoete aardappel is in de verste verte geen familie van de gewone aardappel. Ook smaakt hij heel anders. De verschille…
Dieet en aardappelen: aardappelen ongezond of supervoedsel?Dieet en aardappelen: aardappelen ongezond of supervoedsel?Gaat een dieet en aardappelen wel samen? Zijn aardappelen ongezond of zijn aardappelen een supervoedsel? Diverse dieetgo…
Mais en aardappel voor peutersDe gretige smaakpapillen van de baby worden gestreeld door de spannende smaak van maïs en verse kruiden.
3 gangen menu: gepofte aardappel, omelet en meloenEen heerlijke maaltijd en met name voor studenten erg gemakkelijk. Door ingrediënten op verscheidene plekken in je menu…
Bronnen en referenties
  • http://www.organicfacts.net/health-benefits/vegetable/health-benefits-of-potato.html
  • http://www.dailymail.co.uk/health/article-1206765/Why-potatoes-suprising-health-benefit-key-lasting-weight-loss.html
  • Interview met hobbykweker van aardappels
  • http://www.moestuinforum.nl/aardappelen-kweken-t4094-30.html
  • http://www.marksdailyapple.com/potatoes-healthy/#axzz1xsz16Y8Y
  • Foto´s Tom008

Reageer op het artikel "Aardappel, een groente met geneeskracht"

Infoteur: Tom008
Subrubriek: Gezonde voeding
Special: Nachtschadegroenten
Medische informatie…
Schrijf mee!